¬Consiliul National al Rectorilor (CNR) arata ca sustine orice demers al Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice de acordare a unei autonomii sporite institutiilor de invatamant superior, inclusiv in ceea ce priveste procesul de elaborare a tezei de doctorat si acordare a titlului de doctor, insa solicita "cu fermitate" sa fie implicat in elaborarea, finalizarea si avizarea cadrului normativ care reglementeaza aceste studii, se arata intr-un comunicat citat de Agerpres.

"Consiliul National al Rectorilor, in calitate de partener de dialog social in domeniul invatamantului superior, sustine orice demers al Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice de acordare a unei autonomii sporite institutiilor de invatamant superior, inclusiv in ceea ce priveste procesul de elaborare a tezei de doctorat si acordare a titlului de doctor, prin propunerile de modificare a Legii Educatiei Nationale, lansate recent in dezbatere publica. Acestea trebuie privite insa in contextul mai larg al tuturor modificarilor care se au in vedere pentru cadrul normativ care reglementeaza organizarea studiilor doctorale, Consiliul National al Rectorilor solicitand cu fermitate sa fie implicat in elaborarea, finalizarea si avizarea lui", se arata in comunicat.

In opinia CNR, fundamentarea modificarilor vizate pe principiul autonomiei universitare constituie o recunoastere a responsabilitatii si rolului esential al institutiilor de invatamant superior din Romania, in promovarea excelentei in organizarea programelor de studii universitare, precum si in protejarea integritatii academice.

"In acest context, cresterea responsabilitatii universitatilor in gestionarea studiilor doctorale, prin preluarea prerogativelor de acordare si retragere a titlului stiintific de doctor, va trebui sustinuta de consolidarea cadrului institutional si normativ intern al fiecarei universitati privind organizarea studiilor doctorale, evaluarea interna a calitatii, dar si analiza si sanctionarea abaterilor de la regulile bunei conduite in cercetarea stiintifica si activitatea universitara, in general", afirma CNR.

Rectorii precizeaza ca sustin si stabilirea unor mecanisme de evaluare si asigurare a calitatii pentru ciclul de studii doctorale, care sa vizeze intreaga durata a studiilor, nu numai lucrarea de doctorat, si care sa aiba in vedere si prevederi clare menite sa descurajeze practicile care nu sunt in acord cu etica universitara, precum si derularea de urgenta a unui proces de reevaluare a scolilor doctorale, in scopul verificarii indeplinirii standardelor minimale de catre toate entitatile care organizeaza studii doctorale.

"In acelasi timp, la stabilirea tuturor procedurilor cu privire la elaborarea si sustinerea tezei de doctorat, precum si la acordarea titlului de doctor, trebuie avut in vedere evitarea birocratizarii, prin elemente care nu sunt relevante pentru activitatea stiintifica a doctorandului. De o deosebita importanta, in procesul de crestere a performantei stiintifice a studiilor doctorale, ca principala sursa de cunoastere si inovare, este finantarea adecvata a acestora, in vederea atragerii celor mai buni studenti si cadre didactice, precum si pentru crearea si intretinerea unei baze materiale adecvate, si reiteram astfel solicitarea catre Guvernul Romaniei de a acorda sectorului educatiei o finantare adecvata rolului major pe care il are in dezvoltarea socio-economica a tarii", mai arata reprezentantii CNR.

Potrivit rectorilor, orice abordare generalizatoare, care doreste sa arunce asupra sistemului national de educatie stigmatul de sistem "profund corupt, in total dezacord cu realitatile din salile de studiu" este "extrem de periculoasa si poate avea ca rezultat destructurarea societatii in ansamblul ei".

Ministrul Educatiei, Adrian Curaj, a anuntat, pe 10 februarie, la finalul sedintei de guvern, ca proiectele privind modificarea legislatiei referitoare la doctorate vor fi supuse consultarii publice."Intarim autonomia universitara. Odata cu responsabilizarea universitatilor, acestea vor avea obligatii clare privind transparenta in ceea ce se intampla in doctorate", spunea ministrul Curaj.

Potrivit modificarilor legislative, Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) va ramane for de apel si va fi intarit, a completat el."Alt punct important este evaluarea scolilor doctorale. Evaluarea internationala a scolilor doctorale va incepe chiar inainte de finalizarea autoevaluarii pe care eu am solicitat-o deja. (...) In vara, cat mai rapid, vom porni evaluarea internationala a scolilor doctorale", a adaugat Adrian Curaj.

Ministrul Educatiei a apreciat ca modificarile legislative vor fi "operationale" la jumatatea lunii martie, data fiind perioada de consultare publica pe care trebuie sa o parcurga hotararea de guvern privind codul studiilor doctorale.