Felicitari pentru recenta aniversare a 25 de ani de activitate ai Camerei de Comert Romano-Americane! Cum apreciati schimbarile care au avut loc in relatiile de afaceri dintre SUA si Romania de la infiintarea Camerei?

Mark Meyer, presedintele Camerei de Comert Romano-americaneFoto: Ager Press

Relatiile de afaceri si cele politice dintre tarile noastre sunt intrepatrunse. In 1990, Romania nu era deosebit de vizibila nici pe ”radarul” guvernului american, nici pe cel al lumii afacerilor. Cand cei mai multi americani se gandeau la Romania in acea vreme, le veneau in minte Dracula, Ceausescu si orfanii napastuiti. Dupa 25 de ani insa, ei vad un aliat loial, o natiune de oameni prietenosi, in continuare pe contele Dracula - din fericire pentru viitorul turismului - si, mai recent, o tara care a atacat in sfarsit coruptia oficialitatilor. Cu alte cuvinte, Romania a evoluat intr-o pozitie atragatoare pentru vizite si oportunitati de investitii. Cu toate ca problemele politice din jurul Ucrainei au afectat investitiile americane in regiune, nu exista o ingrijorare specifica cu privire la Romania. Totusi, noua atitudine nu este corespunzator evidentiata in statisticile privind investitiile si comertul dintre SUA si Romania. Aceasta se intampla deoarece multe investitii americane sunt facute din alte tari, de entitati integral detinute de firme sau cetateni americani.

Ce poate face Romania pentru ca volumul investitiilor americane sa creasca?

Se pot si trebuie facute multe in acest scop. Practic, toata lumea vine in America ca sa atraga investitii in propriile tari. Din nefericire, in ultimii sapte ani am constatat o reducere substantiala a eforturilor Romaniei de a se promova in Statele Unite, in timp ce alte tari din regiune le-au sporit semnificativ.

Care sunt cauzele?

La inceputul secolului, accentul intereselor Romaniei in SUA a fost politic si directionat inspre accesul in NATO si, indirect, in Uniunea Europeana. Politicienii de rang inalt se duceau la Washington, D.C. dar, in cea mai mare parte, ignorau New York-ul, capitala financiara si de afaceri a natiunii noastre. Iar cand veneau la New York, o faceau pentru relatii multinationale legate de ONU si pierdeau un timp pretios care putea fi foflosit pentru contacte bilaterale frecventand magazinele si cluburile de jazz. Am fost insa asigurat recent de Ministerul Afacerilor Externe si oficiali de la Palatul Cotroceni ca Romania intentioneaza sa se concentreze pe promovarea atragerii investitiilor americane si ca o va face prin vizitele unor demnitari de rang inalt.

Cum va sprijini Camera de Comert Romano-Americana (CCRA) acest demers?

Am extins un parteneriat mai vechi de 20 de ani cu Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR) printr-un nou Protocol de Cooperare. Printre altele, cele doua organizatii vor facilita promovarea oportunitatilor de afaceri intre membrii lor. In acest scop, CCRA planuieste organizarea unui important Forum de Afaceri la New York in aceasta toamna pentru a promova investitii in Romania, iar CCIR va lucra cu noi pentru a asigura o implicare maxima a liderilor comunitatii de afaceri romanesti.

Filialele noastre din New York, Philadelphia, Chicago, Washington si Cleveland urmaresc extinderea evenimentelor promotionale pentru a cuprinde sectoare industriale specifice, toate in cooperare cu CCIR. Acestea impun si o cooperare sporita intre CCRA si multi lideri oficiali si de afaceri care vor mai veni in SUA in viitor. Mai clar: promovarea comertului si a investitiilor trebuie sa constituie o prioritate pentru toti acesti vizitatori. Daca asa va fi, CCRA este pregatita sa ofere o asistenta multilaterala.

Considerati ca legislatia romaneasca s-a imbunatatit sufficient pentru a atrage investitii americane pe scara larga?

Da. Nivelul calitatii cadrului juridic comercial al Romaniei este acum la ani-lumina deasupra celui din timpul comunismului. Mai mult, eforturile DNA si sprijinul legislativ primit au inspirat incredere investitorilor straini ca vor fi tratati corect in toate privintele si vor fi feriti de practici corupte.

Care sunt domeniile in care Romania ofera cele mai bune oportunitati pentru investitii americane?

Sunt multe, dar unul anume - care a fost mult ignorat pana acum - este turismul. Din Muntii Carpati pana in Delta Dunarii, Romania are toate avantajele pentru un turism impresionant, generator de mii de locuri de munca bine platite. Inexplicabil, la 25 de ani de la caderea comunismului, infrastructura turistica in afara Bucurestiului ramane rudimentara. Locurile de cazare, cu putine exceptii, indeplinesc cu greu standarde minime. Drumurile si caile ferate care sa transporte turistii in tara au fost la fel de ignorate. Un exemplu: Castelul Bran, care atrage 600.000 de vizitatori platitori anual (750.000 in total). Este destinatia turistica nr.1 a tarii! Dar drumurile care duc la Bran sunt jalnice; trenurile si autocarele care leaga Branul de Brasov sunt o rusine; drumul national adiacent castelului este un pericol pentru vietile turistilor - trebuie mutat; iar kitsch-ul abundent din magazinele si restaurantele din jur distruge misterul, legenda, aura si istoria magnificului castel pe care Bram Stoker l-a zugravit drept Castel al lui Dracula. Toata lumea e de acord cu mine, dar nimeni n-a facut ceva pozitiv. Toate acestea sunt o tragedie pentru o tara care pierde miliarde de euro prin letargie. Nu pot decat sa sper ca lucrurile se vor schimba prin sustinerea mai multor parteneriate public-private directionate pentru dezvoltarea turismului.