Ministrul demisionar al culturii a trimis o scrisoare catre Grupul pentru Dialog Social in care acuza ca a deranjat in guvern grupuri de interese, informeazaDigi24.ro. Vlad Alexandrescu spune ca, atunci cand s-a pronuntat pentru retragerea titlurilor de doctor obtinute prin plagiat, si-a atras adversitatea colegilor din Executiv vizati si ca au fost incercari de intimidare directa in cazuri precum Rosia Montana, Cathedral Plaza sau darmarea casei Nanu-Muscel de langa ASE.

Vlad AlexandrescuFoto: Facebook - Vlad Alexandrescu

Ministrul Vlad Alexandrescu a confirmat pentru HotNews.ro paternitatea scrisorii publicate de Digi 24.

Intrebat de reporterul HotNews.ro cine este ministrul despre care afirma ca l-ar fi sunat cu "intimidare directa", Alexandrescu a refuzat sa faca public numele acestuia, invocand "solidaritatea cu echipa guvernamentala".

UPDATE 17.50 - Intr-o postare pe Facebook, Vlad Alexandrescu tine sa precizeze ca scrisoarea adresata GDS a ajuns in presa fara voia sa si ca nu era destinata publicitatii. "Am reusit sa gestionez adecvat situatiile prezentate acolo si de aceea in legatura cu subiectele expuse nu am nimic de adaugat (...) Nu am dorit sa conditionez in acest mod in vreun fel ramanerea mea in Guvern", afirma Alexandrescu.

"O scrisoare a mea catre membrii Grupului pentru Dialog Social, in care sunt membru autosuspendat pe durata mandatului, a ajuns in presa fara voia mea. Precizez ca ea era destinata exclusiv informarii celor care au redactat comunicatul GDS de sustinere a mea. Ea nu a fost destinata publicitatii. Am reusit sa gestionez adecvat situatiile prezentate acolo in exercitarea atributiilor mele, si de aceea in legatura cu subiectele expuse acolo nu am nimic de adaugat.

Sper ca masurile de reforma pe care le-am luat la Ministerul Culturii beneficiaza in continuare de sustinerea Prim-Ministrului. Nu am dorit sa conditionez in acest mod in vreun fel ramanerea mea in Guvern", a scris ministrul demisionar al Culturii Vlad Alexandrescu, sambata, pe pagina sa de Facebook.

Textul scrisorii catre GDS, obtinut deDigi24.ro.

"Dragi Colegi,

Va multumesc pentru comunicatul de sustinere, care inseamna foarte mult pentru mine.

Cand am devenit ministru al Culturii, mi-am autosuspendat dreptul de vot in GDS, pentru a nu implica libertatea de reflectie a Grupului in deciziile guvernarii.

In aceste zile, fiind impresionat de sustinerea acordata de catre societatea civila, ma simt dator sa va explic ce cred ca se intampla in jurul ministerului Culturii. O fac ca un partener adevarat, in spiritul transparentei ce a fost totdeauna un principiu al Grupului pentru Dialog Social.

Prin multe decizii si actiuni ale mele, am deranjat grupuri de interese foarte variate. Unele au fost foarte vizibile, cum ar fi interesele de la Rosia Montana sau de la Cathedral Plaza din Bucuresti. Ele mi-au adus incercari directe de intimidare, am fost chemat in Parlament sa dau socoteala, sunat de oameni politici.

Cand am oprit daramarea casei Nanu-Muscel din Piata Romana, am fost sunat chiar de un coleg de Guvern, cu intimidare directa. Apoi, am fost convocat la ASE la o sedinta de "infierare" condusa de fostul rector al ASE, actualmente Presedinte al Senatului ASE, acelasi om care a interzis accesul la Biblioteca ASE pentru consultarea tezelor de doctorat sustinute in acea Universitate.

Faptul ca, in mai multe sedinte de Guvern, m-am pronuntat in favoarea retragerii imediate a titlurilor de doctor in cazuri de plagiat notorii si ca am reusit sa impiedic adoptarea pachetului de acte normative propuse de ministrul Curaj, adoptare care ar fi insemnat amanarea cu aproape un an a retragerii oricarui titlu, mi-a adus o adversitate rece a acelor ministri care erau implicati.

In confreria inamovibila a directorilor de muzee din subordinea ministerului, am organizat evaluari si concursuri cu specialisti adevarati. La Muzeul de Arta al Romaniei, Roxana Theodorescu, aflata acolo de 22 de ani, a fost evaluata de o comisie compusa din Anca Oroveanu, Ruxandra Demetrescu si Calin Dan, si a obtinut nota de 8,73, adica o nota sub 9, ceea ce a permis organizarea unui concurs deschis. La acest concurs, cu un juriu international (am invitat pentru prima oara in Romania un specialist de la Muzeul Luvru, cu gandul de asocia Luvrul in viitor la activitatile Muzeului), Ruxandra Theodorescu (care s-a prezentat din nou) a fost clasata a treia, iar pozitia intai a fost obtinuta de Calin Stegerean, de la Cluj. R. Theodorescu a depus impotriva mea o plangere in care m-a amenintat cu o actiune a DNA si cu punerea sub sechestru asigurator a bunurilor mele pana la concurenta sumei de 500.000 euro.

La Muzeul Taranului Roman, dl. Virgil Nitulescu, actualmente inculpat intr-un dosar penal instrumentat de DNA in legatura cu acordarea avizului de declasare pentru anexele Palatului Sutu din Bucuresti, pe vremea cand era secretar general in Ministerul Culturii, a pierdut concursul pentru un nou mandat, in fata lui Vintila Mihailescu. Comisia de concurs, de excelenti specialisti, a fost alcatuita din Zoltan Rostas, Serban Sturdza, Sorin Alexandrescu.

La Biblioteca Nationala a Romaniei, concursul pentru postul de director general se tine saptamana viitoare, iar din juriu va face parte un responsabil de la Biblioteca Nationala a Frantei, pentru a asocia cele doua institutii in viitor.

La Muzeul National de Istorie, de 14 ani de zile inchis pentru lucrari de consolidare interminabile intreprinse cu o firma condusa de un afacerist penal, Ernest Oberlander-Tarnoveanu se afla si el la incheierea mandatului de director, si asteapta evaluarea de sfarsit de mandat peste doua luni. In contextul in care este contestat in legatura cu achizitii de piese descoperite cu ajutorul detectoarelor de metale.

Irina Oberlander-Tarnoveanu, sotia lui, este consiliera lui Sergiu Nistor, consilierul Presedintelui pentru Cultura. Ei impreuna au reusit sa il convinga pe Presedinte sa vorbeasca impotriva mea. Ei doresc numirea lui Ernest Oberlander-Tarnoveanu ca ministru al Culturii. Evident, e un imens conflict de interese la mijloc. D-na Oberlander-Tarnoveanu a fost ani de zile directoarea CIMEC la Institutul National al Patrimoniului.

Cand am vrut sa reformez Ordonanta 189, care reglementeaza accesul la concursurile de directori in institutiile de cultura, am intalnit imense rezistente. Am dorit sa largesc conditiile de studii, de la licenta in domeniu, cum este acum, la licenta, masterat sau doctorat in domeniu, cum ar trebui sa fie, pentru a largi bazinul de selectie a candidatilor.

Am vrut sa elimin reglementarea unui concurs "inchis" pentru directorii care au obtinut mai mult de nota 9 la evaluarea finala dupa cei 5 ani de directorat, pentru a da si altor candidati posibilitatea sa se prezinte, pentru a largi concurenta si a permite comisiilor de concurs sa aiba de unde alege. M-am izbit de rezistenta lui Caramitru si a unor directori de teatre in functie. Totusi nu am abandonat, si am constituit un grup de lucru pentru schimbarea legii, in care i-am invitat si pe ei si pe oameni din sectorul cultural independent.

Strategia mea de a asocia sistematic sectorul cultural independent la grupurile de reflectie pe care le-am creat pentru regandirea legislatiei a iritat din cale-afara institutiile publice de cultura, obisnuite sa conteze pe un buget fix, fara sa se gandeasca la vreo atragere de fonduri din alte surse, ceea ce sectorul cultural stie sa faca si face, sub sanctiunea de a nu-si putea desfasura activitatile.

Ideea de eficienta si principiile concurentei au ramasa inca foarte departe de aceste institutii, si de aici provine un discurs general de lamentare in care ele se complac in buna masura pentru a-si masca incuria administrativa si slaba initiativa manageriala.

Nu vreau sa continui aceasta insiruire de fapte, caci am ales doar cateva elemente care sa va poata da o idee despre acele "reactii furibunde" pe care am afirmat ca mandatul meu de ministru al Culturii le genereaza.

In momentul de fata, cred ca o reacordare a increderii Prim-Ministrului in mandatul meu si in reforma pe care am inceput-o ar fi singura cale prin care aceste reactii ar putea fi stopate, macar pentru o perioada.

Vlad Alexandrescu"