Guvernul a aprobat miercuri doua hotarari privind reorganizarea Cancelariei Prim-ministrului si a Secretariatul General al Guvernului. Rolurile celor doua structuri au fost mai bine definite si delimitate, in sensul ca SGG va asigura secretariatul tehnic/administrativ al Guvernului, in vreme ce Cancelaria va avea rol de coordonare strategica. In acest sens, la nivelul Cancelariei va functiona Centrul de Analiza si Strategie si Consiliul Stiintific Independent, iar in subordinea SGG au fost trecute institutii care sa poate asigura furnizarea de date si informatii Cancelariei pentru analizele si studiile care vor sta la baza programelor de politici publice, se arata intr-un comunicat al Guvernului.

  • Cancelaria Prim-Ministrului

Proiectul de act normativ are impact asupra organizarii si functionarii Cancelariei, in sensul clarificarii rolurilor si atributiilor structurii si conferind o mai mare coerenta in coordonarea politicilor guvernamentale si o comunicare mai fluida atat in interiorul Cancelariei, cat si cu autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice centrale.

Rolul esential al Cancelariei devine astfel cel de coordonare a ministerelor in procesul de elaborare si monitorizare a planurilor strategice institutionale, de avizare a strategiilor guvernamentale tocmai pentru asigurarea corelarii acestor strategii, precum si corelarea elaborarii, implementarii si monitorizarii politicilor publice, existand astfel o mai buna concordanta cu priortatile guvernamentale si o mai buna evidenta a stadiului de implementare.

Cancelaria Prim-Ministrului are in atributie coordonarea interinstitutionala in vederea formularii si implementarii strategiilor si politicilor publice in mod integrat si in acord cu Programul de Guvernare.

Functiile cancelariei Prim-ministrului:

  • de strategie, prin care contribuie la formularea de optiuni prealabile de politici publice si la fundamentarea strategiilor si a directiilor de actiune la nivel guvernamental;
  • de coordonare interinstitutionala, pentru cresterea capacitatii autoritatilor centrale de elaborare, implementare si monitorizare a politicilor si actelor normative guvernamentale.
  • de reprezentare, prin care se asigura in numele statului sau al Guvernului Romaniei reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate;
  • de reglementare, in domeniul propriu de activitate

In cadrul Cancelariei va functiona o structura insarcinata cu pregatirea Presedintiei romane a Consiliului UE din anul 2019, aceasta avand competente tematice de fond, organizatorice, de protocol, logistice, precum si de facilitare a procesului de pregatire si formare profesionala a personalului angrenat, subsumate pregatirii si exercitarii Presedintiei romane a Consiliului UE.

De asemenea, va functiona in cadrul Cancelariei Coordonatorul pentru Tehnologia Informatiei, cu rol in dezvoltarea guvernarii electronice, consolidarea protectiei datelor cu caracter personal si a securitatii si in promovarea standardelor deschise si reutilizabile in domeniu. Coordonatorul pentru Tehnologia Informatiei va asigura totodata definirea unei viziuni unitare in domeniul guvernarii electronice.

In cadrul Cancelariei Prim-Ministrului isi vor desfasura activitatea 6 secretari de stat si unul sau mai multi consilieri de stat, numiti, respectiv eliberati din functie prin decizie a prim-ministrului, iar numarul maxim de posturi necesar bunei functionari a Cancelariei Prim-Ministrului este de 220, exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetelor acestora.

  • Secretariatul General al Guvernului

Secretariatul General al Guvernului este condus de secretarul general al Guvernului, cu rang de ministru, ajutat de doi secretari generali adjuncti, inalti functionari publici, numiti in conditiile legii.

Functiile SGG

  • functia de autoritate - care se exercita in domeniul asigurarii respectarii procedurilor, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii, precum si in domeniul sistemelor de control intern/managerial;
  • functia de control al functionarii entitatilor care isi desfasoara activitatea sub autoritatea sa;
  • functia de reglementare prin care se asigura, in conformitate cu strategia Guvernului, realizarea cadrului juridic si elaborarea reglementarilor specifice activitatilor din domeniile sale de responsabilitate;
  • functia de reprezentare prin care se asigura reprezentarea Guvernului, a prim-ministrului si a Cancelariei Prim-Ministrului in fata instantelor judecatoresti;
  • functia de administrare prin care se asigura administrarea proprietatii publice si private a statului aflata in patrimoniul sau, potrivit prevederilor legale.

Atributiile Secretariatul General al Guvernului

  • Realizeaza activitatile necesare pentru pregatirea si organizarea reuniunilor pregatitoare sedintei Guvernului, precum si ale sedintelor Guvernului, conform responsabilitatilor rezultate din procedurile adoptate la nivelul Guvernului, privind elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii. In acest scop:
  • Asigura suportul tehnic pentru desfasurarea reuniunilor pregatitoare sedintei Guvernului, al sedintelor Guvernului, al sedintelor Comitetelor interministeriale stabilite prin decizia prim-ministrului,  precum si al altor sedinte, intalniri, conferinte organizate de Secretariatul General al Guvernului;
  • Redacteaza stenogramele sedintelor Guvernului ¬ documente clasificate secret de stat, nivel secret, pe care le gestioneaza in mod unitar, conform legii;
  • Avizeaza proiectele de acte normative care au legatura cu activitatea sa;
  • Asigura reprezentarea Guvernului, a prim-ministrului si a Cancelariei Primului-Ministru in fata instantelor judecatoresti, impreuna cu ministerele initiatoare sau continuatoare/succesoare in urma reorganizarii si/sau institutiile publice care au obligatia de a pune in executare actele adoptate de Guvern si deciziile prim-ministrului impotriva carora s-au formulat actiuni in justitie sau care au obligatia de a initia actele administrative sau de a efectua operatiunile administrative solicitate Guvernului sau prim-ministrului;
  • Asigura organizarea activitatii de protectie a informatiilor clasificate pentru structurile din aparatul de lucru al Guvernului stabilite prin ordin al secretarului general al Guvernului
  • Realizeaza derularea operatiunilor financiare in domeniul sau de activitate;
  • Elaboreaza si implementeaza politica in domeniul sistemelor de control intern/managerial; in acest sens, indruma metodologic, coordoneaza si supravegheaza implementarea sistemelor de control intern/managerial;
  • Asigura suportul logistic, administreaza si gestioneaza bunurile din patrimoniul propriu si asigura dotarea necesara functionarii, la nivelul intregului aparat de lucru al Guvernului.

Structurile, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si institutiile publice finantate prin bugetul Secretariatului General al Guvernului

  • Secretariatul General al Guvernului, activitatea proprie;
  • Cancelaria Primului-Ministru, structura fara personalitate juridica, in subordinea directa a prim-ministrului;
  • Corpul de Control al Primului-Ministru, structura fara personalitate juridica in cadrul aparatului de lucru al Guvernului, in subordinea prim-ministrului;
  • Departamentul pentru Relatii Interetnice, structura fara personalitate juridica in cadrul aparatului de lucru al Guvernului, in subordinea prim-ministrului;
  • Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul, structura cu personalitate juridica in cadrul aparatului de lucru al Guvernului;
  • Departamentul pentru Lupta Antifrauda - DLAF, structura cu personalitate juridica, in cadrul aparatului de lucru al Guvernului, in coordonarea prim-ministrului;
  • Institutul National de Statistica, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Agentia Nationala pentru Romi, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Institutul pentru Studierea Problemelor Minoritatilor Nationale, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea Departamentului pentru Relatii Interetnice;
  • Agentia Nationala Anti-Doping, institutie publica cu personalitate juridica, in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, institutie publica de interes national, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, si in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Autoritatea Nationala de Management al Calitatii in Sanatate, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Secretariatul de Stat pentru Culte, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Oficiul National pentru Jocuri de Noroc, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului Romaniei si in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Institutul National pentru Studierea Holocaustului din Romania ¬Elie Wiesel¬, institutie publica, cu personalitate juridica, in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru;
  • Centrul National de Cultura al Romilor Romano-Kher, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Agentiei Nationale pentru Romi;
  • Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Primului-Ministru.
  • Laboratorul de Control Doping, institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului.