Guvernul a sesizat Curtea Constitutionala a Romaniei cu privire la dispozitiile Legii pentru completarea Legii-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, adoptata de Parlament in 8 iunie 2016. Un articol contestat prevede acordarea catre personalul bugetar care poseda titlu stiintific de doctor a unui spor de 15% din salariul de baza, daca isi desfasoara activitatea in domeniul pentru care a obtinut titlul stiintific respectiv. Un alt articol prevede o majorare de 10% a salariului pentru personalul din autoritatile si institutiile publice finantate integral din venituri proprii, aflate in subordinea, sub autoritatea, in coordonarea Guvernului, ministerelor si a celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale.

Referitor la primul articol, Executivul considera ca situatia care se doreste a fi reglementata are, in prezent, ca forma de reglementare, O.U.G. nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, act normativ aflat in vigoare. Astfel, apare problema riscului interpretarii confuze si discretionare a legislatiei, cu consecinta aplicarii subiective a acesteia, de catre angajator.

Referitor la al doilea articol, Executivul considera ca prin acest amendament se constituie un drept salarial nou, cu impact financiar nebugetat.

Acordarea acestei majorari numai personalului mentionat de norma constituie o masura cu caracter discriminatoriu fata de celelalte categorii de personal.

Mai mult decat atat, potrivit art.138 alin (5) din Constitutia Romaniei, republicata, nicio cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de finantare. In acelasi sens, art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, dispune ca "in cazul in care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte de acte normative/masuri/politici a caror aplicare atrage micsorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, se va intocmi o fisa financiara". Fisa trebuie sa contina impactul asupra bugetului general consolidat, tinand cont de:

Schimbarile anticipate in veniturile si cheltuielile bugetare pentru anul curent si urmatorii patru ani;

Estimari privind esalonarea creditelor bugetare si a creditelor de angajament, in cazul actiunilor anuale si multianuale, care conduc la majorarea cheltuielilor;

Masurile avute in vedere pentru acoperirea majorarii cheltuielilor sau a minusului de venituri, pentru a nu influenta deficitul bugetar.

Astfel, exista riscul ca impactul suplimentar generat de aplicarea acestei masuri sa nu poata fi acoperit din bugetul aprobat prin Legea bugetului pentru anul 2016, lege adoptata de Parlamentul Romaniei. Mai mult decat atat, acest lucru ar crea premisele unui dezechilibru bugetar si, posibil, depasirea tintei de deficit (2,95% din PIB, dupa metodologia ESA), cu consecinta incalcarii Tratatului de la Maastricht.

Guvernul a mai contestat alte doua legi ale Parlamentului, una care prevede acordarea unor stimulente financiare medicilor si alta care prevede cresterea salariilor in Ministerul Transporturilor.

Guvernul contesta la Curtea Constitutionala o lege a Parlamentului privind acordarea unor stimulente financiare medicilor

Guvernul ataca la Curtea Constitutionala o lege a Parlamentului privind cresterea salariilor in Ministerul Transporturilor