Studentii si elevii cer o intrevede cu prim-ministrul Dacian Ciolos, ministrul educatiei Adrian Curaj si ministrul finantelor Anca Dana Dragu Paliu, pentru a discuta bugetul alocat educatiei prin Legea bugetului de stat pentru anul 2016. Studentii solicita alocarea a 6% din PIB educatiei, asa cum spune Legea Educatiei, iar elevii propun decontarea integrala a navetei scolare pentru elevi.

Analiza bugetului educatiei, facuta de studentiFoto: ANOSR

Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) si Consiliul National al Elevilor (CNE) anunta ca au transmis astazi o adresa Guvernului Romaniei prin care solicita o intalnire cu reprezentantii executivului.

ANOSR cere "respectarea Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011, care prevede alocarea anuala a cel putin 6% din Produsul Intern Brut pentru educatie. Astfel, s-ar ajunge la o crestere a procentului din Produsul Intern Brut pentru invatamantul superior pana in jurul valorii de 1%, prin cresterea finantarii de baza, a fondului de investitii, a fondului de burse din invatamantul superior (si impunerea unui procent minim de 30% din totalul fondului de burse ce sa fie alocat catre bursele sociale), cresterea subventiei pentru transport si acordarea de reduceri de 50% pentru studenti pentru toate tipurile de trenuri si pentru un numar nelimitat de calatorii (eliminarea restrictiilor 'carnetului de cupoane'), precum si cresterea subventiei camine-cantine".

"In plus, am cerut cresterea bugetului Programului National 'Tabere Studentesti', alocarea specifica de fonduri din bugetul de stat pentru anul 2016 pentru planurile de actiune aferente Strategiei Nationale pentru Tineret 2015 si alocarea finantarii corespunzatoare pentru cercetare, cel putin respectand Strategia Nationala pentru Cercetare, Dezvoltare si Inovare", informeaza studentii.

Acestia vor ca finantarea universitatilor in anul 2016 sa fie realizata in functie de indicatorii de performanta stabiliti de Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Superior (CNFIS).

"Toate propunerile cresterilor bugetare au avut ca punct de referinta anul 2008, an de dinaintea crizei economice, cand am atins punctul maxim al bugetului educatiei din ultimii 26 de ani. Aceste bugete au fost indexate cu inflatia ultimilor 7 ani, cu cresterea economica medie si, unde a fost cazul, cu cresterile salariale, astfel obtinandu-se sumele mentionate mai sus", precizeaza ANOSR.

Reprezentantii elevilor propun decontarea integrala a navetei scolare pentru elevi si avertizeaza ca, din 2013 incoace, "abandonul scolar a crescut cu 1% ca urmare a deciziei luate de a nu deconta integral naveta, in conditiile in care statul nu ofera unitati de invatamant in toate localitatile de domiciliu".

Elevii propun, de asemenea, "acoperirea integrala a costurilor manualelor scolare pentru clasele a XI-a si a XII-a, asa cum prevede Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011, scaderea numarului de elevi la un consilier psihopedagogic de la 900/consilier la 300/consilier si activarea Consiliului National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar pentru stabilirea unui cost standard per elev real".

Cele doua asociatii anunta ca au prezentat aceste propuneri guvernului anterior in cadrul unei intalniri care s-a desfasurat pe 9 noiembrie 2015 si spun ca fosta guvernare le-a garantat "ca bugetul educatiei pentru anul 2016 va creste substantial fata de anul 2015".

"Astfel, solicitam o intrevedere cu reprezentantii noului guvern deoarece dorim sa prezentam in detaliu propunerile noastre asupra bugetului educatiei pentru anul 2016, precum si sa aflam care este viziunea guvernului asupra acestui subiect. Credem cu tarie ca punerea in practica a propunerilor enumerate mai sus vor avea un efect benefic asupra sistemului educational din Romania", sustine ANOSR si CNE.

Tinerii invita "Consiliul National al Rectorilor si federatiile sindicale din invatamant sa sustina aceste propuneri si sa faca, la randul lor, demersuri pentru ca acestea sa se regaseasca in forma finala a acestei legi".

Descarca de aici Analiza ANOSR - Cifrele bugetului educatiei - unde suntem si unde ar trebui sa fim