Guvernul a aprobat joi un proiect de Ordonanta de Urgenta care simplifica regulile privind auditul si inspectia de siguranta rutiera. Aplicarea corespunzatoare a Auditului de Siguranta Rutiera poate scadea numarul accidentelor rutiere cu pana la 60%, conform studiilor realizate la nivel international, se arata intr-un comunicat al Guvernului.

Prin Ordonanta de Urgenta adoptata joi se corecteaza, clarifica si in acelasi timp se simplifica textul legii, astfel:

  • Auditul nu se va mai realiza decat pe autostrazi, drumuri expres, drumuri nationale, drumuri judetene, strazi de categoria I si a II-a, fara strazi de categorii inferioare si drumuri comunale, care prezinta un risc mai scazut de producere a accidentelor rutiere. Astfel, prevederile legii se aliniaza cu cele ale directivelor europene, precum si cu cele ale practicii europene in materie.
  • Se defineste in mod clar pentru ce fel de proiecte este necesar auditul de siguranta rutiera. "Modificarea substantiala - orice modernizarea sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului, dupa cum urmeaza: plan de situatie (...), profil longitudinal (...), profil transversal (...), precum si orice schimbare adusa proiectului de reglementare a circulatiei prin marcaje si indicatoare". Astfel, pentru proiectele de reabilitare ce nu presupun modificari ale elementelor geometrice, cat si pentru asfaltari, nu este nevoie de audit de siguranta rutiera.
  • S-au corectat de asemenea si prevederile referitoare la conditiile ce trebuie indeplinite pentru specialistii ce doresc sa fie acreditati ca auditori de siguranta rutiera, conform legislatiei in vigoare.
  • S-a renuntat la termenii de inspector de siguranta rutiera si evaluator de impact asupra sigurantei rutiere, care nu exista in alte tari. Conform noii Ordonante, auditorul poate face audit, inspectie, respectiv evaluare de impact, conform cu Directiva Europeana.
  • S-au corectat de asemenea fazele in care trebuie realizat auditul. Inainte se facea referire la proiect preliminar si proiect detaliat, care nu erau conforme cu HG28/2008 (Studiu de fezabilitate, respectiv Proiect Tehnic si Detalii de Executie).
  • Investitorul are obligatia de a intreprinde demersurile necesare pentru a asigura respectarea recomandarilor continute in rapoartele de audit. Nerespectarea, fara justificari scrise a recomandarilor din raportul de audit constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicata beneficiarului auditului.
  • Desemnarea auditorilor de siguranta rutiera pentru efectuarea evaluarii de impact asupra sigurantei rutiere/auditului de siguranta rutiera se face cu respectarea conditiilor legale privind conflictul de interese sau incompatibilitatea auditorului, a principiului transparentei si al tratamentului egal, precum si a criteriului desemnarii echitabile a auditorilor de siguranta rutiera, asigurandu-se un grad nediscriminatoriu de incarcare a acestora intr-un an calendaristic.
  • Proiectul de act normativ aduce o serie de corectii si/sau completari cu privire la termenii tehnici si terminologia de specialitate cu scopul eliminarii oricaror posibile confuzii.
  • Se elimina criteriul geografic pentru desemnarea unui auditor de siguranta rutiera, criteriu care introduce posibile bariere si discriminari in accesul la exercitarea la profesiei de auditor, contrar prevederilor Directivei 2006/123/CE.

Autoritatea Rutiera Romana isi asuma ca, in caz de accident rutier grav, va realiza in mod gratuit, la notificarea in decurs de maxim 15 zile a Politiei Rutiere, o Inspectie de Siguranta Rutiera Suplimentara, cu scopul identificarii eventualelor cauze legate de infrastructura, care au favorizat sau cauzat producerea accidentului. Aceasta inspectie va fi realizata prin echipe formate din personalul de specialitate angajat in cadrul Autoritatii Rutiere Romane - ARR, cel putin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranta rutiera.

Exemplu dat de Guvern.Dupa producerea unui accident rutier in urma caruia au fost pierderi de vieti omenesti, organele de politie care ancheteaza cazul notifica ARR cu privire la accident in termen de 15 zile. ARR va realiza inspectia, finalizata cu un raport care va putea contine o serie de recomandari. Aceste recomandari pot viza masuri corective ce urmeaza sa fie realizate etapizat de catre administratorii drumurilor, precum: eliminarea sau protejarea obstacolelor fixe de la marginea drumului, reducerea limitelor de viteza si intensificarea controlului vitezei la nivel local, imbunatatirea vizibilitatii in diferite conditii meteo si de luminozitate, imbunatatirea aderentei/rugozitatii suprafetei de rulare a drumului, etc. Prin Ordin al ministrului Transporturilor vor fi stabilite normative privind setul de masuri care pot fi dispuse de raportul de inspectie de siguranta rutiera, prin lucrari de interventii generate executate de administratorul drumului, precum si termenele de punere in executare a acestora. In cazul in care administratorii drumurilor publice nu vor realiza aceste lucrari pentru a remedia deficientele constatate la inspectia de siguranta rutiera, in termenele stabilite, vor fi sanctionati cu amenda in raport de gravitatea faptei, intre 1.000 lei si 100.000 de lei, potrivit Ordonantei de Urgenta adoptate astazi.

Masurile au fost adoptate de Guvern in conditiile in care Romania are cel mai mare numar de decese in urma accidentelor rutiere din Uniunea Europeana.

In perioada urmatoare va fi adoptata si Strategia Nationala de Siguranta Rutiera 2016-2020, care deja s-a aflat in dezbatere publica. Romania este printre putinele tari din UE care nu detine inca o astfel de strategie.