Guvernul a aprobat proiectul de lege privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii, ce contine o serie de masuri menite sa asigure respectarea drepturilor salariatilor detasati in alte state membre UE. Prin proiectul de lege se transpune in legislatia nationala Directiva 2014/67/UE, se arata intr-un comunicat al Guvernului.

Proiectul consolideaza cooperarea administrativa intre autoritatile competente ale statelor membre responsabile de problematica detasarii transnationale.

In acest domeniu, proiectul de act normativ contine prevederi cu privire la schimbul de informatii, termenele de cooperare, precum si obligatia utilizarii Sistemului de informare a pietei interne (Sistemul IMI).

Cooperarea administrativa se refera la:

  • Schimbul de informatii intre autoritatile competente care se efectueaza prin birourile de legatura sau de catre alte autoritati competente desemnate. Astfel, Inspectia Muncii este desemnata autoritate competenta pentru schimbul de informatii, iar prin hotarare de Guvern pot fi desemnate si alte autoritati competente nationale.
  • Schimbul de documente pentru notificarea/recuperarea sumelor provenite din amenzile administrative financiare, autoritatile nationale competente desemnate prin proiectul de lege fiind Inspectia Muncii si Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
  • Transmiterea catre prestatori a unor documente, altele decat cele specifice procedurii de notificare/recuperare. Acestea reprezinta situatii ocazionale, iar transmiterea documentelor catre prestatori se va face de catre inspectoratele teritoriale de munca.

Proiectul stabileste o lista orientativa de elemente faptice care sprijina inspectorii de munca in cadrul activitatii de verificare si control, in scopul identificarii situatiilor care reprezinta o detasare transnationala si pentru a preveni abuzurile si eludarile regulilor specifice detasarii.

De asemenea, stabileste cerinte administrative si masuri de control justificate si proportionale pe care trebuie sa le indeplineasca prestatorii de servicii in cazul detasarii transnationale pe teritoriul Romaniei, pentru a permite inspectorilor de munca sa monitorizeze in mod eficient respectarea prevederilor legale in domeniul detasarii transnationale.

Cerintele administrative si masurile de control includ urmatoarele obligatii pentru prestatorii de servicii:

  • obligatia de a transmite o comunicare in limba romana privind detasarea salariatilor proprii, inspectoratului teritorial de munca in a carui raza teritoriala urmeaza sa se desfasoare activitatea, care sa contina informatiile relevante necesare pentru a permite controale faptice la locul de munca;
  • obligatia de a detine si de a pune la dispozitia inspectorilor de munca, la solicitarea acestora, copii ale documentelor echivalente privind: contractul de munca sau un document echivalent, salariul si dovada platii acestuia si durata timpului de lucru.
  • obligatia de a furniza o traducere in limba romana a documentelor mentionate;
  • obligatia de a desemna o persoana care sa asigure legatura cu autoritatile competente nationale si care sa trimita si sa primeasca documente si/sau avize, daca este cazul;

Pentru a asigura monitorizarea eficace a respectarii obligatiilor legale in domeniul detasarii transnationale a salariatilor, in cazul in care apar situatii noi, determinate de evolutia detasarii transnationale si pentru care cerintele existente nu sunt suficiente sau eficiente, Inspectia Muncii poate stabili, prin hotarare a Guvernului, cerinte administrative si masuri de control suplimentare, cu conditia ca acestea sa fie justificate si proportionale si sub rezerva notificarii Comisiei Europene.

Prevederile proiectului de lege mai stabilesc categoriile de informatii pe care Inspectia Muncii, in calitate de autoritate competenta cu atributii de birou de legatura, le pune la dispozitia prestatorilor de servicii care detaseaza salariati pe teritoriul Romaniei, precum si la dispozitia salariatilor detasati, cu privire la drepturile si obligatiile pe care acestia le au in conformitate cu legislatia nationala.

De asemenea, reglementeaza, in cadrul cooperarii administrative, rolul autoritatilor nationale. Astfel, Inspectia Muncii este autoritatea nationala competenta care controleaza respectarea de catre prestatorii de servicii care detaseaza salariati pe teritoriul Romaniei, a clauzelor si a conditiilor de incadrare in munca aplicabile acestora potrivit legislatiei nationale. In cadrul controalelor mentionate, Inspectia Muncii, prin cooperare administrativa, solicita, atunci cand este necesar, sprijinul autoritatilor competente din statul membru de stabilire a prestatorului de servicii.

Competenta efectuarii de inspectii si verificari cu privire la respectarea de catre prestatorii de servicii stabiliti pe teritoriul Romaniei a clauzelor si conditiilor de incadrare in munca aplicabile pe perioada detasarii transnationale a unui salariat de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, revine autoritatilor competente ale acelui stat.

Legea imbunatateste respectarea drepturilor, inclusiv gestionarea plangerilor. In situatia in care salariatii detasati pe teritoriul Romaniei in conditiile prezentei legi considera ca le-au fost incalcate drepturile cu privire la conditiile de munca sau ca au suferit pierderi sau daune ca urmare a nerespectarii prevederilor prezentei legi, se pot adresa Inspectiei Muncii si/sau instantelor judecatoresti competente din Romania sau instantelor judecatoresti dintr-un alt stat, potrivit conventiilor internationale existente in materie de competenta judiciara si pot depune plangere impotriva angajatorilor lor in mod direct.

Proiectul de lege instituie cadrul legal pentru a permite sindicatelor, asociatiilor, organizatiilor si altor entitati juridice care au, in conformitate cu criteriile stabilite in temeiul dreptului intern, interese legitime pentru a asigura respectarea prezentei legi, sa initieze, in numele sau in sprijinul salariatilor detasati sau al angajatorului lor si cu acordul scris al acestora, proceduri judiciare sau administrative.

Proiectul mai prevede facilitarea aplicarii transfrontaliere a amenzilor administrative si penalitatilor impuse pentru nerespectarea prevederilor legale privind detasarea salariatilor, prin introducerea unui sistem de asistenta reciproca si de recunoastere.

Proiectul de lege instituie proceduri de acordare a asistentei si sprijinului intre Inspectia Muncii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si celelalte autoritati competente ale statelor membre, destinate a fi utilizate pentru masurile de executare si costurile aferente, cerinte pentru notificarea deciziilor referitoare la sanctiunile administrative financiare impuse in ceea ce priveste nerespectarea regulilor privind detasarea transnationala.

Recunoasterea deciziilor prin care se impune o sanctiune administrativa financiara si a cererilor de recuperare/executare a unei astfel de sanctiuni si/sau amenzi se bazeaza pe principiul increderii reciproce si a recunoasterii automate.

Astfel, atunci cand Inspectia Muncii nu are posibilitatea, potrivit legislatiei nationale, sa comunice unui prestator de servicii stabilit pe teritoriul unui alt stat membru un proces verbal de constatare- sanctionare a unei contraventii, poate solicita sprijinul autoritatii competente din statul membru de stabilire a prestatorului pentru realizarea acestei comunicari in numele Inspectiei Muncii. De asemenea, Inspectia Muncii raspunde cererilor similare primite din partea autoritatilor competente din alte state membre.

Similar, in cazul in care Agentia Nationala de Administrare Fiscala nu are posibilitatea sa recupereze sumele datorate in urma amenzilor contraventionale aplicate de catre Inspectia Muncii unui prestator de servicii stabilit pe teritoriul altui stat membru decat Romania, aceasta solicita autoritatii competente din statul membru respectiv sa recupereze sumele datorate de prestator. Agentia Nationala de

Administrare Fiscala raspunde cererilor similare primite din partea autoritatilor competente din alte state membre.

Sumele recuperate, aferente sanctiunilor administrative financiare, revin autoritatii solicitate.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in calitate de autoritate solicitata, recupereaza sumele datorate in moneda nationala a Romaniei, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. Sumele astfel recuperate se fac venituri la bugetul de stat.

Atat prevederile Directivei 96/71/CE, cat si cele ale Directivei 2014/67/UE sunt aplicabile statelor membre ale Uniunii Europene si celor ale Spatiului Economic European.

Proiectul de lege preia in integralitate prevederile Legii nr. 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, cu modificarile si completarile ulterioare, care, la intrarea in vigoare a noului act normativ va fi abrogat.