Vicepremierul Vasile Dincu s-a intalnit marti, cu angajatii ONB pentru a rezolva "situatia de criza".Disensiunile dintre factiunile de artisti au dus la protest.La intalnire,mai multi artisti ONB si-au expus pozitile. Alina Cojocaru a fost prezenta, insa protestatarii furiosi i-au intrerupt discursul, informeaza Mediafax.

Opera Nationala BucurestiFoto: Hotnews

Intalnirea a fost arbitrata de Tiberiu Soare. Vasile Dincu a spus, in debutul acestei adunari oficiale: "Situatia este de criza, insa o criza poate fi si inaugurala, de bun augur. Sunt aici pentru a gasi o solutie impreuna cu dumneavoastra."

Au vorbit apoi, pe rand, artisti ai ONB. Angajatii care au tinut cuvantari ii sustineau pe Tiberiu Soare si Vlad Conta.

Vasile Dincu a luat o decizie, dupa ce le-a ascultat "pledoariile" artistilor: "O sa-i propun premierului sa convoace corpul de control. Artistii nu se simt bine cu agresiunile birocratice. Corpul de control va face o investigatie aici pentru rezolvarea situatiei administrative."

Declaratiile artistilor protestatari:

"Noi, majoritatea ne-am exprimat dorinta de a-i avea la conducere pe Tiberiu Soare si pe Vlad Conta. Readucerea acestor maestri la ONB ar insemna o onorare a acestor romani. Dvs sunteti membru al Guvernului, dar nu trebuie sa ii reprezentati pe Alina Cojocaru sau pe Kobborg. Vedetele au intotdeaua capricii. Domnul Kobborg nu a fost expulzat, ci doar demis dintr-o functie inexistenta. Domnul Ministru al Culturii a fost impiedicat sa-si onoreze decizia din cauza unei presiune mediatice. Noi nu vrem ca vreo persoana din vechea garda a lui Razvan Dinca sa obtina vreo functie de conducere. Oare ce tara este aceasta in care Ministrul Culturii incearca sa impuna un om, pe Kobbog, la conducere? Ce s-ar intampla daca dumneavoastra, vicepremier, ati vrea la fel, sa-l impuneti pe Kobborg?" a spus Oana Andru, prim-soprana.

Artistii de la Opereta au citit o expunere in care si-au exprimat doleantele: "Protestul nostru se refera la separarea Operei de Opereta, deoarece efectele comasarii sunt nocive. Vrem reinfiintarea Teatrului de Opereta. Sustinem pe Tiberiu Soare si Vlad Conta. Aducem la cunostinta problemele tehnice, repertoriale si artistice in perioada in care la conducere era Razva Ioan Dinca. Din cauza fuziunii si managementului defectuos, activitatea e aproape zero la Opereta. Ministerul Culturii a refuzat inca din 2008 sa raspunda in fata acestei stari de fapt. In calitate de guvernanti, sunteti raspunzatori sa gasiti o solutie!"

Bianca Ionescu, prim-solista a Teatrului de Opereta: "Acest Teatru este in agonie. Razvan Ioan Dinca l-a preluat dupa incendiu. Opereta trebuia sa renasca din propria cenusa. Insa Razvan Dinca, ne-am dat seama din primul discurs-monolog, era incompetent. A existat pe parcursul acestei conduceri o lipsa totala de transparenta. S-au pierdut partituri, s-au scos spectacole din repertoriu, recuzita, butaforia a disparut. Regiile erau artificioase, superficiale. Artistii suporta suplicii si jigniri. Vocile au rasunat liber in sali cu acustica speciala. Ce se intampla acum? In noul teatru se canta amplificat de lavaliera? Artistii care au fost distribuiti nu sunt in stare sa cante cu voce proprie, trebuie sa le fie vocile amplificate. Teatrul este ruinat. Vrem un teatru de repertoriu, cu structuri tehnice si artistice stabile. Avem nevoi de un director care sa nu faca din arta o afacere."

Audienta din Sala Mare prezenta la "protest" a aplaudat frenetic dupa cuvantarea Biancai Ionescu. Atent, Vasile Dancu a reactionat prompt: "sunt profesor de comunicare, inteleg semnificatia acestui val de aplauze."

Balerinii din corpul de balet de la ONB au luat la randul lor cuvantul: "Opera a inceput sa semene cu un teatru de proiecte, au fost scoase spectacole din repertoriu. Prosperitatea pe care si-a insusit-o Kobborg nu este reala, intrucat el a dispus de sume imense pentru proiecte. S-a afirmat in mod eronat cum ca inainte de venirea lui Kobborg corpul de balet era slab din punct de vedere artistic. Nu este adevarat, coregrafi mari au venit sa monteze cu noi. Kobborg a exercitat o presiune constanta asupra balerinilor, i-a intimidat prin intermediul retelelor de socializare.

O balerina de la ONB a spus ca doar a lasat un comentariu pe internet referitor la un text postat pe Facebook de Kobborg. Un coleg balerin i-a dat "like". Kobborg i-a chemat pe ambii sa-i traga la raspundere. "Salariile sunt discrimantorii, nu atat intre romani si straini, cat intre prietenii lui Kobborg si ceilalti. Un balerin englez castiga dublu cat mine.", a mai spus balerina.

"Declaratiile Alinei Cojocaru contin minciuni si denigrari ale ONB. Kobborg a denigrat, de asemenea, prestigioasa traditie si istorie a ONB.", au spus mai multi balerini.

Coregraful Ioan Tugearu a vorbit mult si cu ardoare: "Opera e jignita in profunzime, Kobborg e aici in ipostaza de turist, cum poate sa conteste valoarea artei noastre romanesti? Pe de alta parte, cum ne poate acuza pe noi de xenofobie? Orice corp de balet este compozit. Nu-i asta, fratilor, poporul roman! Printul Charles vine in tara asta splendida, a carei apa curge si in sangele meu. Noi nu suntem prin natura xenofobi. Orice balet are negri, japonezi, chinezi, europeni, toate suflarea de pe lume. Singurul lucru care ma deranjeaza la acest cuplu, desi eu i-am iubit si pe Kobborg si pe Alina, pentru ca sunt din lumea dansului, este ca arata dispret dansatorilor. Un dansator este un aluat prin care creez pentru spectatori. Eu nu pot sa accept ca acest domn sa conditioneze ONB. El doar a dansat pe scena, la fel ca mine. Sa conditioneze dirijorii, cand stie ce imperiu vast se ascunde in acesti oameni? Mi-ar crapa obrazul de rusine? Sa fac din asta un titlu de noblete, ca fara mine n-o sa fie soare si nimeni director? Eu nu spun ¬Afara, strainii!¬ Mii si mii de americani ne-au bombardat Bucurestiul si noi le-am facut statui. Daca acesti doi oameni nu au iubit ONB, daca nu poti colabora, nene, taticule, iubitule, draga mea, duceti-va unde veti fi primiti cu mai multa dragoste decat la noi."

Marina Minoiu, balerina, de partea Alinei Cojocaru: "S-au adus spectacole noi, de talie internationala, am avut totala libertate pentru dezvoltare artistica, mai ales datorita Laboratorului de Coregrafie. Am avut dansatori invitati din baletul de talie internationala. Au fost adusi in companie fizioterapeuti, s-a deschis colaborarea cu firme ce produc pointe, s-a dublat numarul de pointe pentru balerine, am primit sponsorizari din partea unor firme de makeup, s-au organizat gale de balet, turnee. Renumele a crescut la nivel international, datorita aparitiei unor articole laudative in publicatii de mare renume, precum New York Times. Promovarea balerinilor s-a facut treptat, in spectacole, in fata publicului, nu in culise. Au fost trei premiere de balet pentru fiecare stagiune. Au fost schimbate mentalitati vechi."

Alti balerini, care-s impotriva dansatorilor de sub inraurirea "Kobborg si Alina Cojocaru" spun ca, de fapt, conditiile in care se lucra erau groaznice. O balerina: "Era iarna, dansam la repetitii cu gecile pe noi. Totusi, Kobborg programa in continuare repetitii. Cat despre spectacolele de talie internationala, despre coregrafii maestri care au venit sa monteze aici, imi pare rau, dar aceasta este o chestiune ce tine de fondurile alocate. Sub Kobborg, s-au alocat bani."

"De ce Alina Cojocaru a fost mereu port drapel, cum isi imagineaza ca poate, dupa ce improasca cu noroi artistii romani, sa ne intoarca in mijlocul oamenilor, sa se uite in ochii lor?". Astfel au motivat angajatii Operei zarva ce s-a iscat atunci cand balerina Alina Cojocaru a intrat in Sala Mare. Artista a fost sfatuita de vicepremierul Vasile Dincu sa renunte la dialog. Audienta intrerupea discursul balerinei si conflictul ar fi putut degenera.

Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu a schimbat in ultimele saptamani nu mai putin de patru directori ai Operei: George Calin, Tiberiu Soare, Vlad Conta si din nou George Calin. Calin a fost demis de tot de Ministrul Vlad Alexandrescu, joi, 21 aprilie, la solicitarea angajatilor ONB, care au protestat fata de repunerea in functie la Opera a unui manager corupt.

Problemele au aparut in urma neintelegerilor dintre corpul de balet al ONB, in frunte cu coregraful Johan Kobborg si fosta conducere a institutiei de cultura, dirijorii Tiberiu Soare si Vlad Alexandrescu.