Ministrul Sanatatii, Vlad Voiculescu, si omologii sai din noua state au discutat solutii pentru depasirea provocarilor legate de accesul la medicamente, in cadrul unei reuniuni la Sofia, informeaza Agerpes citand un comunicat al Ministerului Sanatatii (MS).

Vlad VoiculescuFoto: Mircea Restea

"Europa Centrala si de Est cauta sa se uneasca pentru a asigura acces la medicamente pentru 124 milioane de cetateni. In conditiile in care cheltuielile cu medicamentele insumeaza in Europa Centrala si de Est intre 14% si 24% din totalul cheltuielilor din sistemul sanitar, ministrii Sanatatii din 10 state s-au reunit la Sofia sa caute solutii de cooperare inter-statala pentru depasirea provocarilor legate de accesul la medicamente", se arata in comunicatul de presa al ministerului.

Ministrii Sanatatii au subliniat importanta respectarii principiilor pietei libere europene fara a neglija interesele pacientilor. Scopul final este elaborarea unui acord international care sa permita o pozitie mai ferma de negociere cu industria farmaceutica in interesul pacientilor, fara sa isi propuna inlocuirea legislatiei nationale, precizeaza MS.

In declaratia finala, ministrii afirma ca sanatatea publica nu trebuie sa fie o povara bugetara, ci un promotor al economiei si dezvoltarii. De asemenea, semnatarii transmit mesajul comun conform caruia medicamentele nu reprezinta numai un bun tranzactionabil, ci unul dintre pilonii sanatatii, ceea ce implica raspundere fata de pacienti.

Tarile reprezentate la Sofia sunt: Bulgaria, Croatia, Estonia, Letonia, Macedonia, Romania, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ungaria. De asemenea, au participat observatori din partea Poloniei.

Intalnirea ministrilor a fost initiata de ministerele Sanatatii din Romania si Bulgaria. Oficialii au discutat, printre altele, despre cresterea ingrijoratoare a exporturilor paralele si posibila disparitie de pe pietele nationale a sute de medicamente.

Urmatoarea intalnire la nivel ministerial va avea loc la Bucuresti, la inceputul lunii iulie, iar Romania preia coordonarea proiectului.