Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri un proiect de lege care stabileste conditiile pentru fabricarea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun. Potrivit proiectului, sunt reglementate ingredientele ce pot fi utilizate in produsele din tutun, precum si nivelurile maxime ale emisiilor de gudron, nicotina si monoxid de carbon. Va fi interzisa punerea pe piata a tigarilor si a tutunului rulat care au o aroma caracteristica (adica un miros sau gust diferite de cel al tutunului, cum ar fi aromele de fructe, condimente, ierburi, alcool, dulciuri sau vanilie), potrivit unui comunicat al Guvernului.

Produsele cu aroma caracteristica al caror volum al vanzarilor la nivelul intregii UE reprezinta 3% sau mai mult intr-o anumita categorie de produse vor fi interzise din 20 mai 2020. De asemenea, va fi interzisa punerea pe piata a tuturor produselor din tutun care contin aditivi speciali, precum vitamine, cafeina, taurina si creeaza astfel impresia ca un produs din tutun are un efect benefic asupra sanatatii sau ca prezinta riscuri mai mici pentru aceasta, dar si a celor care contin arome in capsule, filtru sau in alte caracteristici tehnice.

Guvernul precizeaza ca producatorii si importatorii vor raporta informatii cu privire la ingredientele utilizate in procesul de fabricatie, la emisiile produselor de tutun si la date privind volumul vanzarilor de produse de tutun din Romania, pe tip si marca. Noul format de raportare a fost elaborat si aprobat de Comisia Europeana. Ministerul Sanatatii va percepe producatorilor si importatorilor de produse din tutun tarife proportionale pentru primirea, stocarea, prelucrarea si analizarea informatiilor transmise. Suplimentar, producatorii si importatorii au obligatii de raportare extinsa pentru anumiti aditivi continuti in tigarete si tutunul de rulat. Ministerul Sanatatii va publica in continuare aceste informatii pe site-ul propriu de internet, aplicand masurile necesare asigurarii confidentialitatii informatiilor indicate ca reprezentand secrete comerciale de catre producatorii si importatorii de tigarete, tutun de rulat, tigarete electronice si flacoane de reumplere.

Etichetarea produselor din tutun se modifica substantial, urmand sa cuprinda:

  • un avertisment general ("Fumatul ucide", pe 50% din suprafata laterala),
  • un mesaj de informare ("Fumul de tutun contine peste 70 de substante care cauzeaza cancer", pe 50% din suprafata laterala),
  • avertismente de sanatate combinate, formate din text, poza si numar de telefon la care se pot obtine informatii despre metodele de renuntare la fumat (pe ambele fete, in partea superioara, pe 65% din suprafata, iar avertismentul poate fi mutat sub timbrul fiscal, astfel incat marca sa ramana sub avertisment). Exista dimensiuni minime pentru avertismentele combinate: 44mm x 52mm. Avertismentele trebuie schimbate anual si rotate pe pachete. Chenarul exterior negru va avea dimensiunea de 1 mm si va fi inclus in suprafata avertismentului

Fac exceptie de la prevederile de mai sus trabucurile si tigarile de foi ambalate individual, precum si produsele din tutun care nu ard, etichetarea in cazul acestora fiind supusa unui numar mai mic de rigori.

Proiectul de lege contine, de asemenea, prevederi privind trasabilitatea pachetelor de tutun, astfel incat, circulatia lor in Uniunea Europeana sa fie inregistrata si urmarita, pentru a putea fi verificata conformitatea cu legislatia nationala si europeana, contribuind astfel la combaterea contrabandei si contrafacerii. Pachetele unitare de produse de tutun vor fi marcate cu un identificator unic care va permite stabilirea urmatoarelor elemente: data si locul de fabricare, fabrica, utilajul folosit la fabricarea produselor, schimbul de lucru de lucru sau ora fabricarii, descrierea produsului, piata de destinatie pentru vanzarea cu amanuntul, ruta de transport preconizata, daca este cazul, importatorul in UE, ruta efectiva de transport de la fabricare pana la primul punct de vanzare cu amanuntul, data transportului, destinatia, punctul de plecare si destinatarul, identitatea tuturor cumparatorilor, de la fabricare pana la primul punct de vanzare cu amanuntul etc. Toate aceste informatii vor fi accesibile prin mijloace electronice, toate persoanele fizice si juridice implicate in lantul de aprovizionare al produselor din tutun tinand o evidenta completa si exacta a tuturor tranzactiilor relevante. Toate datele relevante vor fi gazduite intr-o unitate de stocare de date situata fizic pe teritoriul UE, caracteristicile acesteia si ale contractului de stocare de date urmand sa fie aprobate de catre Comisia Europeana si transpuse in legislatia nationala prin ordin al presedintelui ANAF.

Produsele din tutun care sunt introduse pe piata poarta un element de securitate inviolabil, compus din elemente vizibile si invizibile, care se tipareste sau se fixeaza astfel incat sa nu poata fi indepartat, sa nu poata fi sters, ascuns sau intrerupt, inclusiv prin intermediul timbrelor fiscale. Standardele tehnice pentru elementele de securitate vor fi aprobate de catre Comisia Europeana si transpuse in legislatia nationala prin ordin al ministrului finantelor publice.

Un capitol distinct se refera la conditiile de vanzare a produselor din tutun. Vanzarile transfrontaliere la distanta de produse din tutun si tigari electronice catre consumatorii din Romania vor fi interzise. Vor fi permise insa vanzarile transfrontaliere la distanta catre consumatorii situati in statele membre care nu interzic astfel de vanzari. Pentru a putea realiza aceste operatiuni comerciale, punctele de vanzare cu amanuntul din Romania trebuie sa se inregistreze la ANAF si la autoritatile competente din statele membre in care sunt situati potentialii consumatori. Astfel, trebuie sa puna la dispozitia Fiscului date referitoare la adresa site-ului folosit pentru a vinde produsele din tutun, dar si toate informatiile relevante pentru ca, la nevoie, site-ul sa poata fi identificat cu usurinta.

Mai mult, legea ii va obliga pe acesti comercianti sa foloseasca un sistem de verificare a varstei care, in momentul vanzarii, arata daca respectivul cumparator respecta sau nu reglementarile privind varsta minima de la care pot fi achizitionate produse din tutun. Masura este sustinuta de populatie, 57% dintre respondentii romani ai Eurobarometrului 2015 afirmand ca sunt de acord cu interzicerea vanzarilor de produse de tutun pe internet. De asemenea, aceste noi reglementari sunt introduse in conditiile in care accesul facil la internet al tinerilor si posibilitatea efectuarii platilor folosind mijloace electronice care eludeaza controlul varstei cumparatorului, fac sa creasca probabilitatea ca un minor sa poata cumpara prin internet produse din tutun din tari in care pretul este scazut sau in care sunt permise tigari cu arome ori cu alte caracteristici tehnice care cresc atractivitatea produsului (fum ori tigari colorate, capsule aromate, etichete cu imagini atragatoare pentru copii, etc).

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite in acest sens de catre Ministerul Sanatatii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala, in functie de competentele stabilite prin lege.

Ministerul Sanatatii poate adopta si alte reglementari prin care sa interzica vanzarea produselor din tutun sau celor conexe, din motive legate de situatia specifica din Romania, cu conditia ca interzicerea sa fie justificata de necesitatea protectiei sanatatii publice.

Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere Parlamentului, intrarea sa in vigoare fiind prevazuta incepand cu 20 mai 2016, insa introducerea pe piata a mai multor produse care nu sunt conforme este permisa pana la 20 mai 2017. Este vorba despre produsele din tutun fabricate sau puse in circulatie si etichetate inainte de 20 mai 2016, tigaretele electronice sau flacoanele de reumplere fabricate sau puse in circulatie inainte de 20 noiembrie 2016, produsele din plante pentru fumat fabricate sau puse in libera circulatie inainte de 20 mai 2016.

Pana la data de 20 mai 2019 se vor aplica exceptari temporare de la obligatia privind pozitia avertismentului de sanatate combinat, in legatura cu pozitia timbrului fiscal. Masurile privind trasabilitatea se aplica tigaretelor si tutunului rulat de la 20 mai 2019. Masurile privind elementul de securitate se aplica tigaretelor si tutunului rulat de la 20 mai 2019, iar produselor din tutun altele decat tigaretele si tutunul de rulat de la 20 mai 2024.

Implementarea prevederilor prevazute de actul normativ o vor realiza Ministerul Sanatatii si Ministerul Finantelor Publice, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). Masurile prevazute in proiectul de lege sunt gandite sa aduca beneficii atat sanatatii, cat si mediului, prin scaderea consumului de produse din tutun pe termen mediu, estimata la 2% in urmatorii 5 ani.

Astfel, inscriptionarea tuturor pachetelor de tutun va conduce la cresterea constientizarii de catre consumatori a efectului fumatului dar si la motivarea nefumatorilor de a nu experimenta fumatul. In Romania, etichetarea, in 2008, a produselor din tutun cu imagini a determinat 26% dintre fumatori sa se gandeasca la renuntarea la fumat, procent mentinut si in 2016.

Proiectul de lege transpune in legislatia nationala Directiva europeana 2014/40/UE din 3 aprilie 2014, referitoare la apropierea actelor normative si administrative ale statelor UE in ceea ce priveste fabricarea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun si a produselor conexe. La randul ei, Directiva din 3 aprilie 2014 a Parlamentului European si a Consiliului pune in aplicare Conventia-cadru pentru controlul tutunului, din mai 2003, a Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), ale carei dispozitii sunt obligatorii pentru Uniunea Europeana si statele membre.

Aprobarea proiectului de lege a fost necesara in conditiile in care, incepand din 20 mai 2016, toate produsele din tutun si produsele conexe comercializate in Uniunea Europeana trebuie sa respecte Directiva europeana mentionata anterior.

Pana in prezent, fabricarea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun era reglementata de Legea 349/2002, iar in ceea ce priveste produsele conexe (tigareta electronica, produsele din plante pentru fumat) nu existau legi speciale.

Prin proiectul de lege aprobat miercuri se introduc noi conditii privind ingredientele utilizate in fabricarea produselor din tutun, inscriptionarea si prezentarea produselor din tutun, trasabilitatea, elementele de securitate si comertul transfrontalier la distanta cu produse din tutun si conexe. Scopul proiectului este preluarea in legislatia nationala a reglementarilor europene si internationale promovate pentru reducerea consumului de tutun, indeosebi in randul tinerilor.