Vicepremierul Vasile Dancu, ministru al Dezvoltarii si Administratiei, a declarat ca in sedinta de guvern informala desfasurata sambata s-a discutat in principal despre constituirea unui grup interministerial pentru reforma statului si pentru modernizarea administratiei, care ar urma sa lucreze in urmatoarele luni. Dancu a amintit mai multe puncte ale discutiilor de sambata, printre care necesitatea analizarii functiilor si atributiilor prefectului.

Vasile DancuFoto: Facebook - Vasile Dancu

Potrivit vicepremierului, printre proiectele importante la care lucreaza cabinetul Ciolos se numara si unificarea legislativa, care presupune, printre altele un cod al urbanismului, unul al administratiei dar si simplificarea limbajului, insa "este greu intr-un an sa unifici ce a fost imprastiat in 25 de ani".

In ceea ce priveste posibilitatea ca salariul minim pe economie sa creasca anul viitor, vicepremierul a raspuns voalat, aratand ca autoritatile vor face un studiu de impact si in functie de rezultate se va lua o decizie: "Vom vedea care sunt rezultele, si in functie de asta se va opera, sigur, dar nu vorbim despre un orizont de timp".

Principalele declaratii ale lui Vasile Dancu:

  • Discutia de astazi a vizat reforma administratiei.
  • Ideea de baza a fost constituirea unui grup interministerial pentru reforma statului si modernizarea administratiei care sa lucreze in urmatoarele luni.
  • Am vorbit despre cateva teme importante caresa intre in dezbatere anul acesta.
  • In primul rand s-a discutat despre o noua viziune despre stat si misiunea sa si am concentrat pe cateva paliere discutia noastra.
  • Am definit 6 piloni ai modernizarii.
  • Redefinirea rolului statului - trebuie sa gasim o conceptie unitara in a vedea ce face statul - pornind de la aministratia centrala si cea locala.
  • Trebuie sa definim care sunt functiile administratiei centrale.
  • Pentru nivelul central vorbim de functia strategica si cea de supervizare. Cat mai aproape de cetatean est nivelul local de administratie, trebuie sa definim cat mai bine principiul operabilitatii la nivel local fara a incuraja dependenta de centru.
  • Guvernul trebuie sa fie un integrator al parerilor care vin de la cetateni, din mediul academic, etc.
  • Am discutat in aceasta sedinta mai multe teme pentru reforma administratiei, urmand ca intr-o sedinta urmatoare sa vorbim de calitatea serviciilor pe care le ofera.
  • Am vorbit si despre simplificarea relatiei stat-cetatean, despre cresterea calitatii si accesului la servicii publice, si despre instrumentele disponibile pentru a face acest lucru.
  • Vom lucra spre o definirea a cadrului ministerelor, incercam sa lucram sistematic, sa facem o uniformizare a organizarii.
  • Vom crea un grup interministerial. Vom construi o echipa care va lucra la dialogul social organizat dintre ministere si zona patronatelor.
  • Construim o platforma care vizeaza transparenta si dezbaterea publica.
  • Al doilea punct al dezbaterii a fost legat de modernizarea administratiei si prioritatile pe care Ministerul Dezvoltarii le are.
  • Vom lucra impreuna cu cancelaria prim-ministrului si cabinetul prim-ministrului.
  • Exista o strategie pentru consolidarea administratiei publice dejat adoptata. Are in componenta cateva ministere, cancelaria prim-ministrului si cabinetul prim-ministrului.
  • Este un document asumat. Vom propune partenerilor nostri, Comisia Europeana, amendarea acestui document.
  • Este un document de peste 100 de pagini, un fel de "wish list", cum a zis societatea civila despre el.
  • Am inceput discutarea acestui document si vom propune partenerilor internationali updatarea lui.
  • Are pe alocuri analize foarte optimiste, nefactuale. Cred ca ar trebuie sa o facem mai realista (strategia pentru consolidarea administratiei publice - n.red.).
  • Sistemul de indicatori nu este destul de pragmatic, nu sunt masurabili unii dintre ei.
  • Este problema legata de transparenta si monitorizarea. Guvernul Ciolos vine cu o viziune putin diferita. Un obiectiv important este debirocratizarea, asa ca dorim sa lucram mai mult in zona transparentei.
  • Lucruri care trebuie updatate, ma gandesc la tutela administrativa: trebuie rediscutate functiile si atributiile prefectului dar si controlul administrativ.
  • Vom introduce in updatarea acestei strategii inclusiv monitorizarea publica.
  • In ceea ce priveste modernizarea statului, am discutat despre strategiile care exista, unele lansate deja in dezbatere, precum redefinirea functiei publice.
  • Vom crea Institutul National de Administratie. Speram ca pana in iunie sa terminam un pachet pe codul administrativ.
  • Am discutat si despre un sondaj pe care l-am facut in prima varianta in 2015 la inceput, un barometru al perceptiei calitatii serviciilor publice.
  • Trebuie sa ne obisnuim ca mereu sa cerem un feedback la reformele politicilor publice.
  • Este un sondaj complex care face parte dintr-un pachet facut de IRES impreuna cu Digi24 - le-am solicitat sa accepte sa il faca public .
  • E un studiu care incercat sa arate satisfactia fara de unele componente, fata de unele servicii specifice, si opinia fata de unele probleme recurente:
    documente
    • multumirea fata de activitatea guvernamentala in domeniul sanatatii: 52% negativ;
    • multumirea fata de activitatea guvernamentala in domeniul relatii externe - 54% pozitiv;
    • multumirea fata de activitatea de combatere a coruptiei din perspectiva guvernamentala: 35% pozitiv, 66% negativa
    • multumirea fata de activitatea guvernamentala in domeniul justitie: 46% pozitiv, 51% negativ;
    • intrebati unde este mai necesara reforma: nivelul central este cel mai prost vazut si are o nevoie mai mare de reforma, in opinia publica.

Intrebari:

1. Va creste salariul minim pe economie in 2016?

Vasile Dîncu: Vom face un studiu de impact, vom vedea care sunt rezultele, si in functie de asta se va opera, sigur, dar nu vorbim despre un orizont de timp.

2. Proiect buget preveze la capitolul bani pentru lacasuri de cult zero. De ce?

Vasile Dîncu: Nu am apucat sa discutam, ne-am concentrat pana acum pe ministere. In sedinta viitoare vom discuta anexele.

3. Se va face o unificare legislativa anul viitor?

Vasile Dîncu: Unificarea legislativa este un proiect al nostru, dar sa fim realisti, e greu intr-un an sa unifici ce a fost imprastiat in 25 de ani. Lucram la un cod al urbanismului, unul al adminsitartiei, lucram si la simplificarea limbajului si a parghiilor.

4. Ati stabilit un calendar al masurilor?

Vasile Dîncu: Suntem, in aceasta perioada, in curs de elaborare a planurilor de masuri. Facem in fiecare domeniu un roadmap, cu misiuni si date.

Pentru domeniul administratiei si reformei administratiei, saptamanile care vin vom publica primele elemente, strategia pentru functia publica, datele pentru infiintarea Institutului National de Administratie.

5. Va asteptati la amendamente la proiectul de buget dupa trimiterea la Parlament?

Vasile Dîncu: Cred ca o sa avem mult mai putine amendamente decat anul trecut spre exemplu. Discutiile care le-am avut cu grupurile parlamentare si faptul ca avem si parti de vechiul buget ma fac sa cred ca nu vom avea o avalansa de amendamente.