​La 40 de kilometri de Bucuresti, in subsolul unei cladiri din Gradistea, zeci de persoane se antreneaza zilnic si invata cum sa intre inarmate la bordul avioanelor, fara ca nimeni sa-si dea seama. Azi pot fi pe un zbor spre Roma, maine spre Timisoara. Probabil ati calatorit alaturi de ei in avion si nici nu ati realizat. Nu sunt teroristi si nici nu pun la cale vreun atentat, ci dimpotriva. Sunt asa numitii "Soimi ai aerului" - Air Marshals cum li se mai zice prin filmele americane. In fiecare zi trag peste 300 de cartuse in poligon si in simulatorul digital, iar antrenamentele, scenariile armate si luptele corp la corp le fac intr-o copie fidela de interior de avion.

Replica unui interior de avion - locul de antrenament pentru Soimii AeruluiFoto: SRI

La Gradistea, intr-o baza SRI de langa Bucuresti, de peste 40 de ani au tot fost antrenate cadre si agenti pentru misiuni de Soimi ai aerului. In ultimii doi ani, insa, centrul a fost modernizat printr-un proiect european si care a transformat baza de langa Capitala intr-unul din cele trei centre internationale din Europa care instruiesc agenti pentru misiuni sub acoperire la bordul aeronavelor.

Baza se intinde pe 28 de hectare, din care nu mai putin de 25 sunt doar pentru antrenamente si poligon. ARMLET, cum se numeste proiectul finantat european si care a costat circa 1,7 milioane de euro, a inceput din 2013 si a presupus modernizarea si dotarea cu noi elemente tehnice a centrului de pregatire de la Gradistea: un simulator de interior de avion, cu zone interioare de antrenament, un poligon multifunctional si laborator de psihologie aplicata.

Replica unui interior de avion - locul de antrenament pentru "Soimii Aerului"

In zilele acestea se pregateste de absolvire prima din cele doua serii de cate 40 de agenti pe care si i-a propus proiectul sa-i instruiasca. Vorbim si de romani, si de straini. In urmatoarele cateva luni va fi antrenata si a doua serie de 40 de "cadeti".

Oamenii care se urca in avion fara ca pasagerii sa stie ca sunt inarmati"

"Proiectul este dedicat si statelor care nu au un program de Air Marshal. Sunt acei oamenii inarmati care se urca in avion fara ca pasagerii sa stie ca sunt inarmati. Ultima linie de apare in cazul unor atentate la inaltime", spun reprezentantii SRI.

Mai sunt doua astfel de centre in Europa, unul in Germania si unul in Polonia, insa fiecare e putin diferit ca scop si trateaza anumite aspecte de misiune pentru soimii aerului.

Instructorii sunt si romani si straini, iar selectia celor care participa la formare se face pe baza criteriilor stabilite de fiecare tara. "Cursantii sunt toti agenti din structuri operative cum ar fi MAI sau structurile Antitero. In general, insa, nu toti cursantii trec", spun reprezentantii proiectului.

Modulul de invatare de baza e de cinci saptamani, iar trainingul avansat dureaza alte patru saptamani. Cei care se antreneaza la ARMLET trag peste 300 de cartuse pe zi de fiecare. “Trebuie sa cunoasca si sa se obisnuiasca cu munitia si cu armele”, spun trainerii.

"E vorba de o munitie speciala ce e folosita la bordul aeronavelor, una de 9 mm. Nu vorbim de riscul depresurizarii sau de ricoseu atunci cand deschidem focul la bordul unei aeronave, ci mai mult discutam de riscul ca glontul sa treaca prin victima si sa-si continue drumul mai de parte", au explicat trainerii.

Poligonul multifunctional ARMLET

In general, cursantii se antreneaza cu pistoale de tip Glock 19, insa munitia difera in functie de antrenament. Cand fac simulari pe viu, in replica interiorului de avion, modelat dupa un 737, cursantii folosesc gloante cu vopsea - rosie pentru “teroristi”, albastra pentru “good guys”, si nu se sfiesc sa se impuste chiar si fara echipamente de protectie.

“Soimii au armele ascunse, dar nu au glont pe teava. Ei trebuie sa invete sa se miste rapid, sa scoata pistolul, sa il armeze si sa reactioneze instant, fara ca atacatorii sa realizeze ce s-a intamplat”, spun trainerii.

Alaturi de avion, centrul are un poligon unde au loc restul de antrenamente, unele derulandu-se pe un ecran gigant, iar armele utilizate folosesc un “laser” in loc de glontul de pe teava. Pistoalele sunt insa special realizate astfel incat sa ofere un recul cat mai aproape de realitate.

Simulatorul digital din poligon vine cu peste 400 de scenarii in care cursantii isi pot testa abilitatile de tintasi, iar noi simulari sunt adaugate constant.

Armele de tip Glock 19 cu munitie de antrenament cu vopsea (simunition)

In orice caz, dupa cum o recunosc si oficialii, arma este mereu ultima varianta. Agentii care se pregatesc fac o mare parte din antrenament bazat pe pregatire fizica si pe lupte corp la corp, lupta adaptata pentru spatiul mic dintre scaune.

"Niciodata nu se stie pe ce zboruri vor fi inserati, e un element ce variaza in functie de risc. Azi poate fi o cursa spre Roma, maine una catre Timisoara", spun reprezentantii SRI.

Programul in general se bazeaza pe informatii, "pe intelligence" cum zic cei din domeniu, si pe o harta de risc. Ministerul Transporturilor prin TAROM e parte e parte din proiect, insa exista acord si cu operatorii privati de la noi din tara.

"Comandantul aeronavei este singurul din avion care stie ca la bord sunt si agenti inserati sub acoperire. Restul personalului de bord nu stie, insa ei sunt antrenati si cunosc ce proceduri au de urmat in caz de incident", explica cei din program.

Din timpul antrenamentului in poligon​

Totusi, interventia si desconspirarea agentilor in timpul unui zbor e mereu o ultima masura. "In general, eforturile se concentreaza pentru a preveni orice risc la bord si sa depistam potentialele probleme inca din aeroport", spun conducatorii proiectului.

Pentru asta, proiectul ARMLET a presupus si punerea la punct a unui laborator de psihologie aplicata prin care personalul de securitate de la bordul aeronavelor sa fie instruit sa poata detecta persoane care mint sau au un comportament simulat, cu potential agresiv, inainte de imbarcare, chiar din filtrul din aeroport.

“Majoritatea fondurilor alocate pentru Laboratorul de Psihologie Aplicata au fost investite in programe software, laboratorul cuprinzand mai multe tipuri de programe specializate de tipul METT (Micro Facial Expressions Training Tool), SETT (Subtle Expression Training Tool), softuri de analiza lingvistică, cameră termală și echipamente suport pentru analiză de imagine (VISINT)”, precizeaza SRI.

Mai jos, un scurt fragment video dintr-un clip SRI in care sunt prezentati ofiterii de securitate de la bordul aeronavelor - In Flight Security Officer (IFSO):