Studentii critica lipsa de reactii si masuri a majoritatii universitatilor dupa numeroasele cazuri de doctorate plagiate, precum si dupa publicarea listei cu univeristarii care au girat "lucrarile stiintifice" scrise din inchisori. Totodata, acestia condamna Parlamentul pentru modificarile drastice operate in Legea Educatiei prin intermediul Ordonantei de Urgenta 4/2016, fiind vizate in special studiile doctorale, si pentru tentativa "de a elimina orice mecanism real de control in domeniul lucrarilor suspecte de plagiat". Acestia cer clarificarea de urgenta a cadrului legislativ privind studiile doctorale, punand accentul pe necesitatea transparentizarii procesului de acordare a titlurilor academice si al crearii unor mecanisme eficiente si independente de decizie, apel, control si sanctionare in privinta situatiilor suspecte de furt intelectual, demararea de cat mai curand a unui proces de evaluare a tuturor scolilor doctorale din Romania, precum si dezvoltarea unor sisteme de prevenire a fraudei intelectuale in randul studentilor.

HotNews.roFoto: Hotnews

Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania, federatia nationala studenteasca ce reuneste studenti din 17 centre universitare, face apel la o transparenta totala in procesul de acordare a titlurilor academice (licenta, masterat, doctorat, titluri didactice, de abilitare), inclusiv prin operationalizarea unei platforme online nationale care sa indexeze toate aceste lucrari si sa ofere publicului acces la ele si prin utilizarea si publicarea rapoartelor pentru fiecare lucrare a unor software-uri care pot identifica similitudini.

Totodata, studentii vor ca activitatea consiliilor nationale cu atributii in domeniul eticii sa fie mult mai eficienta, mai transparenta si independenta de orice imixtiune politica, dar si sa fie implementat un sistem de sanctiuni clar si usor de aplicat in situatiile in care se constanta incalcari ale normelor de etica si integritate academica, pentru fiecare categorie posibila.

ANOSR evidentiaza necesitatea evaluarii tuturor scolilor doctorale, proces amanat permanent de la intrarea in vigoare a Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011. Ministrul Educatiei Adrian Curaj declara in urma cu cateva zile ca intentioneaza sa anunte pana la sfasitul lunii un proiect de evaluare internationala a scolilor doctorale din Romania. Ministrul Curaj, a declarat, sambata seara, ca se asteapta ca in viitor o treime din scolile doctorale sa se inchida, iar altele sa se concentreze.

• Redam integral pozitia Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania

Studentii vor un sistem educational curat si condamna atitudinea Parlamentului si a anumitor universitati cu privire la studiile doctorale

Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) isi exprima dezamagirea cu privire la modul deloc responsabil in care a fost tratat pana in prezent subiectul studiilor doctorale (si al plagiatelor in acest domeniu) de catre Parlamentul Romaniei si de catre cele mai multe dintre universitatile romanesti. Lipsa de reactii si masuri ferme din partea majoritatii universitatilor dupa dezvaluirea numeroaselor cazuri de teze de doctorat plagiate si dupa publicarea listelor cu numerosii universitari care au girat asa-zise "lucrari stiintifice" realizate in penitenciare, dar si incercarea Parlamentului Romaniei de a goli de continut Ordonanta de Urgenta nr. 4/2016 a Guvernului Romaniei si de a elimina orice mecanism real de control in domeniul lucrarilor suspecte de plagiat arata ca sistemul de invatamant superior romanesc se confrunta in continuare cu o rezistenta serioasa la inceperea unui proces de insanatosire, ca persista problemele semnificative de imagine, credibilitate si predictibilitate a acestuia si ca inca exista grupuri de interese care se tem de implementarea unor mecanisme clare, coerente si independente de evaluare si control. De asemenea, constatam ca multe dintre institutiile de invatamant superior romanesti nu au ajuns la maturitatea necesara pentru a-si exercita responsabil dreptul la autonomie universitara. Astfel, solicitam clarificarea de urgenta a cadrului legislativ privind studiile doctorale in sensul transparentizarii procesului de acordare a titlurilor academice si al crearii unor mecanisme eficiente si independente de decizie, apel, control si sanctionare in privinta situatiilor suspecte de furt intelectual, demararea de cat mai curand a unui proces de evaluare a tuturor scolilor doctorale din Romania, precum si dezvoltarea unor sisteme de prevenire a fraudei intelectuale in randul studentilor.

ANOSR apreciaza intentia Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice (MENCS) de a restructura sistemul studiilor doctorale, prin infiintarea unui grup de lucru care sa faca propuneri in acest sens, respectiv prin legiferarea unor acte normative precum OG nr. 2/2016, OUG nr. 4/2016, HG nr. 134/2016 sau OMENCS nr. 3482/2016. Totusi, dezbaterile au fost in general sterile, termenele legale pentru consultare publica nu au fost respectate, iar Guvernul Romaniei, respectiv MENCS, au legiferat chestiuni diferite substantial fata de varianta initial propusa, fara a exista o explicatie publica in acest sens.

In schimb, Parlamentul Romaniei, prin Comisiile pentru invatamant, stiinta, tineret si sport din Camera Deputatilor si Senatul Romaniei, a modificat fara scrupule proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 4/2016, fara vreo justificare publica si cu o graba de neinteles, avand in vedere mai ales practicile anterioare in acest sens (alte 4 legi privind aprobarea unor Ordonante de Urgenta ale Guvernului Romaniei care modifica Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 sunt blocate in Comisia pentru invatamant, stiinta, tineret si sport, depasind termenele legale de avizare cu pana la 1112 zile), creand un vid legislativ menit sa pericliteze orice urma de transparentizare si sanctionare a abaterilor de la etica universitara. Inca o data, Parlamentul Romaniei, pentru ca proiectul de lege a trecut in ambele camere cu un vot aproape unanim, a demonstrat ca uneori urmareste sa serveasca anumite grupuri de interese, cu o agenda diferita decat cea a opiniei publice.

De asemenea, lipsa unor pozitii coerente si ferme pe aceste subiecte din partea Consiliului National al Rectorilor, federatiilor sindicale sau a universitatilor insele, precum si complicitatea tacita a majoritatii acestor actori cu modificarile legislative aplicate de parlament, care arunca in derizoriu orice incercare de reforma si recredibilizare a imaginii invatamantului superior romanesc, ne arata ca inca sistemul educational nu este pe deplin pregatit pentru o reforma din interior si pentru o consolidare a autonomiei universitare, si ca avem nevoie de mecanisme si standarde clare in aceste domenii care sa fie impuse de la nivel national tuturor institutiilor de invatamant superior.

ANOSR militeaza in aceasta situatie pentru o transparenta totala in procesul de acordare a titlurilor academice (licenta, masterat, doctorat, titluri didactice, de abilitare), inclusiv prin operationalizarea unei platforme online nationale care sa indexeze toate aceste lucrari si sa ofere publicului acces la ele si prin utilizarea si publicarea rapoartelor pentru fiecare lucrare a unor software-uri care pot identifica similitudini.

De asemenea, ne dorim ca activitatea consiliilor nationale cu atributii in domeniul eticii sa fie mult mai eficienta, mai transparenta si independenta de orice imixtiune politica. Ne dorim de asemenea, implementarea unui sistem de sanctiuni clar si usor de aplicat in situatiile in care se constanta incalcari ale normelor de etica si integritate academica, pentru fiecare categorie posibila.

Ne dorim ca in cel mai scurt timp sa debuteze evaluarea tuturor scolilor doctorale, proces amanat in mod permanent de la intrarea in vigoare a Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011, iar acest proces sa aiba si o componenta internationala.

In plus, consideram imperios necesar dezvoltarea de mecanisme de preventie a fenomenului de plagiat, precum introducerea unor cursuri de etica si scriere academica obligatorii pentru toti studentii, indiferent de programul de studii urmat, care sa se desfasoare in anul I, semestrul I.

"E anormal ca dupa atatea luni de la dezvaluirile aparute in presa despre plagiate si impostura academica inca nu avem decizii clare, sa nu avem un cadru legislativ stabil si sa nu se fi inceput niste procese serioase de recredibilizare a sistemului de invatamant superior. Si, cu atat mai mult, e foarte anormal ca insasi puterea decizionala a statului, Parlamentul Romaniei, sa se impotriveasca unui astfel de proces, impreuna cu institutiile de invatamant superior. Din taraganarea acestei situatii pierde sistemul educational romanesc, in ansamblul lui, dar mai ales pierd studentii. Pentru ca isi pierd increderea in sistem, pentru ca vor fi priviti ciudat in exterior ca fiind absolventii unui sistemul bolnav si corupt. Avem nevoie de o insanatosire urgenta a sistemului, prin decizii drastice, ferme, si de mecanisme de preventie si control care sa ne dea siguranta ca nu vom mai reveni intr-o astfel de situatie vreodata." - Vlad D. Chereches, presedinte ANOSR

Propunerile integrale ale ANOSR, precum si intreg studiul Universitatile "copy-paste": fenomenul plagiatului si impostura academica in invatamantul superior romanesc - perspectiva studentilor, publicat initial la data de 12 ianuarie 2016, dar revizuit, adaugit si completat avand in vedere actiunile si modificarile legislative survenite in domeniile eticii academice, plagiatelor, studiilor doctorale si lucrarilor stiintifice realizate in penitenciare in perioada 12 ianuarie - 6 iunie 2016 pot fi citite AICI.

Reamintim ca inca de la inceputul acestui an universitar, prin campania Vrem universitati curate si bine finantate!, ANOSR sublinia faptul ca "studentii din Romania isi doresc sa invete in universitati curate - in care faptele de coruptie sa nu-si gaseasca locul si unde termenii de "plagiat" si "spaga" sa nu fie tolerati", "ca e nevoie de o mai mare preocupare a institutiilor din domeniul educatiei pentru a combate si sanctiona fenomenul plagiatului", ca "furtul intelectual nu trebuie tolerat niciun moment, iar cei care comit astfel de fapte trebuie sanctionati deosebit de aspru si exclusi imediat din comunitatile universitare", precum si ca "pentru combaterea actelor de coruptie din universitati este necesara si derularea unor campanii eficiente de prevenire si informare a tuturor actorilor din sistem, precum si de o implicare si o cooperare mai intensa intre institutiile centrale si locale din domeniul educational".

Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) este federatia nationala studenteasca, non-guvernamentala si non-partizana care, de peste 16 ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studentilor din Romania, apararea si promovarea drepturilor si obligatiilor acestora, cat si stimularea participarii lor la actul educational si la viata sociala, economica si culturala.

ANOSR reuneste studenti din 17 centre universitare din intreaga tara, din 31 de universitati, atingand un numar de peste 84 de organizatii membre, care lupta impreuna pentru mentinerea in functiune a mecanismului miscarii studentesti.

La nivel national, ANOSR este parte a Aliantei pentru o Romanie Curata si membra in Consiliul Tineretului din Romania. De asemenea, federatia este reprezentantul legitim al studentilor din Romania la nivel european, prin statutul de membru cu drepturi depline al Organizatiei Europene a Studentilor (ESU - European Students' Union), singura structura europeana care reprezinta studentii.