Guvernul si Banca Mondiala lanseaza, joi, 'Proiectul privind invatamantul secundar/Romania Secondary Education Project (ROSE)' care isi propune reducerea abandonului scolar si cresterea ratei de promovabilitate la Bacalaureat. Proiectul ROSE consta intr-un imprumut de 200 de milioane de euro pe care Banca Mondiala il acorda Guvernului Romaniei pentru 1,5 milioane de elevi romani din 1.100 de licee si 300 de universitati publice, scrie Agerpres.

Obiectivul principal al Proiectului este acela de a spori sansele studentilor din Romania de a finaliza cu succes ciclul tertiar de invatamant.

ROSE va fi implementat de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice in perioada 2015-2022. Proiectul este structurat in trei compenente, primele doua fiind concepute pentru a aborda aspecte de natura academica si sociala a performantei scazute a elevilor in invatamantul secundar superior, precum si in primul an din invatamantul superior.

Prin aceste doua componente sunt finantate scheme de grant destinate liceelor si institutiilor publice de invatamant superior. A treia componenta include managementul de proiect, monitorizarea si evaluarea impactului politicilor existente, care sprijina financiar elevii din invatamantul secundar superior provenind din grupuri dezavantajate. Proiectul are ca tinta cresterea ratei de promovare la bacalaureat cu 10%, de la 49,6% la 59%, si reducerea abandonului in ultimul an de liceu de la 6,5% la 3,5%, pentru liceele sprijinite.

"Populatia Romania a scazut semnificativ in ultimele doua decenii si imbatraneste rapid. In perioada 1990-2011, populatia a scazut de la 32,2 milioane la aproximativ 21,3 milioane de persoane. Daca aceasta tendinta se va mentine, numarul elevilor va scadea cu 40% pana in 2025 urgentand nevoia de reforme educationale care sa abordeze calitatea, eficienta, echitatea si relevanta. Scaderea populatiei scolare are implicatii imediate si pe termen lung asupra capitalului uman si agendei macroeconomice din Romania", se arata intr-un comunicat al Bancii Mondiale.

Potrivit acestuia, rezultatele PISA 2012 (Programul pentru Evaluarea Internationala a Elevilor) arata ca 37,3% dintre elevii de 15 ani detin competente de nivel scazut la citire/lectura, comparativ cu 18,1% media UE-28, iar un procent si mai mare, 40,8% din competente de nivel scazut la matematica (comparativ cu 23,5% media UE-28).

"Desi rata inscrierilor in invatamantul secundar superior este ridicata, tranzitia catre invatamantul superior este mult scazuta, fapt cauzat atat de abandonul scolar in crestere cat si de rezultatele slabe la examenul de Bacalaureat.

Din datele Institutului National de Statistica (INS) reiese ca rata bruta a inscrierilor in invatamantul secundar superior a crescut de la 75% la 94,9% din 2005 pana in 2011. In anul scolar 2012/2013 erau inscrisi 776.616 elevi in 1.605 de licee din Romania. Cu toate acestea, rata medie a abandonului scolar la nivelul liceelor a crescut de la 2,2% in 2009 la 3,8% in 2011, cu un procent mai mare in liceele tehnologice (5,3% in 2011), precum si in liceele din mediul rural (aproximativ 7% in clasa a XI-a in 2012).

In aceeasi perioada, rata de absolvire cu diploma de Bacalaureat a liceului pentru elevii in varsta de 18 ani a scazut de la 7,8% la 39,2%, in mare parte din cauza modificarii procedurilor de derulare a examenului. Rata medie de promovare la bacalaureat a scazut de la 78% la 58% din 2009 pana in 2013, rezultate mai scazute fiind inregistrate in liceele tehnologice (aproape 20% in unele cazuri)", mai arata documentul.

Banca Mondiala precizeaza ca pentru invatamantul obligatoriu exista o discrepanta majora in ceea ce priveste rata inscrierilor pentru persoane de etnie roma si cele de alta etnie, in special pentru grupa de varsta 16-19 ani, mai putin de 25% dintre tinerii romi de aceasta varsta fiind inscrisi in sistemul de invatamant, comparativ cu mai mult de 75% pentru populatia corespunzatoare non-roma.

"Au fost identificate trei categorii principale de motive pentru care elevii abandoneaza liceul sau nu reusesc sa ia Bacalaureatul, respectiv de natura pedagogica, financiara si personala. Motivele de natura pedagogica vizeaza calitatea scazuta a activitatilor educationale furnizate in unele licee, de exemplu elevii nu sunt pregatiti la un nivel satisfacator, ceea ce poate conduce la esec si abandon. Motivele financiare se refera la costurile directe ridicate pe care le presupune frecventarea cursurilor pentru unele familii, cum ar fi transportul, subzistenta si cartile. Cele personale includ lipsa de motivare in randul unor elevi pentru a-si continua studiile, evenimente care nu tin de vointa scolarului, cum ar fi mutarea parintilor, lipsa de informare cu privire la beneficiile scolarizarii, discriminarea sau stigmatizarea in mediul scolar, precum si faptul ca elevii mai degraba doresc sa realizeze un venit sau sa dispuna de timp liber, in loc sa mearga la scoala", mai arata sursa citata.