Presedintele Klaus Iohannis a trimis, miercuri, Parlamentului o cerere de reexaminare a legii privind reglementarea marketingului inlocuitorilor laptelui matern, informeaza Administratia Prezidentiala, intr-un comunicat. Seful statului arata, in cererea de reexaminare, ca legea privind reglementarea marketingului inlocuitorilor laptelui matern, care vizeaza stabilirea cadrului legal in domeniu, pornind de la obiectivul asigurarii unei nutritii adecvate si sanatoase pentru sugari si copii de varsta mica pana la 2 ani, prin protectia si promovarea alaptarii, " contravine normelor europene in vigoare, direct aplicabile" in forma transmisa spre promulgare.

Textul cererii de reexaminare transmisa de seful statului Parlamentului:

Legea privind reglementarea marketingului inlocuitorilor laptelui matern vizeaza stabilirea cadrului legal in domeniu, pornind de la obiectivul asigurarii unei nutritii adecvate si sanatoase pentru sugari si copii de varsta mica pana la 2 ani, prin protectia si promovarea alaptarii. In forma transmisa spre promulgare, aceasta lege contravine insa normelor europene in vigoare, direct aplicabile.

Astfel, in primul rand, prin faptul ca actul normativ mentionat instituie reglementari tehnice, care reprezinta specificatii a caror respectare este obligatorie in cazul etichetarii, marcarii, ambalarii produselor sau interzicerii comercializarii unor produse, proiectul de act normativ trebuia supus procedurii de notificare, in conformitate cu prevederile Directivei (U.E.) 2015/1535 a Parlamentului European si a Consiliului din 9 septembrie 2015 referitoare la procedura de furnizare de informatii in domeniul reglementarilor tehnice si al normelor privind serviciile societatii informationale (publicata in J.O.U.E. L241 din 17 septembrie 2015), cu respectarea regulilor ce vizeaza prevenirea barierelor tehnice in calea comertului si a procedurii stabilite, potrivit prevederilor art. 6 si art. 7 din H.G. nr. 1016/2004 privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana (publicata in M. Of. al Romaniei, Partea I, nr. 664/23.07.2004, cu modificarile ulterioare). Or, din analiza parcursului legislativ al legii transmise la promulgare nu rezulta faptul ca Romania si-a indeplinit aceasta obligatie si, prin urmare, apreciem ca intrarea in vigoare a legii transmise spre promulgare ar conduce la riscul declansarii unei proceduri de infringement.

In al doilea rand, la nivelul Uniunii Europene, cadrul legal in vigoare privind alimentatia sugarilor si a copiilor de varsta mica este reprezentat de Regulamentul (UE) nr. 609/2013 al Parlamentului European si al Consiliului privind alimentele destinate sugarilor si copiilor de varsta mica, alimentele destinate unor scopuri medicale speciale si inlocuitorii unei diete totale pentru controlul greutatii si de abrogare a Directivei 92/52/CEE a Consiliului, a Directivelor 96/8/CE, 1999/21/CE, 2006/125/CE si 2006/141/CE ale Comisiei, a Directivei 2009/39/CE a Parlamentului European si a Consiliului si a Regulamentelor (CE) nr. 41/2009 si (CE) nr. 953/2009 ale Comisiei, (publicat in J.O.U.E. L 181 din 29 iunie 2013). Din analiza continutului normativ al legii transmise la promulgare, remarcam insa ca termenii folositi contravin termenilor stabiliti potrivit reglementarilor europene, in sensul ca in Regulamentul mai sus mentionat, sugarul este definit ca fiind un copil cu varsta mai mica de 12 luni, iar in continutul legii trimiterile se refera la sugarii cu varsta de pana la 6 luni. Totodata, potrivit actului european "copilul de varsta mica" este copilul cu varsta cuprinsa intre 1 an si 3 ani, iar in lege copiii de varsta mica sunt copiii pana la 2 ani. Ca urmare, consideram ca referirile din continutul legii transmise spre promulgare la "sugari" si, respectiv la "copiii de varsta mica" trebuie sa fie corelate cu cele prevazute de Regulament.

Subliniem ca ordinea juridica a Uniunii Europene se intemeiaza pe prioritatea sa fata de cea nationala. Astfel, prioritatea dreptului Uniunii Europene este consacrata de dispozitiile art. 148, alin. (2) din Constitutie, potrivit carora prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne. Garantarea aducerii la indeplinire a acestor obligatii asumate revine, potrivit alin. (4) al aceluiasi articol, Parlamentului, Presedintelui Romaniei, Guvernului si autoritatii judecatoresti. Asadar, un act normativ al unui stat membru, chiar adoptat ulterior, nu poate prevala in raport cu reglementarile Uniunii Europene, care i-ar fi contrare. In acest sens, apreciem si necesitatea ca, in cadrul reexaminarii Legii privind reglementarea marketingului inlocuitorilor laptelui matern si, deci a reanalizarii intregului continut normativ al acesteia, sa aveti in vedere si proiectul de Regulament delegat (UE) al Comisiei, de completare a Regulamentului nr. 609/2013 (aflat in prezent in dezbatere publica) - ce vizeaza o reglementare separata pentru formulele de inceput si formulele de continuare, inclusiv in ceea ce priveste cerintele de informare, etichetare si publicitate -, in special sub aspectul cerintelor specifice privind compozitia si informarea pentru formulele de inceput si formulele de continuare, precum si in ceea ce priveste cerintele privind informatiile privitoare la alimentatia sugarilor si a copiilor de varsta mica.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii privind reglementarea marketingului inlocuitorilor laptelui matern din perspectiva considerentelor anterior expuse.