Situatia elevului de la Pitesti diagnosticat cu ADHD nu este singulara, scoala nefiind capabila sa le ofere elevilor cu nevoi speciale ceea ce ei au nevoie, arata ministrul educatiei Mircea Dumitru. Ministrul precieaza ca, in paralel cu alte masuri, va fi accentuata formarea cadrelor didactice pentru o educatie incluziva, punandu-se totodata accent pe o mai puternica implicare a consilierilor din cadrul centrelor judetene de resurse si asistenta educationala. Mircea Dumitru si Dragos Pislaru, ministrul Muncii, au condamnat 'atitudinea intoleranta si discriminatorie", in cazul elevului diagnosticat cu ADHD si avertieaa ca astfel de reactii creeaza premizele unor comportamente discriminatorii in randul tinerei generatii.

Mircea Dumitru, rector Universitatea BucurestiFoto: Agerpres

O echipa mixta formata din reprezentanti ai Ministerului Educatiei si ai Ministerului Muncii a mers luni la Pitesti, pentru a evalua in teren masurile luate in acest caz la nivelul scolii, al Inspectoratului scolar Judetean Arges si al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) Arges, informeaza Ministerul Educatiei intr-un comunicat de presa.

"Situatia de la Pitesti nu este singulara, e ingrijorator ca atat de multi copii sunt in situatii similare iar scoala nu le ofera ceea ce au ei nevoie. Sunt copii extraordinari care merita fiecare efort al nostru pentru a fi alaturi de ei si familiile lor. Consider inacceptabila orice atitudine de respingere sau discriminare a acestor copii iar scoala este responsabila de integrarea si educarea lor. Ce am constatat, si nu doar din aceasta situatie nefericita: profesorii nu stiu sa gestioneze astfel de cazuri, unde e evident necesara intelegerea fata de nevoile elevului, o implicare mai puternica a profesorului si a psihologului, dar si comunicarea cu familia. De aceea, in paralel cu celelalte masuri, vom accentua formarea cadrelor didactice pentru educatie incluziva si o mai puternica implicare a consilierilor din cadrul centrelor judetene de resurse si asistenta educationala. Suntem datori sa facem cu totii front comun pentru binele acestor copii", a precizat Mircea Dumitru.

"Am spus de mai multe ori ca trebuie sa avem curajul sa ne uitam in oglinda, sa ne recunoastem defectele si vulnerabilitatile si sa ne asumam faptul ca schimbarea depinde de noi toti, autoritati centrale si locale, dar si de fiecare individ in parte. Cand vorbeam despre schimbare ma refeream inclusiv la modul in care gestionam problemele persoanelor cu dizabilitati, iar manifestarile din ultima perioada, care nu denota toleranta sau incluziune, desi este vorba despre un copil, nu fac decat sa confirme faptul ca ne lipsesc inca abilitati elementare de gestionare corecta a problemelor unor categorii vulnerabile. Avem datoria morala si institutionala, individuala si colectiva, sa facem tot ce putem si tot ce legea ne permite, pentru ca o persoana cu dizabilitati, mai ales cand este vorba de un copil, sa nu fie privata de un drept fundamental al sau, sa oferim sprijin pentru ca sa poata atinge potentialul sau maxim. Cu totii trebuie sa respingem orice atitudine de marginalizare si de izolare a oricarei persoane aflata intr-o situatie vulnerabila si, in acelasi timp, trebuie sa fim cu adevarat responsabili, cu fapte concrete, pentru sprijinirea incluziunii", a declarat, la randul sau ministrul Muncii Dragos Pislaru.

Amintim ca elevii unei clase a VII-a de la Scoala 16 din Pitesti au refuzat timp de trei zile sa intre la ore, afirmand ca nu se simt in siguranta din cauza colegului lor, care i-ar fi amenintat in repetate randuri cu acte de violenta. Protestul copiilor a fost sustinut si de parinti. Protestul elevilor a incetat pe 20 octombrie, dupa o serie de demersuri facute de reprezentantii tuturor institutiilor abilitate.

Echipa mixta care a mers luni la Pitesti a facut mai multe recomandari, printre care:

  • o adaptare reala a programei scolare la nevoile elevului,
  • implicarea Centrului Judetean de Resurse si de Asistenta Educationala in monitorizarea situatiei si consilierea profesorilor de la clasa,
  • accentuarea dialogului cu familia, in sensul implicarii acesteia si al asigurarii unui ambient favorabil integrarii si dezvoltarii elevului.

Reprezentantii celor doua ministere au insistat asupra eforturilor care trebuie facute de scoala pentru integrarea copilului, profesorii fiind incurajati sa ceara sprijinul specialistilor pentru gestionarea situatiilor.

Ministerul Educatiei a solicitat Inspectoratului Scolar al Judetului Arges "o monitorizare permanenta a evolutiei elevului si implicarea neconditionata pentru integrarea elevului". Totodata, ministerul anunta ca va solicita tuturor Caselor Corpului Didactic ca, in anul scolar 2016- 2017, sa puna accentul pe formarea cadrelor didactice pentru educatie incluziva.

Cele doua ministere "vor lua masuri pentru preintampinarea unor situatii similare. Institutiile centrale si cele locale sunt preocupate de modul in care Romania reuseste sa asigure incluziunea educationala si sociala a copiilor cu nevoi speciale", se arata in comunicat.

Ministerul Educatiei pecizeaza ca a initiat in septembrie, impreuna cu Ministerul Muncii, elaborarea mai multor masuri cu rolul de a imbunatati procesul de incluziune a copiilor cu nevoi speciale. Masurile vor fi centrate pe trei paliere principale: acomodarea rezonabila a mediului educational, planurile individualizate de sprijin educational, social si medical si sprijin general pentru o scoala incluziva.

Printre aceste masuri se numara si proiectul de ordin comun privind metodologia pentru evaluarea si interventia pentru incadrarea copiilor cu dizabilitati in grad de handicap, a orientarii scolare si profesionale a copiilor cu cerinte educationale speciale.

O alta masura este infiintarea, la nivelul Ministerului Educatiei se va infiinta, a unui punctul de contact pentru implementarea Conventiei privind drepturile persoanelor cu dizabilitati, care va avea rolul de a monitoria implementarea Conventiei dar si de a elabora si inainta studii si politici publice in domeniu.