Lovitura de stat esuata din Turcia a dus la inchiderea pentru scurt timp, sambata, a stramtorii Bosfor pentru navele de transport, amintind lumii de rolul enorm - si inca in crestere - al rutei de tranzit de marfuri dintre Rusia, Asia Centrala si Europa, informeaza Reuters.

HotNews.roFoto: Hotnews

Prezentam mai jos datele-cheie despre rolul major al Turciei ca tara de tranzit pentru grane si petrol, dar si de consumator de materii prime precum gazul natural si aurul.

Bosforul

Stramtoarea Bosfor este unul dintre cele mai importante puncte de trecere din lume pentru petrol.

Circa 3% din productia mondiala, 3 milioane de barili pe zi, in principal din Rusia si Marea Caspica, trec prin pasajul de 17 mile ce leaga Marea Neagra de Marmara si apoi de Mediterana.

Ruta, ce este tranzitata si de nave cu cantitati enorme de grane din Rusia, Ucraina si Kazahstan ce merg spre pietele mondiale, a fost inchisaa timp de cateva ore sambata, din motive de securitate.

Circa un sfert din exporturile de grane ale lumii pleaca din porturile de la Marea Neagra.

Lata de doar jumatate de mila in cel mai ingust punct, stramtoarea turceasca este printre cele mai dificile de navigat din lume.

Circa 48.000 de nave tranziteaza stramtorile in fiecare an, ceea ce inseamna ca zona este una dintre cele mai aglomerate treceri maritime de pe glob.

Transporturile comerciale au drept de libera trecere prin Bosfor in vremuri de pace, desi Turcia sustine ca are dreptul sa impuna reglementari in scopuri de siguranta si de mediu.

Ruta de la Marea Caspica

Exista conducte ce ocolesc Bosforul transportand circa 0,7 milioane de barili de petrol pe zi din tari de la Marea Caspica, precum Azerbaidjan si Kazahstan direct in terminalurile turcesti de export de la Mediterana, precum portul Ceyhan.

Un concern condus de British Petroleum ce opereaza conducte de gaz si petrol ce leaga Azerbaidjanul de Turcia via Georgia a anuntat ca livrarile nu au fost intrerupte.

Fluxul petrolului kurd si din Iran

Ceyhan este si destinatia finala a unei conducte de petrol ce vine din Kurdistanul irakian si ce transporta circa 0,5 milioane de barili de petrol pe zi. O sursa apropiat operatorilor de export kurzi a spus ca totul a decurs normal.

Turcia primeste gaz si unele produse petrochimice din vecinul Iran. Agentia de presa iraniana Mehr a spus ca Iranul a oprit temporar exporturile de produse petrochimice catre Turcia din cauza inchiderii granitei dintre cele doua tari.

Consumator de energie

In afara de rolul de tranzit, Turcia este un foarte important consumator de materii prime.

Este unul dintre primii consumatori de gaz natural din Europa, la acelasi nivel cu Franta.

Turcia rafineaza aproape 1 milion de barili de petrol pe zi, ceea ce o face unul dintre cei mai mari sapte clienti din Europa, fiind din acest punct de vedere la egalitate cu Olanda.

Petrolul ii vine din Irak, de la Marea Caspica, din Iran si din Rusia. Gazul il primeste in principal din Rusia, Azerbaidjan si Iran.

Grane si aur

Turcia este al doilea cel mai mare importator de grau din Rusia, dupa Egipt. A cumparat 3 milioane de tone intre iulie 2015 si mai 2016.

De asemenea, importa orz si porumb prin porturile rusesti de la Marea Neagra.

In total, se estimeaza ca Turcia va importa 4,3 milioane de tone de grau in sezonul 2015/16, in scadere fata de totalul de 5,95 mil. tone din 2014/13.

De asemenea, se previzioneaza ca va importa 900.000 de tone de porumb in 2015/2016, in scadere fata de 2,36 mil. tone in 2014-15. Reducerea reflecta cresterea productiei interne.

Turcia este una dintre primele zece piete ale aurului din lume, cererea atingand 72 de tone (in valoare de circa 3 mld dolari) in 2015, potrivit datelor World Gold Council.

Aurul este o investitie traditionala pentru multi turci ce incearca sa se protejeze de fluctuatiile abrupte ce apar in evolutia monedei lor.