Centrul de Resurse Juridice (CRJ) considera ca proiectul de lege privind promovarea demnitatii umane si tolerantei fata de diferentele de grup, initiat de deputatul Liviu Dragnea, dubleaza legislatia antidiscriminare, facand-o inoperabila, si solicita Camerei Deputatilor sa nu il voteze.

Potrivit unui comunicat al Centrului de Resurse Juridice, transmis miercuri Agerpres, "aceasta initiativa este deosebit de periculoasa", "avand in vedere contextul romanesc in care oamenii politici au o lunga istorie de afirmatii discriminatorii, cat si anul electoral care tocmai a inceput, dar si experienta ultimei campanii prezidentiale, nelipsita de folosirea prejudecatilor populatiei in scop electoral".

In opinia CRJ, prin adoptarea proiectului de lege amintit ar fi "un CNCD in interiorul CNCD, adica Departamentul pentru Promovarea Demnitatii Umane si Tolerantei, care aplica sanctiuni persoanelor fizice si juridice pentru defaimare sociala".

"Asadar, daca proiectul Dragnea trece, in cazul in care un politician va face afirmatii discriminatorii cu privire la diferite grupuri vulnerabile la discriminare, iar un ONG va dori sa faca plangere impotriva acestuia la CNCD, se va pune intrebarea daca afirmatiile se incadreaza sub OG 137/2000, legea cadru in vigoare in domeniul sanctionarii si combaterii discriminarii, sau sub eventuala Lege Dragnea. Nu avem nicio indoiala ca politicianul in cauza va sustine ca se incadreaza sub eventuala Lege Dragnea si ca ONG-ul nu are calitate sa depuna plangerea. Va ramane ca CNCD sau instanta, daca procesul este dus in fata unui judecator, sa decida care lege se aplica, iar decizia va arata gradul de independenta al institutiei sau instantei", precizeaza comunicatul.

De asemenea, potrivit CRJ, "daca o persoana individuala va depune plangerea la CNCD pe OG 137/2000 se va pune problema dovedirii prejudiciului individual, iar sub eventuala Lege Dragnea va aparea in plus necesitatea ca persoana care depune plangerea sa fie cea care dovedeste prejudiciul, si nu politicianul in cauza sa dovedeasca absenta prejudiciului."

"In concluzie, din punctul nostru de vedere, va deveni foarte complicat ca cineva sa mai conteste legal afirmatii discriminatorii ale politicienilor", afirma CRJ.

CRJ mentioneaza ca, in prezent, "constatarea discriminarii (...) se face de CNCD, intr-un Consiliu director format din 9 persoane, aplicand, conform legii, procedurile si principiile specifice unui proces civil". De asemenea, in acest moment, si in Romania, conform standardelor din directivele UE in materie, se aplica inversarea sarcinii probei.

"Acest lucru inseamna ca persoana care acuza aduce un inceput de dovada din care sa reiasa o poveste plauzibila pentru incadrarea in OG 137/2000, iar persoanei acuzate ii revine sarcina de a dovedi ca nu a discriminat. Acesta este standardul in toata lumea civilizata, considerandu-se ca victima discriminarii se afla intr-o pozitie dezavantajata in a-si construi probatoriul", se arata in comunicatul Centrului de Resurse Juridice.