Epava planorului care a disparut in luna august a fost gasita de turisti intr-o zona impadurita din masivul Postavarul din judetul Brasov, anunta Mediafax. Descoperirea a fost anuntata de un turist la numarul de urgenta 112, iar autoritatile au confirmat ca este vorba despre planorul disparut pe 6 august si cautat saptamani la rand, fara a fi gasit. In interiorul epavei a fost gasit trupul neinsufletit al pilotului Mircea Craciun, in stare avansata de descompunere.

Locul unde a fost gasita epava planoruluiFoto: Departamentul pentru Situatii de Urgenta

Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta a precizat ca Masivul Postavarul a fost inclus de mai multe ori, in cursul verii, in arealul de cautare, intr-o zona care a depasit o mie de hectare, insa aparatul de zbor nu a putut fi identificat atunci din cauza desimii padurii.

Primele imagini de la locul prabusirii planorului

Primele imagini de la locul prabusirii planorului

Posted by Departamentul pentru Situatii de Urgenta on Saturday, 21 November 2015

Potrivit prefectului judetului Brasov, epava planorului a fost gasita intr-o zona impadurita, greu accesibila, in apropierea varfului Postavarul.

"Prima echipa care a sosit la locul indicat a izolat zona si este asteptat sa soseasca procurorul de caz si politia nationala Criminalistica", a declarat pentru Mediafax Ciprian Aldea, purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Jandarmi Brasov.

Zona a fost izolata sambata dupa-amiaza, in conditiile in care, potrivit prefectului judetului Brasov, Mircea Mohaci, nimeni nu se poate apropia de planor pana cand nu va sosi procurorul de caz, care urmeaza sa faca ancheta.

Echipe mixte de salvamontisti si jandarmi montani au plecat, sambata la pranz, in Masivul Postavarul, dupa ce un turist a anuntat ca a vazut in zona respectiva bucati dintr-un planor, prima ipoteza fiind ca acestea ar putea fi ale aparatului disparut in 6 august si cautat saptamani in sir.

Purtatorul de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Brasov, Ciprian Sfreja, a anuntat ca, sambata, in jurul orei 11:45, un turist a sunat la Serviciul de urgenta 112 si a informat ca a vazut in Masivul Postavarul, in zona Muchia Cheii, bucati dintr-un planor, existand supozitia ca acestea ar putea apartine aparatului de zbor disparut in 6 august la putin timp de la decolare si pilotat de Mircea Craciun.

Sursa citata preciza ca, deocamdata, nu poate da alte detalii si ca accesul spre zona respectiva este dificil.

Planorul pilotat de Mircea Craciun, considerat cel mai bun pilot de planor de distanta din Romania, a disparut in 6 august, fiind cautat saptamani in sir in mai multe zone din tara, insa fara niciun rezultat. Planorul a fost inchiriat de la o firma din strainatate de catre pilotul Mircea Craciun, care il testa pentru prima data dupa asamblare.

Pe 6 august, membri ai Aeroclubului Brasov l-au ajutat pe pilot sa se inalte si sa decoleze din Masivul Postavarul.

Mircea Craciun se pregatea pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri in zbor liber.

Comandantul Aeroclubului Brasov, Stelian Cojocaru, declara, la scurt timp dupa disparitia planorului, ca atunci cand a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav, pilotul Mircea Craciun a spus ca intentioneaza sa zboare aproximativ doua-trei ore, fiind vorba despre un zbor de "verificare dupa asamblare", se arata intr-un comunicat al ROMATSA.

Procurorii Parchetului Curtii de Apel Brasov s-au sesizat din oficiu, pe rolul acestei unitati constituindu-se in 6 august un dosar penal cu privire la faptul ca in aceeasi zi planorul, care a decolat fara un plan de zbor la ora 12.30, a disparut, iar pilotul, singura persoana aflata la bord, nu a mai contactat reprezentantii Aeroclublului Ghimbav sau familia si nu a mai revenit la baza.

ROMATSA anunta ca Mircea Craciun a folosit ultima data telefonul mobil in 6 august, la ora 13.06, in timp ce traversa statiunea Predeal.

De asemenea, sursa citata mentiona ca, potrivit reglementarilor in vigoare, pentru zborul in aceasta clasa de spatiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obtine informatii la cerere.

"Acesta nu a intrat in legatura radio cu ACC Bucuresti sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informatii. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informatii primite de la transponderul planorului. Potrivit relatarilor comandantului Aeroclubului Brasov, acesta a fost in legatura radio numai cu conducatorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informatie referitoare la eveiment a fost primita de catre ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Brasov joi, la ora 21.39", se mai arata in comunicatul citat.

Planorul pilotat de Mircea Craciun zbura intr-o zona de clasa G, adica spatiul aerian liber, iar pilotul era singurul responsabil cu navigatia si cu pastrarea legaturii cu organele de trafic, declara atunci directorul general al Aeroclubului Romaniei, George Rotaru. Directorul general al Aeroclubului Romaniei a spus ca, potrivit legislatiei in vigoare, reprezentantii Aerodromului Ghimbav nu aveau obligatia de a monitoriza zborul planorului pilotat de Mircea Craciun, intrucat era un zbor privat, pentru care s-a asigurat doar tractarea, dupa aceea pilotul comandant fiind singurul responsabil de mentinerea legaturii cu organele de trafic.

Dupa disparitie, planorul a fost cautat zile in sir, fiind parcurse in total peste 300 de trasee si zone montane, iar aria de cautare aeriana cuprinzand aproximativ 46.100 de kilometri patrati. De asemenea, au fost mobilizate, zilnic, aproximativ 900 de forte, ajungand in unele perioade la peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontisti, politisti, militari si voluntari, care au avut la dispozitie peste 180 de mijloace de cautare terestre - autospeciale de teren, ATV-uri si senilate, dar si mijloace aeriene asigurate de elicoptere ale MAI si MApN, avioane apartinand Aeroclubului Romaniei si drone performante puse la dispozitie de catre voluntari din sectorul privat.

Cautarile extinse au fost finalizate in 16 august, dupa care s-a intrat in faza de misiune permanenta, asigurata de jandarmii montani si salvamontisti, in colaborare cu vanatorii de munte si lucratorii ocoalelor silvice.

Cautarile pilotului planorului disparut in 6 august au fost reluate la inceputul lunii septembrie, la granita dintre judetele Brasov si Covasna, reprezentantii ISU Brasov spunand ca aceasta decizie a fost luata in urma unei analize si intrucat primele indicii au fost din zona respectiva.