Propunerea judecatorului Horatius Dumbrava de completare a Legii 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, in sensul definirii notiunilor de colaborator si informator al serviciilor secrete, a starnit dezbateri aprinse joi in sedinta Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, potrivit Agerpres. Judecatorul Adrian Bordea a anuntat ca propunerea a fost analizata in comisia de specialitate a CSM, care a ajuns la concluzia ca se pot defini cele doua notiuni, de colaborator si informator al serviciilor de informatii.

"E o solicitare a mea din 2014 de la care s-a pornit si iata ca am avut aceasta nota care e foarte bine facuta, nu e deloc o retorica, e o concretizare a ceea ce trebuie sa existe intr-un text de lege", a precizat, la randul sau, judecatorul Horatius Dumbrava, care a adaugat ca este important ca magistratii sa defineasca modul in care se raporteaza la un text de lege.

Discutiile au fost deschise de presedintele CSM, judecatorul Mircea Aron, care a afirmat ca, din punctul sau de vedere, mai important ar fi ca cei dovediti ca sunt informatori sau colaboratori sa fie sanctionati cu promptitudine: "Cred ca, in ceea ce ne priveste, e mult mai important ca atunci cand descoperim colaboratori sa votam de asa maniera incat sa sanctionam astfel de atitudini. Din pacate, aici nu ajungem noi, ca in teorie suntem extraordinari, dar practica ne omoara", a spus Aron.

Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Livia Stanciu, a apreciat ca definirea celor doua notiuni doar in Legea 303-2004 ar fi inoportuna, cata vreme ele apar si in alte text de lege: "Sigur ca este extrem de important ca, atunci cand o lege foloseste anumite sintagme, acele sintagme sa fie definite daca, intr-adevar, magistratul simte nevoia definirii acelor notiuni. (...) Dar definirea lor in Legea 303/2004 (...) din punctul meu de vedere ridica mari semne de intrebare, pentru ca de aceleasi notiuni uziteaza si alte legi. (...) Intrucat aceste notiuni, pe care noi incercam sa le explicitam, sunt comune (...), in aceste conditii sigur ca oportunitatea definirii lor in mod singular doar in Legea 303/2004, cu aplicare exclusiva doar la categoriile care sunt vizate prin aceasta lege, nu este corecta. Definirea acestor notiuni ar trebui sa fie una comuna, imprejurare care, din punctul meu de vedere, ar justifica o eventuala inserare a unor dispozitii explicative (...) intr-un act normativ aplicabil tuturor categoriilor profesionale", a afirmat Livia Stanciu.

In opinia sa, textul propus, care prevede ca "prin informator, respectiv colaborator se intelege persoana care, in afara atributiilor de serviciu, furnizeaza date sau informatii serviciilor de informatii", este destul de ambiguu si putea da nastere si unor situati absurde: "Formularea acesta generica (...) ar putea aduce o persoana, sa zicem, in sfera dobandirii calitati de inculpat. Pe o situatie concreta, daca o persoana cu calitatea pe care o cere Legea 303/2004 afla despre o alta persoana ca pregateste, sa zicem, un atac terorist si, atata vreme cat noi, prin acest text, nu facem distinctia tipului, naturii de date sau de informatii, aduce la cunostinta Serviciului de Informatii pentru a preintampina un atac terorist, dupa modul in care este redactat acest text de lege capata calitatea pe care dumneavoastra incercati sa o explicitati", a mai spus presedintele ICCJ.

La randul sau, ministrul Justitiei, Raluca Pruna, a apreciat ca definirea notiunilor de informator si colaborator ar trebui sa existe in legile privind siguranta nationala: "Opinia mea modesta este ca nu trebuie sa definim, la fel cum nu trebuie sa definim ce este lucrarea stiintifica in legea de executare a pedepselor. Cred ca nu este locul in Legea 303/2004 sa definim ce inseamna informatorul sau colaboratorul. Marturisesc ca nu am verificat, dar legile sigurantei nationale definesc aceste notiuni. Si daca nu le definesc, ar fi cazul, poate, (...) sa sugeram ca acea lege sa fie modificata."

Din punctul sau de vedere, o astfel de propunere ar trebui sa fie facuta doar pe baza unei analize a impactului concret pe care l-ar avea: "Eu am sa votez impotriva din motive de rigoare (...). Daca in final aceasta propunere ajunge la minister, o sa discut in grupul de lucru in care sunt si reprezentanti ai CSM, si ai Inaltei Curti, si asociatiile de magistrati, iar daca se va vota acolo, o sa propun aceasta modificare legislativa", a adaugat ministrul Justitiei.

Legea 303/2004 prevede ca "judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora si personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor nu pot fi lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii".