Tinta bugetului pentru educatie pe anul 2016 este de 4,5% din PIB, "adaugand bugetul altor ministere si autoritati locale" care contribuie de asemenea la educatie. Anuntul a fost facut de Sorin Cimpeanu, ministrul demisionar al Educatiei si premier interimar, dupa demisia lui Ponta. In conferinta de bilant, Cimpeanu a precizat: "sunt convins ca aceste date existente in proiectul de buget vor fi sustinute si de catre viitorul guvern".

Sorin Cimpeanu, ministrul EducatieiFoto: Agerpres

Sorin Cimpeanu, premierul interimar si ministrul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, a sustinut astazi, 17 noiembrie 2015, o conferinta de presa in care a prezentat bilantul mandatului sau de ministru al Educatiei.

La capitolul buget al Educatiei, ministrul demisionar a declarat ca, "raportat la anul 2011, avem o crestere a bugetului educatiei de peste 10 miliarde de lei. La cercetare, din pacate, cresterea nu este la fel de semnificativa in bugetul pe 2015".

"Bugetul pe 2016 este construit in felul urmator, pe Ministerul Educatiei: avem cresteri de 22% la finantarea de baza, avem cresteri de 16% la bursele studentilor, avem cresteri de 33% la finantarea activitatilor de cercetare", a anuntat Sorin Cimpeanu.

"Sunt convins ca aceste date existente in proiectul de buget vor fi sustinute si de catre viitorul guvern, la modul cel mai sincer sunt convins, pentru ca educatia trebuie sa ramana in continuare si am semnale, am mai mult decat semnale, am convingerea ca va ramane in continuare o prioritate nationala, inclusiv sub aspectul bugetului, care are ca tinta, adaugand bugetul altor ministere si autoritati locale - stim cum se face finantarea invatamantului preuniversitar - sa ajungem la 4,5% din PIB. Acesta a fost obiectivul guvernului care isi incheie activitatea astazi. La cercetare am vrut o crestere de 50%, am obtinut pana in acest moment o crestere de 33%", a declarat ministrul Cimpeanu.

Acesta a precizat ca "vom inchide acest an la educatie la 3,9-4% din PIB. As vrea sa atrag atentia si asupra faptului ca, in contextul cresterii economice, Produsul Intern Brut (PIB) estimat pentru anul 2016 este de 746 miliarde de lei, deci nu este doar o crestere procentuala de la 3,9-4% la 4,5%, dar este mai importanta pe baza cresterii in valoare absoluta".

"Este practic cel mai mare buget acordat educatiei in ultimii 10 ani si cea mai mare crestere a unui buget al educatiei inregistrat intr-o tara din Uniunea Europeana. Sigur ca da, am recunoscut intotdeauna, am avut un buget mic la educatie, din pacate, si atunci si cresterile trebuie sa fie mai substantiale", a adaugat Sorin Cimpeanu.

Sorin Cimpeanu isi va relua functia de rector al Universitatii de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti, precum si pozitia de presedinte al Consiliului National al Rectorilor. Din ambele functii s-a suspendat in urma cu 11 luni, atunci cand a preluat mandatul de ministru al Educatiei.

Cele mai importante declaratii facute de Sorin Cimpeanu, la bilantul mandatului sau de ministru al Educatiei:

  • Avem un acord pe care l-am semnat inainte de preluarea mandatului de ministru, in octombrie 2014, in calitate de presedinte al Consiliului National al Rectorilor, calitate din care m-am suspendat si pe care incepand de maine am sa o preiau. Contine si prevederi legate de elaborarea unei noi Legi a Educatiei.
  • Ramanand la nivelul prevederilor de natura salariala, prevederile au fost respectate si vreau sa multumesc reprezentantilor celor 3 sindicate din invatamant, precum si reprezentantilor celor 3 organizatii de studenti si reprezentantului Consiliului National al Elevilor.
  • Vizavi de prevederile de natura salariala, in premiera au fost cresteri mai importante decat cele prevazute in acord, de 10% in 2015. Am inchis anul pe o crestere cu 25,7% pentru personalul didactic si 28,9% pentru nedidactic.
  • Prima runda de discutii pentru o noua Lege a Educatiei a avut loc cu sindicatele, asociatiile de elevi, ARACIS, ARACIP, ISE si personalul din Ministerul Educatiei.
  • Imi exprim speranta, chiar convingerea, ca se va continua acest proces de consultare cu mediul socio-economic si cu beneficiari ai actului de educatie.
  • In total, Ministerul Educatiei a initiat 73 de acte normative: hotarari de guvern, ordonante de guvern, ordonante de urgenta sau memorandumuri.
  • Numarul ordinelor de ministru pe care le-am semnat m-a impresionat si pe mine: 2.800 de ordine de ministru semnate in acest mandat, unele dintre ele avand importanta deosebita, deoarece au caracter normativ.
  • Toate aceste ordine de ministru sper sa nu fi avut scapari au fost promovate prin consultare cu partenerii de dialog social. Imi exprim speranta ca la fel se va intampla si in continuare si in pozitia de director al Consiliului National al Rectorilor voi putea verifica, dar sunt convins ca asa se va intampla.
  • Am avut ca prioritate asumata eliminarea birocratiei. Nu stiu cat de mult am reusit sa facem, dar vreau in premiera sa va anunt ca, la finalul acestui mandat de ministru al Educatiei suprapus cu cel de premier, am reusit sa semnez ordinul de ministru privind diminuarea numarului comisiilor permanente din unitatile de invatamant preunversitar la un numar de maximum 7. Stiti ca doar cele din ROFUIP [Regulamentul de organizare a scolilor - n.red.] sunt 21, la care se adauga si alte comisii
  • S-a facut prin comasarea activitatilor si atributiilor comisiilor prevazute pana acum. Nu cred ca avem nevoie de un numar atat de mare de comisii.
  • Acest proces de debirocratizare trebuie neaparat continuat. E cazul sa ne concentram pe masurarea performantei cadrelor didactice prin progres scolar si nu prin bibliorafturi mai mult sau mai putin utile.
  • Raportat la anul 2011, avem o crestere a bugetului educatiei de peste 10 miliarde de lei. La cercetare, din pacate, cresterea nu este la fel de semnificativa in bugetul pe 2015.
  • Bugetul pe 2016 este construit in felul urmator, pe Ministerul Educatiei: avem cresteri de 22% la finantarea de baza, avem cresteri de 16% la bursele studentilor, avem cresteri de 33% la finantarea activitatilor de cercetare
  • Sunt convins ca aceste date existente in proiectul de buget vor fi sustinute si de catre viitorul guvern, la modul cel mai sincer sunt convins, pentru ca educatia trebuie sa ramana in continuare si am semnale, am mai mult decat semnale, am convingerea ca va ramane in continuare o prioritate nationala, inclusiv sub aspectul bugetului, care are ca tinta, adaugand bugetul altor ministere si autoritati locale - stim cum se face finantarea invatamantului preuniversitar - sa ajungem la 4,5% din PIB.
  • Acesta a fost obiectivul guvernului care isi incheie activitatea astazi. La cercetare am vrut o crestere de 50%, am obtinut pana in acest moment o crestere de 33%
  • Vom inchide acest an la educatie la 3,9-4% din PIB. As vrea sa atrag atentia si asupra faptului ca, in contextul cresterii economice, Produsul Intern Brut (PIB) estimat pentru anul 2016 este de 746 miliarde de lei, deci nu este doar o crestere procentuala de la 3,9-4% la 4,5%, dar este mai importanta pe baza cresterii in valoare absoluta.
  • Este practic cel mai mare buget acordat educatiei in ultimii 10 ani si cea mai mare crestere a unui buget al educatiei inregistrat intr-o tara din Uniunea Europeana. Sigur ca da, am recunoscut intotdeauna, am avut un buget mic la educatie, din pacate, si atunci si cresterile trebuie sa fie mai substantiale.
  • Am avut titluri executorii castigate in instanta in preuniversitar, in ultimii 3 ani, de 6 mld de lei.
  • Guvernul a sustinut acel amendament care prevedea decontarea integrala a transportului elevilor.
  • Am avut anul acesta prima rectificare pozitiva semnificativa in bugetul educatiei: in iulie am avut un plus de 1,9 mld de lei.
  • S-a creat in premiera in 2015 cadrul legal pentru finantarea elevilor fara discriminare: indiferent daca sunt in scoli publice sau private. S-a creat Consiliul national pentru functionarea invatamantului preuniversitar - pentru a fundamenta costul standard per elev. Trebuie cooptate cele mai potrivite persoane in aceasta structura.
  • Fundamentul sistemului de educatie este constituit de curriculum. Aceasta reforma sa se incheie in 2020 si nu in 20204, prin implementarea in paralel a curriculumului (clasa a V-a cu clasa a IX-a si tot asa pana la clasa a VIII-a cu clasa a XII-a), ceea ce inseamna un efort deosebit in coordonarea grupurilor de la nivelul Institutului de Stiinte ale Educatiei (ISE)
  • Ianuarie 2016 este termenul pentru finalizarea planurilor-cadru. Am propus sa extind comisiile prin cooptarea de experti cu experienta relevanta in alte sisteme de invatamant. Nu am mai avut timp.
  • Nu neglijez formarea cadrelor didactice, pentru ca, asa cum spunea si noul ministru al educatiei, mi-a placut foarte mult, putem avea lucruri spectaculoase, dar sa nu avem profesori care sa le predea.
  • Imi exprim optimismul ca in ianuarie 2016 se vor deschide ofertele pentru manualele de clasele a IV-a, spre deosebire de anul acesta. Anul viitor avem premise favorabile: din ianuarie pana in septembrie e timp.
  • Au fost alocate fonduri, la solicitarea Consiliului National al Elevilor si Asociatia Elevilor din Constanta, 20 milioane de lei, pentru prima oara de la aplicarea legii educatiei, pentru achizitia de manuale pentru clasele a XI-a si a XII-a. Am obtinut o suma dubla pentru anul viitor.
  • Importanta evaluarilor intermediare este de necontestat (evaluarile de la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a).
  • Am reusit sa convingem, la nivelul guvernului, de importanta intrarii Romaniei in a 4-a etapa a programelor PISA si TALIS.
  • S-au administrat testele PISA care vor fi facute publice in 2016. Am avut la 2009 locul 49 din 65. In 2012 am urcat 4 locuri pe 45. La evaluarea din martie 2015 nu ne putem astepta la rezultate spectaculoase, asa cum ne dorim, deoarece nu avem un curriculum adaptat modului de evaluare folosit in testarile PISA.
  • Avem 18.799 de scoli, dar toate reusitele internationale ale elevilor provin din 99 de scoli. Asta trebuie sa ne dea de gandit, in ce priveste invatamantul de masa.
  • Bursa tanarului cercetator trebuie continuata si sustinuta.
  • O prioritate este dezvoltarea invatamantului profesional si tehnic. Avem in 2015-2016, in septembrie, de 5 ori mai multi elevi in raport cu 2012-2013.
  • Esential mi se pare ca am reusit sa re-demaram concursurile pentru functiile de inspectori scolari. Pe 22-24 noiembrie va fi concursul pentru 8 inspectoratel scolare judetene. Pasul urmator este profesionalizarea managementului la nivelul scolilor. Trebuie sa avem directori de scoli cu certe calitati manageriale, nu de alta natura. Nu e suficient sa fii un eminent profesor, pentru a fi un la fel de bun director de scoala.
  • Avem programe universitare care trebuie in continuare supuse analizei cu privire la viabilitatea lor.

Descarca de aici raportul de activitate al lui Sorin Cimpeanu in functia de ministru al Educatiei

Citeste si: