Comisia consultativa pentru manuale scolare, grup infiintat prin ordin al ministrului Educatiei cu misiunea de a analiza si a furniza de recomandari ministerului privind procesul de evaluare si aprobare a proiectelor de manuale scolare pentru clasele V-VIII, precum si procedura de achizitionare a acestora, nu isi indeplineste, "nici pe de parte", mandatul, reclama Federatia Editorilor din Romania (FER), Consiliul National al Elevilor si Federatia Asociatiilor de Parinti din Invatamantul Preuniversitar (FNAP-IP). FER precizeaza ca a trimis in mai multe randuri Ministerului solutii care sa asigure simplificarea procedurilor de achizitie a manualelor scolare,o calitate ridicata a continutului si un calendar sigur pentru manualele de gimnaziu, insa nu au primit niciun raspuns.

Manuale scolareFoto: Agerpres

"In aceasta perioada nici MENCS, nici CNEE nu au analizat situatia dezastruoasa a achizitiilor centralizate de manuale, ba mai mult, au demarat (fara consultarea producatorilor si a utilizatorilor), o selectie si o centralizare a comenzilor de manuale destinate claselor a XI-a si a XII-a, cu o procedura 'originala', care prezinta numeroase lacune, inadvertente, neclaritati. Riscul este ca elevii acestor clase, care au nevoie de manuale in apropierea bacalaureatului si a admiterii in facultati, sa nu le aiba pe bancile lor la 15 septembrie 2016", reclama semnatarii scrisorii.

Cele 3 organizatii cer ministrului sa convoace si Comisia consultativa pentru manualele scolare si sa o prezideze pentru a se adopta de urgenta "proceduri simple si eficiente", care "sa ofere calitate si predictibilitate in domeniu".

FER, Consiliul Elevilor si FNAP-IP sustin ca situatia din Romania este unica in Uniunea Europeana:

"1. In Europa, niciun minister al educatiei nu achizitioneaza centralizat manuale, facand propriile reguli. Subventia/elev este data scolilor, care se ocupa de selectie si achizitie direct de pe piata (de la librarii, edituri, magazine online etc.).

2. Peste tot in Europa evaluarea de calitate este despartita de achizitia propriu-zisa, ba exista si tari (ex. Spania) care nu evalueaza si nu aproba continutul manualelor, singura conditie fiind respectarea programei scolare. La urma urmei, calitatea o apreciaza utilizatorii.

3. Nicaieri in Europa manualul digital nu a fost introdus si impus in mod obligatoriu, fara a se studia oportunitatea digitalizarii prin intermediul manualelor, fara infrastructura adecvata si de o maniera care sa favorizeze mai explicit firmele de IT. Este o realitate ca, in perspectiva, in Romania este necesara o introducere treptata a manualelor digitale (in elaborare, evaluare, selectie, achizitie si utilizare), iar pana cand statul va fi pregatit (strategie, bugetare, infrastructura, pregatirea cadrelor si elevilor, studii de impact medical si psihologic, acordul parintilor etc.), formula cea mai buna este utilizarea lor ca o completare a manualului tiparit."

Scrisoare deschisa catre ministrul Educatiei - trimisa de editori, parinti si elevi

Citeste si: