Cercetatorii asociatiei Ad Astra ii cer noului ministru al Educatiei sa publice deciziile de clasificare a institutelor de cercetare, dar si sa reevalueze institutele Academiei Romane pe baza unui mecanism similar celui aplicat la celelalte institute. "Evaluarile anterioare ale Academiei Romane au fost facute formal, pe criterii mai mult subiective, in urma carora marea majoritate a institutelor evaluate au primit calificative foarte bune, in contradictie cu diferentele majore dintre performantele lor", avertizeaza cercetatorii romani din tara si din strainatate.

Solicitarile cercetatorilor Ad Astra catre ministrul EducatieiFoto: Ad Astra

Asociatia Ad Astra a cercetatorilor romani din intreaga lume a realizat o lista de masuri pe care le considera prioritare, pe care a trimis-o ministrului Educatiei si Cercetarii, Adrian Curaj. Cercetatorii cer o crestere cu 50% a bugetului cercetarii in 2016, fata de cel din prezent. De altfel, amintim ca si ministrul a declarat, la audierile din Parlament pentru obtinerea avizului, ca bugetul cercetarii pe 2015 este de doar 0,24% din PIB si ca a cerut o crestere cu 50% a banilor alocati cercetarii. Detalii aici

Un alt punct de pe lista oamenilor de stiinta se refera la evaluarea institutelor de cercetare-dezvoltare. Acestia ii cer ministrului sa publice rapoartele de evaluare si sa emita deciziile de clasificare, certificare sau neacordare a certificarii.

De asemenea, cercetatorii solicita reevaluarea "institutelor de cercetare ale Academiei Romane pe baza unui nou mecanism avand criterii de maxima exigenta profesionala, cu experti de talie internationala, similar cu cel aplicat pentru evaluarea INCD-urilor [Institute Nationale de Cercetare-Dezvoltare - n.red.]. Mentionam ca evaluarile anterioare ale Academiei Romane au fost facute formal, pe criterii mai mult subiective, in urma carora marea majoritate a institutelor evaluate au primit calificative foarte bune, in contradictie cu diferentele majore dintre performantele lor".

"Punerea in aplicare, in cel mai scurt timp, a mecanismului finantarii institutionale de baza pentru institutiile si unitatile de cercetare-dezvoltare certificate in urma evaluarii, potrivit obligatiilor stabilite de art. 67 alin. (1) din OG nr. 57/2002, concomitent cu suspendarea programelor-nucleu care distribuie finantare intr-un mod necompetitiv si netransparent. Demararea procesului de reorganizare a institutelor de cercetare care, in urma evaluarii, se dovedesc a fi neperformante", este un alt obiectiv al cercetatorilor.

Acestia cer si continuarea clasificarii universitatilor si a ierarhizarii programelor de studii - cele incepute de fostul ministru Daniel Funeriu si stopate dupa mandatul sau. In acest sens, Ad Astra ii solicita ministrului Adrian Curaj sa publice rezultatele evaluarilor institutionale ale universitatilor realizate in ultimii ani, precum si componenta nominala a echipelor de experti evaluatori. Pe lista de cerinte se mai afla si "demararea de urgenta a concursului de selectie a organismului international cu competente in domeniul ierarhizarii si clasificarii institutiilor de invatamant care sa participe la consortiul care va organiza urmatoarele evaluari".

  • Amintim ca Adrian Curaj a declarat in cadrul audierilor de la Parlament, "in legatura cu clasificarea universitatilor: Le multumesc tuturor celor care au fost alaturi de noi si stiu ce spun. Sa stiti ca nu ne-am oprit. Am facut evaluarea internationala a 70 de universitati, aproape impotriva... vantului". Sursa si detalii

Cercetatorii ii propun ministrului si "evaluarea de urgenta a activitatii, eficientei si gradului de profesionalism ale consiliilor din domeniul invatamantului superior si cercetarii (CNATDCU, CNCS, CCCDI, CNECSDTI, CEMU, CNFIS)", precum si "reorganizarea consiliilor care nu au o activitate conforma bunelor practici internationale prin includerea in componenta acestora a profesionistilor recunoscuti in comunitatea internationala a domeniului lor".

Realizarea de site-uri pentru consiliile care nu au acest instrument, dar si publicarea pe aceste platforme a rapoartelor anuale reprezinta alte solicitari ale cercetatorilor.

Ad Astra cere ca pe aceste site-uri sa se regaseasca componenta actualizata a consiliilor, precum si CV-urilor membrilor acestora, incluzand lista publicatiilor stiintifice in care sa fie indicate cele mai importante 5-10 publicatii care justifica prezenta lor in aceste organisme de autoritate stiintifica, etica si profesionala.

  • Precizam ca pe site-ul Consiliului National de Etica din subordinea Ministerului Educatiei (institutia care i-a albit de plagiate pe Ponta si pe Oprea), si la ora publicarii acestui articol este publicata o componenta care nu mai este actualizata de cateva luni. Niciunul dintre membrii CNE nu are atasat si CV-ul sau macar o prezentare.

Alte solicitari Ad Astra:

  • organizarea unui proces de evaluare, coordonat de CNATDCU, care sa verifice respectarea de catre universitati a prevederilor legale privind organizarea concursurilor pe posturi, inclusiv cele referitoare la interdictia de a se limita, in mod artificial, numarul potentialilor candidati
  • lansarea in cel mai scurt timp posibil a pachetelor de informatii pentru competitiile nationale de finantare a cercetarii in cursul anului 2016
  • ca in cadrul evaluarilor colegiale (peer review) - inclusiv in cadrul evaluarilor institutionale, a proiectelor PNCDI sau a proiectelor de cercetare finantate din fonduri structurale -, sa fie utilizati exclusiv evaluatori selectionati pe baza unor standarde de profesionalism si etica conforme bunelor practici internationale
  • utilizarea de echipe compuse, in majoritate, de experti din afara Romaniei, cu exceptia evaluarilor din domenii care au un specific national
  • Respectarea bunelor practici internationale de catre Organismul Intermediar din cadrul ANCSI, responsabil de implementarea unor programe finantate din fonduri structurale, pentru aspecte cum ar fi: publicarea listelor de proiecte primite, a rezultatelor procesului de verificare a eligibilitatii, a rezultatelor preliminare si finale ale evaluarilor; publicarea procedurii de selectie a evaluatorilor si publicarea, dupa evaluare, a listei evaluatorilor utilizati; utilizarea, in majoritate, de evaluatori din afara Romaniei; simplificarea procedurilor birocratice inutile, cum ar fi necesitatea de a include in propunerile de proiecte oferte de pret pentru toate achizitiile, inclusiv cele minore, obligatia definirii unor activitati de achizitii, separarea listei de personal in personal de management si de implementare; respectarea calendarului de evaluare stabilit initial; publicarea spre dezbatere publica si apoi la lansarea programului a tuturor documentelor aferente, inclusiv toate formularele, anexele dar si modelul contractului de finantare, fara a se impune ulterior, in mod arbitrar, conditii suplimentare.
  • Contactarea reprezentantilor Comisiei Europene responsabili de programele de cercetare si a agentiilor de finantare din tarile cu traditie in procesul de selectie a proiectelor de cercetare, in vederea accesului la bazele acestora de evaluatori.
  • Lansarea unui site, dupa modelul http://www.grants.gov/, pe care sa se gaseasca toate anunturile aferente competitiilor de proiecte de cercetare-dezvoltare din Romania, incluzand cele din PNCDI, fonduri structurale, programele sectoriale, cele gestionate de IFA sau ROSA etc.
  • Lansarea unui site pe care sa se regaseasca informatii despre toate proiectele de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri publice dupa 1990, dupa modelul http://www.nsf.gov/awardsearch/advancedSearch.jsp
  • Publicarea, pe platforma ERRIS (http://www.erris.gov.ro/), a tuturor infrastructurilor de cercetare finantate din fonduri publice.
  • Asigurarea transparentei procesului de abilitare (a procesului de obtinere a certificatului de conducator de doctorat - n.red.), prin publicarea pe un site web administrat de minister, in mod centralizat, a rezumatului tezei de abilitare, a tezei de abilitare (cu acordul candidatului), a listei de lucrari a candidatului, a fiselor de verificare a indeplinirii standardelor minimale, a datei, locului si orei sustinerii tezei de abilitare, a componentei comisiei de abilitare, a rezultatului sustinerii tezei de abilitare, a raportului comisiei de abilitare, potrivit obligatiilor legale (art. 9, 34 si 40 din OM 5691/2011) care nu au mai fost respectate de catre minister din septembrie 2012 pana in prezent.
  • Eliminarea taxelor aferente procesului de abilitare, care impun un criteriu de selectie discriminativ, bazat pe capacitatea financiara a candidatului, prin asigurarea de la bugetul de stat a cheltuielilor aferente abilitarii.

Descarca de aici lista integrala a cerintelor Ad Astra trimise catre ministrul Educatiei:

Propunerile Cercetatorilor Ad Astra pentru Ministerul Educatiei