Cu exceptia statiunii Mamaia, Eforie Nord este singura statiune de pe litoralul romanesc care nu a fost infiintata de Nicolae Ceusescu, fapt care se poate observa in arhitectura deosebita a cladirilor interbelice din nordul statiunii. Cu toate acestea, astazi, statiunea Eforie Nord este una a extremelor. Aici isi gasesc locul si linistea, curatenia si boemitatea, dar si kitsch-ul bazarelor, spatiile insalubre cu produse alimentare si lipsa bunului simt. Statiunea este cea mai ravnita de segmentul turistilor care prefera cantitatea in detrimentul calitatii, mai ales atunci cand aceasta poate fi obtinuta la preturi mici.

Masini pe plajaFoto: info sud est
  • HotNews.ro in parteneriat cu  info-sud-est.ro realizeaza o serie de analize din perspectiva administrativa a principalelor statiuni de pe litoralul romanesc. Ce au facut si ce restante au administratiile locale in statiuni? Mare parte din rezolvarea unor probleme tine de gradul de implicare al primariilor, de capacitatea lor de a atrage investitii noi si de a dezvolta proiecte. Hotelurile si plajele care arata prost sunt asa si din cauza ca institutiile locale de control nu-si fac treaba.

Incepand cu sezonul 2015, comunitatea si turistii din Eforie au beneficiat de finalizarea proiectului Promenada turistica Eforie Nord. Investitia a urmarit reabilitarea promenadei si, pe alocuri, consolidarea falezei si a costat 2,3 milioane de euro (fonduri europene obtinute de administratia publica locala prin Fondul European pentru Dezvoltare Regionala).

Un alt proiect deosebit de important pentru statiune a fost implementat tot in vara anului trecut, atunci cand mai mult de jumatate din lungimea plajei din Eforie a fost extinsa cu pana la 100 de metri.

Astfel, plajele litoralului romanesc din sectorul Mamaia Sud-Constanta-Eforie Nord au fost marite cu 33 de hectare, printr-un proiect cu o finantare de 170 milioane de euro (fonduri europene), implementat de Administratia Bazinala de Apa Dobrogea Litoral si executat de firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors BV.

Unul dintre cele mai mari avantaje ale orasului Eforie este reprezentat de spatiile verzi bogate si de umbra generoasa pe care arborii numerosi o asigura aleilor din localitate, cele pe care turistii le parcurg pentru a ajunge pe plaja.

Aici, situatia se schimba. Desi Eforie s-a dezvoltat asemenea unui oras-statiune (la fel ca celelalte localitati din sudul litoralului si spre deosebire de statiunea Mamaia care este separata de municipiul Constanta), totusi aceasta localitate pare rupta abrupt din cauza diferentelor foarte mari dintre zona ocupata de localnici si spatiul destinat distractiei turistilor.

Cu cateva exceptii, localitatea poate fi considerata una curata, cu strazi largi si umbroase, cu multe zone verzi, linistita si cu un aer boem datorita numeroaselor cladiri interbelice, multe dintre ele reabilitate sau conservate.

Insa aleile linistite cu parfum de istorie despart acest peisaj de tabloul unei zone complet diferite: un labirint extrem de aglomerat si galagios, sufocat de produsele vanzatorilor ambulanti, cu mai multe stiluri de muzica pe fundal, cu mult prost gust si un miros greoi si permanent de hamsie, shaworma si mici. Un labirint ametitor si greu de parcurs, in care singurele semne de "orientare" sunt sacii de gunoaie lasati de-a lungul promenadei.

Totusi, zona turistica este si ea impartita in alte doua portiuni, scindarea fiind marcata de Hotelul Belona (prima constructie in forma de pachebot din tara, construita intre 1932-1934 - o inventie arhitectonica a lui George Matei Cantacuzino, unul dintre cei mai mari arhitecti ai Romaniei care a proiectat, printre altele, Hotelul Rex din Mamaia).

Intre Hotelul Belona si Vila Acapulco (locul unde Regele Mihai isi petrecea vacantele la mare) se intinde plaja extinsa prin proiectul european, foarte curata, cu spatii largi intre sezloange si cu o priveliste superba de pe cea mai inalta faleza a litoralului romanesc. Probabil si datorita falezei foarte inalte, pe cei doi kilometri de plaja ai statiunii Eforie nu exista nicio constructie solida, cu fundatie, asa cum se intampla in numeroase cazuri din statiunea Mamaia.

Promenada reabilitata este captusita cu localuri decente, atractive si ocupate de o categorie de turisti care prefera si pastreaza linistea, intimitatea si nisipul curat.

Deasupra acestora este insirata o salba de pensiuni si vile cochete, care respecta un regim de inaltime unitar si o cromatica similara. Stilul arhitectonic aproape uniform se apropie de cel mediteranean, in armonie cu stilul recomandat constructiilor de la malul marii.

Privelistea armonioasa este intrerupta brusc de un punct de informare amenajat de Primaria Eforie in urma cu cativa ani prin fonduri europene. Centrul, care ar fi trebuit sa ofere informatii turistilor sositi in statiune, zace abandonat in arsita soarelui, mizerabil si nefunctional, tapetat cu oferte turistice pentru litoralul bulgaresc. Imaginea dezolanta a acestei zone marcheaza simbolic peisajul din dreapta Hotelului Belona.

Prin opozitie cu zona de nord a statiunii Eforie Nord, in dreapta Hotelului Belona incepe zona preferata de turistii pe care nu ii deranjeaza inghesuiala, miasmele amestecate, atmosfera de bazar si al caror singur criteriu de selectie este cantitatea cea mai mare la pretul cel mai mic.

Aceasta parte a statiunii este regina neincoronata a kitsch-ului de pe litoralul romanesc. Spatiul pe unde pot circula turistii este restrans, restul fiind ocupat de vanzatorii ambulanti si produsele acestora, cele mai multe de calitate indoielnica. Asadar, pe tarabele improvizate se vand bijuterii de inox si plastic langa sutiene, chiloti si maiouri de bumbac, peruci sintetice langa suveniruri fabricate in China, capoate turcesti, pijamale si piatra ponce langa haine de blana si articole de piele.

Pe promenada sunt inghesuite articole de plaja langa tarabe cu hamsie prajita, fructe de mare si alte mancaruri perisabile gatite si pastrate in conditii insalubre. Gogosile sunt prajite langa peste, iar clatitele sunt preparate langa oala cu porumb fiert. insa conditiile insalubre in care este pastrata si servita mancarea pe litoral reprezinta o caracteristica a intregului litoral romanesc, nu doar a statiunii Eforie.

Spre exemplu, in luna iulie, conform informatiilor furnizate de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, inspectorii de specialitate au aplicat 109 sanctiuni contraventionale in cuantum de 106.600 lei si au confiscat 226 kg de produse alimentare din carne, lapte si peste (in statiunile Mamaia, Eforie, Costinesti si Mangalia). Printre abaterile frecvente se numara si manipularea necorespunzatoare a produselor alimentare, comercializarea produselor alimentare in spatii neaprobate sanitar veterinar, nerespectarea conditiilor de igiena in spatiile de productie si depozitarea in conditii necorespunzatoare a acestora.

Chiar si asa, produsele preparate in aceste conditii sunt consumate in cantitati mari, dovada fiind cozile la care turistii asteapta mai ales la ora pranzului.

in toata statiunea Eforie exista mai multe autoserviri decat restaurante si doar cateva cafenele, pub-uri si cluburi. Acest aspect este relevant pentru genul de distractie oferit turistilor care isi petrec vacantele in Eforie. Statiunea este impanzita cu afise care anunta un show de comedie numit "Caravana lui Axinte", iar panourile publicitare ale Festivalului Spellground (unde ar trebui sa concerteze Biffy Clyro, Editors, The Kooks etc) sunt acoperite de afisele concertului "Bine te-am gasit, vecine!" (Petrica Matu Stoian, Nicu Paler, Mihai Traistariu etc).

Pe de alta parte, in centrul statiunii, pe o raza de cativa kilometri patrati, nu exista niciun ATM, semn ca o buna parte a turistilor din Eforie fie nu se inscrie in randul angajatilor care isi primesc salariile pe carduri, fie pleaca in concediu doar cu banii cash. Cele mai multe dintre masinile care circulau sau erau parcate in statiune aveau numere de inmatriculare din judetele Munteniei, Olteniei si Moldovei.

Pe plaja din sud isi au locul si turistii, si sezloangele de plastic inghesuite ca sardinele, si spatiile de joaca pentru copii, dar si cainii, masinile sau vanzatorii de porumb, zmeura si piatra ponce.

Aceste aspecte sunt definitorii in creionarea profilului de turisti care aleg statiunea Eforie si al caror numar este intr-o crestere tot mai abrupta de la un sezon la altul.

In fapt, statiunea Eforie este extrem de aglomerata si la mare cautare mai ales de familiile cu unul sau mai multi copii ori de turistii care aleg sa isi petreaca vacantele impreuna cu familia in varianta extinsa.

In ultimul deceniu, administratia publica locala a fost pusa in fata provocarii de a se adapta fluxului tot mai mare de turisti si de a le oferi acestora conditii mai bune de la an la an. Intr-o mare parte a si reusit.

Din pacate, proiectele de modernizare a infrastructurii au lasat in urma lor trotuare si strazi aflate intr-o stare deplorabila.

Robert serban, primarul orasului Eforie incepand cu anul 2016 si viceprimar in perioada 2008-2016, nu a dat curs invitatiilor noastre de a discuta despre punctele forte si punctele slabe ale statiunii. Prin urmare, am incercat sa stam de vorba cu fostul primar al localitatii, Ovidiu Brailoiu, cel care a condus orasul timp de 12 ani. in prezent consilier local, fostul primar s-a aratat la randu-i rezervat in declaratii.

Acesta ne-a explicat faptul ca infrastructura orasului nu se prezinta intr-o forma fericita din cauza ca proiectul de introducere a conductelor de gaze se afla in curs de implementare, iar trotuarele si strazile vor fi reabilitate la finalul investitiei: "Disconfortul referitor la starea drumurilor din partea de nord a zonei Eforie Nord este cauzat de introducerea retelei de gaze naturale. Este un proiect la care am lucrat inca din 2007, dar pe care, din cauza birocratiei, am reusit sa il demaram abia in 2015".

Unul dintre plusurile statiunii este dezvoltarea si promovarea turismului balnear care s-a materializat prin aparitia tot mai multor baze de tratament: "Am promovat intens turismul balnear in ultimii sase ani si astfel am reusit sa contribuim la aparitia unor baze noi de tratament, fapt care prelungeste si perioada turismului la Eforie. Baze de tratament precum Europa, Steaua de Mare, Miraj, Traian, Bran-Brad-Bega, Petrolul, Baile Reci, Vraja Marii, toate contribuie la acest aspect pozitiv al turismului de la Eforie", a punctat fostul primar al orasului Ovidiu Brailoiu.

Ca urmare a cresterii numarului de turisti, in Eforie au aparut si oameni de afaceri interesati sa investeasca in diversificarea alternativelor de entertainement pentru turisti. Asa se face ca in anul 2015 in Eforie a fost inaugurat un Aqua Park. in ciuda tarifelor ridicate si a dimensiunilor reduse, parcul acvatic se bucura de succes si este ocupat la capacitate maxima aproape tot timpul.

Prin comparatie cu aleile curate, spatiile verzi si arborii bine intretinuti din localitate, cateva sute de metri mai spre mare gunoaiele, balariile uscate si ciulinii au inghitit portiuni din malul falezei. Cu privire la aceasta problema, fostul primar ne-a declarat ca, din punctul sau de vedere, spatiile verzi au fost intretinute corespunzator si ca probleme apar pe spatiile verzi care apartin unor persoane private care nu le ingrijesc: "Spatiile verzi au fost intretinute corespunzator in perioada 2004-2016. Probabil activitatea va continua si de acum incolo. Mai ales pentru ca spatiile verzi reprezinta un atu al orasului Eforie".

Cu privire la unele zone murdare din partea de sud a statiunii, Ovidiu Brailoiu a precizat ca din cauza traficului foarte ridicat si a lipsei bunului simt in cazul anumitor turisti, in zona respectiva este necesara prezenta permanenta a unei echipe de salubritate care sa degajeze zona de gunoaie: "In mod normal, cei care desfasoara activitati in zona ar trebui sa intretina curatenia. Dar daca nu si nu ... Atunci trebuie sa curete Primaria. insa la traficul de acolo este necesara non-stop o echipa... Cel putin asa era pana in 2011. Se plimba non-stop un om de la salubritate care aduna gunoiul aruncat de turisti".

in ce ii priveste pe vanzatorii ambulanti care sufoca sudul statiunii si incarca atmosfera de bazar, actualul consilier local nu vrea sa comenteze aceasta situatie: "Referitor la comertul stradal, nu comentez! Eu voi sustine orice proiect care vine sa reglementeze problema comertului stradal care este <> Eforiei", a conchis fostul primar care a avut la dispozitie 12 sezoane estivale pentru a reglementa problema comertului ambulant din Eforie.