Comisia Europeana a decis sa actioneze Romania la Curtea de Justitie a UE, tara riscand amenzi pentru netranspunerea in legislatia nationala a reglementarilor europene privind poluarea cu sulf. E inca un proces deschis de Bruxelles impotriva autoritatilor romane care nu fac suficiente eforturi pentru a scadea gradul de poluare din tara.

Romania, data in judecata de CE privind poluarea cu sulfFoto: MorgueFile.com

In procedura de infringement, Comisia a cerut ca Romania sa fie amendata cu de 38.042,6 euro pe zi de la data unei eventuale hotarari de condamnare din partea Curtii pana la transpunerea directivei europene.

"Au trecut 17 luni de la expirarea termenului de transpunere, fara ca Romania sa fi incorporat in legislatia sa nationala normele UE privind continutul de sulf al combustibililor marini. Comisia solicita Curtii de Justitie a UE sa impuna o amenda. Comisia propune o amenda zilnica in valoare de 38 042,6 EUR, care ar urma sa fie platita incepand cu data hotararii pronuntate de Curte, pana la transpunerea deplina in legislatia nationala de catre Romania a obligatiilor care ii revin in temeiul directivelor.

Aceasta amenda, propusa de Comisie in temeiul Tratatului de la Lisabona, tine seama de gravitatea incalcarii, de durata acesteia si de efectul de descurajare care reflecta capacitatea de a plati a statului membru in cauza. Hotararea finala privind penalitatile financiare apartine Curtii care, cu toate acestea, nu poate stabili o suma mai mare decat cea propusa de Comisie", a precizat Executivul de la Bruxelles, intr-un comunicat de presa.

UPDATE. Ministerul Energiei lucreaza inca la un proiect de act normativ care sa transpuna in legislatia nationala directiva europeana privind reducerea contonutului de sulf din combustibilii navelor, insa nici agentul Romaniei la Curtea de Justitie a UE nu-si explica intarzierile.

"Directiva privind reducerea continutului de sulf din combustibilii marini se afla in lucru la ministerul de resort de ceva timp. Eu personal nu reusesc inca sa inteleg de ce au loc intarzieri atat de mari in transpunerea unor directive aparent destul de simple. Ministerul Afacerilor Externe a facut demersuri permanet in vederea tranpunerii legislatiei europene in termen util", a declarat, pentru HotNews, Razvan Horatiu Radu, agentul Romaniei la CJUE, subsecretar de stat in Ministerul Afacerilor Externe.

"Pana acum am reusit sa scpam de condamnari si cred ca vom scapa si de acesta data, daca transpunerea actului normativ

intern va fi grabita", a mai spus el.

Potrivit acestuia, tot joi, Comisia Europeana a decis sa renunte la alte trei proceduri de infringement fata de Romania.

"Tot astazi ne-au fost clasate trei cauze grele in domeniul justitiei, al fiscalitatii si al protectiei mediului. Este pacat insa ca aceste eforturi colective de inchidere a unor actiuni sunt umbrite de deschiderea unora noi", a mai afirmat agentul Romaniei la CJUE.

  • De ce tine CE la aplicarea directivei privind reducerea pularii cu sulf

Potrivit Comisiei Europene, legislatia UE privind sulful are rolul de a reduce efectele poluarii atmosferice cu dioxid de sulf si particule.

Dioxidul de sulf este un poluant pe care il degajeaza, in principal, navele. Pe langa faptul ca este daunator pentru sanatatea umana, acest gaz afecteaza mediul si contribuie la producerea ploilor acide, avertizeaza CE.

In absenta Directivei privind sulful (Directiva 2012/33/UE), emisiile generate de transportul maritim ar depasi in curand emisiile combinate provenite din toate sursele terestre - sustine Bruxelles-ul.

Poluarea aerului de catre navele ce stationeaza in porturi reprezinta o preocupare majora pentru numeroase orase portuare care depun eforturi pentru a atinge valorile-limita ale calitatii aerului stabilite de Uniune.

Potrivit sursei citate, Romania a confirmat faptul ca nu a transpus Directiva privind continutul de sulf al combustibililor marini (Directiva 2012/33/UE), care trebuia sa fie incorporata in legislatia nationala pana la 18 iunie 2014.

Directiva 2012/33/UE a modificat Directiva 1999/32/CE a Consiliului din 26 aprilie 1999 privind reducerea continutului de sulf din anumiti combustibili lichizi si de stabilire a continutului maxim permis de sulf din pacura, motorina, combustibil pentru motoare navale si combustibil pentru motoare diesel navale utilizate in Uniune. Modificarile au fost necesare pentru alinierea legislatiei UE la standardele internationale convenite in cadrul Organizatiei Maritime Internationale, agentia ONU responsabila pentru transportul maritim.