Guvernul a aprobat marti un proiect de Hotarare privind stabilirea criteriilor pentru oprirea functionarii unitatilor care incalca cerintele de securitate la incendiu. Este un act normativ care ar fi trebuit aprobat cu mai mult timp in urma, reprezentand normele de aplicare a unei legi aprobate in Parlament si aparute in Monitorul Oficial pe 1 iulie 2015. Mai mult, legea este de aprobare a unei Ordonante de Urgenta (89/2014)privind managementul situatiilor de urgenta si apararii impotriva incendiilor aprobate in decembrie 2014, adica aflata in vigoare de aproape un an. Hotararea aprobata marti nici macar nu s-a aflat in dezbatere publica, asa cum obliga Legea 52/2003 privind transparenta decizionala, ceea ce inseamna ca nu urma sa fie aprobata prea curand. Practic, tragedia din clubul Colectiv a obligat Guvernul sa aprobe in regim de urgenta o Hotarare care trebuia sa fie deja in aplicare. Intrebat de ce a fost aprobat abia marti actul normativ, secretarul de stat in cadrul MAI, Raed Arafat, a spus ca se afla pe circuitul de avizare, insa nu a stiut sa spuna de cand.

Raed ArafatFoto:

Ordonanta de Urgenta 89/2014 aprobata in decembrie si intrata in vigoare de atunci prevedea printre altele ca "in vederea planificarii strategice, a monitorizarii permanente si evaluarii factorilor de risc, amenintarilor si vulnerabilitatilor, precum si pentru coordonarea gestionarii situatiilor de urgenta determinate de tipurile de risc stabilite prin hotarare a Guvernului, se constituie si functioneaza Comitetul national pentru situatii speciale de urgenta, denumit in continuare Comitetul national, sub conducerea viceprim- ministrului pentru securitate nationala, in calitate de presedinte". In iunie 2015, OUG s-a transformat in legea 170, fiind aprobata in Parlament. Legea a fost publicata in Monitorul Oficial pe 1 iulie. De atunci au trecut patru luni, nefiind aprobate pana acum si normele de aplicare. Este de neinteles de ce in decembrie a fost nevoie de un act normativ in regim de urgenta pentru reglementari in domeniul managementului situatiilor de urgenta si al apararii impotriva incendiilor, iar cand a trebuit sa fie aprobate si normele de aplicare, Guvernul a intarziat pana in momentul in care s-a produs ragedia din club Colectiv.

"Hotararea de guvern era a doua etapa necesara ca sa inchidem pe cineva care nu respecta. In sistem, o hotarare de guvern trebuie sa fie lucrata si s-a lucrat. Avem aici o lege, deci, cineva s-a gandit ca trebuie modificari. Trebuia sa se faca actul secundar. Actul secundar era in pregatire si s-a publicat. Imi pare rau ca il publicam sau il adoptam dupa acest incident dar asta nu inseamna ca, pentru ca s-a intamplat incidentul, noi am pregatit actul secundar. Era in curs de pregatire. Imediat dupa lege au inceput sa se gandeasca la o varianta", a incercat Raed Arafat sa explice intarzierea actului normativ.

  • Ce prevede Hotararea de Guvern. PLUS o Ordonanta de Urgenta

Potrivit unui comunicat de presa al Guvernului, marti au fost aprobate un proiect de OUG si un proiect de Hotarare. Prin OUG, atributiile Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta au fost extinse in sensul ca inspectorii ISU pot sigila constructiile si amenajarile operatorului economic in punctul de lucru in care constata incalcarea reglementarilor privind siguranta la incendiu. Potrivit legislatiei in vigoare pana la data prezentei reglementari, ISU putea dispune doar oprirea functionarii ori utilizarii contructiilor sau amenajarilor, ceea ce nu era de natura sa garanteze incetarea de fapt a functionarii.

Ordonanta de Urgenta adoptata astazi de Guvern completeaza Legea 307/2006 si Legea 170/2015 privind apararea impotriva incendiilor, care prevad si alte sanctiuni pentru nerespectarea normelor privind securitatea la incendiu.

De asemenea, in scopul cresterii nivelului de securitate la incendiu, Guvernul a stabilit o serie de criterii cumulative pe baza carora se poate dispune oprirea functionarii ori utilizarii cladirilor si spatiilor amenajate in cladiri, cu aria de desfasurare mai mare de 200 mp, avand destinatia de comert, cultura si turism. Reglementarile sunt incluse intr-o Hotarare adoptata astazi de Guvern. Actul normativ vizeaza atat cladirile si spatiile autorizate din punct de vedere al securitatii la incendiu, cat si pe cele care nu sunt autorizate.

In cazul constructiilor sau amenajarilor cu suprafata mai mare de 200 mp, avand destinatia de comert, cultura si turism, autorizate din punct de vedere al securitatii la incendiu, dispunerea masurii complementare de oprire a functionarii se face in oricare din urmatoarele situatii:

  • Depasirea cu mai mult de 10% a numarului de utilizatori pentru care s-a acordat autorizatia de securitate la incendiu;
  • Depasirea numarului de niveluri supraterane fata de valoarea de referinta admisa pentru cladirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/grad de rezistenta la foc;
  • Desfiintarea unei cai de evacuare atunci cand potrivit reglementarilor tehnice specifice se impun doua sau mai multe cai de evacuare, in concordanta cu valoarea de referinta;
  • Reducerea prin elemente de constructie, cu mai mult de 25% din valoarea de referinta a inaltimii/latimii cailor de evacuare, in conditiile in care deficienta nu poate fi inlaturata pe timpul controlului;
  • Desfiintarea instalatiilor/sistemelor de stingere a incendiilor ori de detectare, semnalizare si avertizare incendiu, precum si a celor de iluminat de securitate pentru evacuare.

Valorile de referinta pentru aceste criterii sunt cele cuprinse in documentatiile tehnice aferente autorizatiilor de securitate la incendiu, emise de inspectoratele pentru situatii de urgenta, raportate la cerintele reglementarilor tehnice indicate in documentatia care a stat la baza obtinerii autorizatiei.

In cazul constructiilor sau amenajarilor cu suprafata mai mare de 200 mp, avand destinatia de comert, cultura si turism, care nu au autorizatie de securitate la incendiu, dispunerea masurii complementare de oprire a functionarii se face in oricare din urmatoarele situatii:

  • Depasirea numarului maxim de utilizatori pentru baruri, cluburi, discoteci si restaurante cu mai mult de 10% din valoarea de referinta;
  • Depasirea numarului de niveluri supraterane fata de valoarea de referinta admisa pentru cladirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/ gradul de rezistenta la foc;
  • Neasigurarea numarului minim de cai pentru evacuare fata de valoarea de referinta;
  • Reducerea prin elemente de constructie, cu mai mult de 25% din valoarea de referinta a inaltimii/ latimii cailor de evacuare, in conditiile in care deficienta nu poate fi inlaturata pe timpul controlului;
  • Neechiparea  cu instalatii de stingere a incendiilor ori de detectare, semnalizare si avertizare incendiu, in concordanta cu valoarea de referinta;
  • Neechiparea cu instalatii/sisteme de desfumare ori instalatii de iluminat de securitate pentru evacuare, in concordanta cu valoarea de referinta;
  • Categorii de constructii sau amenajari la care nu au fost identificate data realizarii documentatiei tehnice de autorizare a lucrarilor de constructii sau momentul punerii in functiune.

Valorile de referinta pentru aceste criterii sunt cele cuprinse in reglementarile tehnice specifice in vigoare la data realizarii documentatiei tehnice de autorizare a lucrarilor de constructii sau la momentul punerii in functiune. Constatarea situatiilor mentionate se va face de catre personalul inspectoratelor pentru situatii de urgenta, cu sprijinul, dupa caz, al personalului desemnat din cadrul Politiei Romane sau Jandarmeriei Romane.

Masura de oprire a functionarii ori utilizarii cladirilor ori spatiilor amenajate se realizeaza pana la obtinerea autorizatiei de securitate la incendiu. Pentru situatia depasirii cu 10% a numarului de utilizatori pentru care s-a acordat autorizatia, masura complementara de oprire a functionarii ori utilizarii cladirilor ori spatiilor amenajate se dispune pentru 60 de zile calendaristice incepand cu data comunicarii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.

Actul normativ instituie obligatia autoritatilor competente in emiterea autorizatiilor de construire sa puna la dispozitia reprezentantilor inspectoratelor pentru situatii de urgenta documentele care au stat la baza obtinerii acestora, precum si elementele de identificare ale constructiei, data si numarul autorizatiei, denumirea lucrarilor executate, precum si data realizarii documentatiei tehnice de autorizare a constructiilor.

Potrivit Hotararii Guvernului nr. 1739/2006 pentru aprobarea categoriilor de constructii si amenajari care se supun avizarii si/sau autorizarii privind securitatea la incendiu cu modificarile si completarile ulterioare, suprafata minima a cladirilor sau spatiilor amenajate in cladiri cu destinatia de comert, cultura si turism supuse avizarii si/sau autorizarii privind securitatea la incendiu este de 200 mp.

  • In urma cu un an era urgenta

Este inexplicabil faptul ca Hotararea de Guvern privind unele norme pentru cresterea nivelului de securitate la incendiu a fost aprobat abia astazi, 3 noiembrie. Acestea trebuiau sa fie normele la Legea 170/2015 care aprobat Ordonanta de Urgenta din decembrie 2014. Pe 23 decembrie 2014, Guvernul a aprobat Ordonanta de urgenta cu numarul 89 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul managementului situatiilor de urgenta si al apararii impotriva incendiilor, fiind publicata in Monitorul Oficial al Romaniei din 30 decembrie 2014. Practic, de pe 30 decembrie 2014 era in vigoare un act normativ. In motivarea OUG 89/2014 se arata ca "este necesara crearea unui mecanism operativ pentru desemnarea persoanei care asigura coordonarea tuturor fortelor implicate in interventie, a carui activare sa se realizeze imediat, de la momentul producerii evenimentului, asadar premergator convocarii si intrunirii comitetelor pentru situatii de urgenta". De asemenea, se preciza ca este nevoie de Ordonanta de Urgenta "tinand seama de faptul ca reglementarile in vigoare in domeniul stingerii incendiilor si salvarii persoanelor in subteran, la operatorii economici care produc, stocheaza sau utilizeaza substante toxice care prin contact ori inhalare pot cauza moartea personalului, la centralele nucleare, s.a.m.d., stabilesc doar un rol de asistenta tehnica de specialitate al structurilor profesioniste pentru situatii de urgenta, fara a prevedea si interventia si coordonarea operationala a fortelor si mijloacelor aflate la locul interventiei". O alta motivatie era ca "o amendare a acestor reglementari este absolut necesara pentru crearea unui cadru adecvat de stabilire a modului de raspuns la producerea unor situatii de urgenta, care sa reduca riscul unor efecte negative asupra personalului angajat si de interventie"

Mai mult se arata ca nu pot fi amanate prevederile in conditiile in care "neadoptarea masurilor propuse, in regim de urgenta, poate avea un impact negativ asupra vietii persoanelor, integritatii bunurilor acestora si activitatii unor institutii, mai ales in contextul in care perioada de iarna si, in special, cea a sarbatorilor se caracterizeaza prin vulnerabilitati si riscuri ridicate in domeniul situatiilor de urgenta - cum ar fi inmultirea numarului de incendii produse la gospodariile individuale, aparitia unor fenomene meteorologice periculoase (ninsori abundente sau inghet) si a consecintelor acestora (inzapeziri ale unor drumuri publice, izolarea unor localitati), utilizarea unor materiale pirotehnice".