Administratia Prezidentiala a facut public joi Ghidul Strategiei Naționale de Apărare a Țării pentru perioada 2015-2019, un document aprobat in sedinta CSAT din 10 decembrie. Ghidul propune citeva schimbari fundamentale atit in legislatie, cit si in arhitectura institutionala de securitate. Daca unele schimbari de legislatie sint exemplificate, lipseste deocamdata orice detaliu despre "redefinirea rolului şi atribuţiilor instituţiilor din domeniul securitatii". Documentul indica posibila aparitie a unor initiative legislative care sa duca la reorganizarea unor institutii-cheie, precum serviciile secrete. Ghidul remarca "fragilitatea spiritului şi solidarităţii civice" si o considera o vulnerabilitate a Romaniei.

Klaus Iohannis, prezidand sedinta CSATFoto: Presidency.ro

Marile schimbari propuse de Ghidul lansat de Cotroceni

  • Posibil impact asupra serviciilor secrete

- Ghidul recomanda "redefinirea rolului şi atribuţiilor instituţiilor desemnate sa realizeze securitatea nationala", fara a da insa detalii despre acest proces institutional. Care este motivul pentru care documentul aprobat de CSAT cere posibila reorganizare a serviciilor secrete si a celorlalte institutii din aria de securitate? Largirea sferei de actiune si cooperare dintre aceste structuri, potrivit Ghidului, in paralel cu "intarirea sistemelor de control democratic".

Ghidul nu ofera un orizont de timp pentru aceste modificari cu posibil impact major in arhitectura de securitate si nu avanseaza termene pentru aparitia unor eventuale propuneri legislative in acest sens.

- Mai mult, Ghidul face recomandari si in privinta managementului serviciilor de informatii si al ministerelor de linie. Astfel, Ghidul recomanda "Consolidarea unui cadru instituţional clar definit prin eficientizarea managementului instituţiilor de securitate (apărare, ordine publică, informaţii, contrainformaţii şi de securitate) pe un tipar suplu, flexibil, profesionist şi responsabil în faţa autorităţilor civile legitime (pentru eliminarea oricărui posibil abuz împotriva drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţeanului);

  • Posibile schimbari legislative

- propaganda, considerata o "amenintare". Ghidul propune introducerea in legislatie norme care sa acopere amenintari precum atacurile cibernetice, propaganda, acţiuni asociate periclitării securităţii economice şi infrastructurilor critice.

- norme pentru coruptia la nivelul factorilor de decizie de nivel inalt. Este una dintre rarele ocazii in care coruptia "la nivelul factorilor de decizie de nivel inalt" este enuntata intr-un document oficial separat de coruptia in general. Iata enuntul din Ghid:

  • "completarea cadrului legislativ existent cu norme care să acopere spectrul ameninţărilor la adresa statului român cu vectori precum propaganda, atacurile cibernetice, corupţia la nivelul factorilor de decizie de nivel înalt, având în vedere destabilizarea climatului de securitate regională/globală şi diversificarea mijloacelor ofensive utilizate de entităţi statale/non-statale în vederea atingerii propriilor interese.

- pedepse mai aspre pentru condamnatii in dosare de criminalitate organizata. Ghidul cere "completarea legislaţiei privind combaterea criminalităţii organizate. Reevaluarea dispozitiilor normative in materie, atat sub aspectul agravarii regimului sanctionator penal, cat si sub al eficientizarii masurilor procedurale".

- Ghidul cere si masuri mai eficiente pentru confiscarea banilor si bunurilor provenite din activitati de criminalitate organizata.

- Documentul cere si "dispunerea unor metode speciale de supraveghere sau cercetare" pentru infractiunile ce pot reprezenta forme de manifestare a criminalitatii organizate, fara a detalia insa in ce constau aceste metode speciale

- crearea de legislatie pentru ofiterii de informatii si contrainformatii. Ghidul propune "promovarea cadrului legislativ privind statutul ofiterilor care desfasoara activitati de infrormatii, contrainformatii si de securitate, ca urmare a complexitatii atributiilor exercitate de organele specializate in culegerea, stocarea, procesarea, analiza si diseminarea de informatii privind securitatea ntionala a Romaniei".

- completarea legislatiei legate de combaterea terorismului. Ghidul propune adoptarea unor masuri de identificarea si sanctionare a noilor forme de manifestare a terorismului, precum problema foreign fighters sau autoradicalizarea prin internet.

- adoptarea legislatiei privind securitatea cibernetica

  • Amenintari, riscuri si vulnerabilitati la adresa securitatii Romaniei

Ghidul listeaza o serie de amenintari, riscuri si vulnerabilitati la adresa securitatii nationale. Pe linga cele consacrate (politica agresiva a Rusiei, situatia volatila din zona Marii Negre si a Balcanilor, terorismul global, coruptia interna, declinul demografic, emigratia, distorsiunile din piata muncii, slaba atractie a fondurilor europene etc) apar si unele noi:

- absenţa unei planificări bugetare multianuale reale, care să determine asumarea şi respectarea unor programe investiţionale

- precaritatea resurselor şi incoerenţa în gestionarea diverselor tipuri de riscuri

- capacitatea redusă de interoperabilitate a diverselor instituţii ale statului care trebuie să acţioneze în cazul unor ameninţări asimetrice şi de tip hibrid;

- manifestarea, la nivelul NATO/UE, a unor tendinte contrare intereselor, obiectivelor si dosarelor prioritare ale Romaniei

- radicalizarea entităţilor extremiste prezente pe teritoriul României

- distorsiunile de pe pieţele energetice şi proiectele concurente ale unor actori statali sau non-statali;

- fragilitatea spiritului şi solidarităţii civice

Ghidul facut public de Administratia Prezidentiala recomanda, printre altele, creşterea capacităţii de funcţionare a sistemului de sănătate publică/de reacţie în cazul apariţiei unor pandemii sau situaţii de urgenţă, precum si elaborarea unui proiect real de reformă naţională în educaţie, care să asigure mecanisme de planificare pe programe, proiecte şi performanţă.