Ministerul marocan de Externe a convocat-o pe ambasadoarea Romaniei, pentru a da explicatii cu privire la retragerea unei liste oficiale cu 45 de studenti marocani, inscrisi in primul an la Medicina in Iasi, relateaza Mediafax. Universitatea de Medicina si Farmacie Grigore T. Popa din Iasi anunta ca Senatul universitar a decis pe 19 octombrie ca toate dosarele de inmatriculare a studentilor straini care isi platesc scolarizarea sa fie reevaluate, "dupa identificarea unor erori care au viciat clasamentul final al candidatilor". In acest caz, Ministerul Educatiei a trimis o comisie de ancheta.

Universitatea de Medicina din Iasi, la deschiderea anului universitarFoto: umfiasi.ro

Pe 5 octombrie, Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi a publicat o lista prezentata ca fiind definitiva, cu studentii admisi la facultate, scrie agentia de presa citata, care noteaza ca in total erau 166 de studenti pe acea lista, inclusiv marocani.

Pe 15 octombrie, Facultatea a publicat insa o noua lista, pe site, cu 121 de studenti, printre care nu se mai regaseau cei 45 de studenti marocani, "fara a prezenta motivele acestei revizuiri", a declarat Mbarka Bouaida, ministru delegat in cadrul Ministerului marocan al Afacerilor Externe, care s-a intalnit luni cu ambasadoarea Romaniei, transmite Mediafax.

Mbarka Bouaida a cerut partii romane "raspunsuri juste si rapide", avertizand ca studentii marocani "risca sa piarda un an din parcursul lor universitar". Potrivit ministrului marocan, conducerea universitatii "a procedat la modificari succesive care au antrenat, fara o explicatie justificata, excluderea studentilor marocani, ai caror parinti si-au achitat in prealabil, de buna-credinta, obligatiile fata de universitate (plata taxelor scolare cu valori intre 2.000 si 5.000 de euro-n.r.)", relateaza agentia de presa citata.

Ministerul roman al Afacerilor Externe a precizat pentru Mediafax ca, "urmare a elementelor semnalate de Ambasada Romaniei la Rabat, dar si de Ambasada Regatului Maroc la Bucuresti, Ministerul Afacerilor Externe a intreprins demersuri pe langa Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice si pe langa Universitatea de Medicina si Farmacie 'Gr.T. Popa' Iasi, raspunsul acestora fiind comunicat partii marocane".

De cealalta parte, Universitatea de Medicina si Farmacie "Grigore T. Popa" din Iasi a venit cu o serie de explicatii intr-un comunicat de presa, ca "urmare a informatiilor aparute in mass-media referitoare la solicitarile de clarificari formulate de Ministerul de Externe din Maroc, cu privire la situatia a 45 de candidati cetateni marocani la admiterea la Facultatea de Medicina, in sesiunea de admitere septembrie 2015, pentru liniile de predare in limbile straine si limba romana pe cont propriu valutar".

Institutia de invatamant superior a anuntat ca "procesul de inmatriculare a studentilor la programele de studiu in limbile engleza, franceza si romana pe cont propriu valutar a fost intrerupt dupa identificarea unor erori care au viciat clasamentul final al candidatilor. Senatul Universitatii a decis in sedinta de ieri, 19 octombrie 2015, reevaluarea tuturor dosarelor urmand ca in maxim o saptamana sa fie publicata lista finala a candidatilor admisi".

"Conducerea Universitatii a semnalat imediat aceste erori Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, care a trimis o comisie pentru a investiga problemele semnalate. In paralel, conducerea Universitatii a demarat propria ancheta interna. Vom face publice rezultatele celor doua anchete imediat ce ele vor fi finalizate", anunta Universitatea.

"Referitor la lipsa de transparenta de care este acuzata Universitatea de Medicina si Farmacie 'Grigore T. Popa' Iasi de catre Ministerul de Externe din Maroc, va informam ca Universitatea a avut initiativa comunicarii in aceasta problema, trimitand in data de 15.10.2015 adresa cu nr. 22894 prin care explica ambasadorului Romaniei in Regatul Maroc, Excelenta Sa Doamna Simona Marian Ioan, situatia existenta. De asemenea, Universitatea i-a notificat pe candidati, prin mesaje electronice personalizate, asupra situatiei evaluarii dosarului lor de admitere", sustin reprezentantii institutiei.

Potrivit acestora, "metodologia de admitere pentru studentii candidati la locuri nebugetate prevede ca, pentru a confirma intentia candidaturii, trebuie achitata o treime din valoarea taxei de studiu pentru primul an. In cazul in care candidatul nu este admis, aceasta suma ii este returnata integral".