130 de oameni de stiinta, antreprenori si actori importanti in realizare de politici s-au intalnit in urma cu 3 saptamani la Universitatea Harvard, la un eveniment cu acces doar pe baza de invitatie si cu usile inchise, pentru a discuta despre un plan ambitios de a crea un genom uman sintetic, scrie Washington Post.

ADNFoto: Genome.gov

Dupa un val de critici la adresa caracterului ascuns al intalnirii, participantii si-au publicat ideea, anuntand ca lanseaza un proiect pentru a reduce radical costurile sintetizarii genomurilor - un efort de dezvoltare biotehnologica revolutionar, care le-ar putea permite tehnicienilor sa creeze organe umane pentru transplanturi.

Anuntul, publicat joi in revista de specialitate Science, este cel mai recent semn ca biotehnologia avanseaza rapid pe un teren mlastinos din punctul de vedere al eticii.

Oamenii de stiinta si-au antrenat multa vreme tehnicile de manipulare a moleculelor complexe care servesc drept cod pentru toate formele de viata de pe planeta, iar in acelasi numar al revistei stiintifice este anuntat un progres major in editarea ARN, o molecula apropiata de ADN.

Sustinatorii genomurilor sintetice schiteaza un proiect la aceeasi scala ca Proiectul Genomului Uman (HPG) din anii 1990, care a dus la secventierea, in premiera, a genomului uman.

Diferenta de aceasta data ar fi ca, in loc sa "citeasca" codurile genetice - ceea ce face secventierea-, cercetatorii le vor "scrie". Proiectul a fost numit si "Proiectul scrierii Genomului" (HPG-write)

"Scopul HGP-write este de a reduce de peste 1.000 de ori, in 10 ani, costurile de creare si testare a genomurilor mari, inclusiv a genomului uman, in linii celulare, dezvoltand concomitent noi tehnologii si un cadru etic pentru creatii la nivelul unui genom, precum si pentru aplicatii medicale de transformare", a scris grupul de oameni de stiinta intr-un proiect de comunicat de presa obtinut de The Post.

Proiectul va fi administrat de o organizatie non-profit numita Centrul de Excelenta pentru Inginerie Biologica, se precizeaza in informarea de presa.

Seful Institutului National de Sanatate (NIH), Francis Collins, care a condus Proiectul Genomului Uman, a criticat planurile, aratand ca este prematura lansarea unei asemenea initiative.

"NIH nu considera ca este momentul potrivit pentru finantarea unui efort 'HGP-write' de amploare, orientat catre productie, cum apare prezentat in articolul din Science", a declarat Collins.

"Exista doar ingrijorari limitate fata de sintetizarea segmentelor de ADN pentru experimentele de laborator. Insa proiectele care vizeaza intregul genom, care sinteza intregului organism, se extind cu mult dincolo de capacitatile stiintifice curente si ridica imediat numeroase ingrijorari etice si filosofice", a continuat Collins.

Potrivit geneticianului George Church, unul dintre autorii articolului din Science, nimeni nu vorbeste despre crearea unei fiinte umane de la zero. O utilizarea acu cost redus a sintezei genomului ar fi crearea de celule rezistente la virusuri. Aceste celule nu ar urma sa fie folosite direct in terapiile umane, ci in liniile celulare crescute in industria farmaceutica pentru dezvoltarea de medicamente. Astfel de procese sunt vulnerabile, acum, la contaminarea virala.

Articolul din Science ofera o serie de exemple de ceea ce ar putea rezulta din sintetizarea genomului, cu costuri scazute: "cresterea de organe umane pentru transplant; crearea de imunitate la virusi in linii celulare prin recodarea genomului; crearea de rezistenta la cancer in noi linii celulare terapeutice; accelerarea unor vaccinuri care sa fie produse rapid si cu costuri eficiente, dar si dezvoltarea farmaceutica prin folosirea de celule umane".