Presedintele Klaus Iohannis a declarat luni, la Colegiul Economic 'Ion Ghica' din Targoviste, unde a participat la festivitatea de deschidere a anului scolar, ca doreste sa relanseze "Educatia ca tema de dezbatere nationala" si avertizat ca nu va "gira" nicio modificare legislativa in acest domeniu fara o "atenta si consistenta dezbatere publica".

Klaus IohannisFoto: Administratia Prezidentiala

Seful statului a precizat ca, avand in vedere prerogativele constitutionale ale functiei de presedinte, poate oferi "cadrul pentru o dezbatere foarte serioasa".

In opinia sa, o astfel de dezbatere trebuie sa aiba in vedere trei teme esentiale: ce vrem sa invete elevii la scoala, cum promovam performanta si meritocratia si corelarea educatiei cu piata muncii.

"Nu cred ca ceea ce conteaza e cantitatea informatiilor, ci capacitatea lor de a asigura un fundament de cunostine si valori, de a pregati drumul in viata al celor care ies de pe bancile scolilor", a aratat acesta.

In ceea ce prvieste performanta, aceasta "nu se masoara doar prin note, ci prin faptul ca fiecare elev e incurajat sa-si descopere propriile aptitudini, interese si domenii in care poate performa si apoi sa aiba sansa reala de a o face", a continuat acesta, precizand ca "ideea ca toti trebuie sa stim de toate si trebuie sa fim buni la toate e depasita in lumea de azi".

Al treilea element e corelarea educatiei cu piata muncii, a afirmat Klaus Iohannis, in conditiile in care "o educatie performanta nu produce someri, ci absolventi care au perspective de cariera, care sunt competitivi si asteptati pe piata muncii".

In acest domeniu, parteneriatul cu mediul privat e esential si trebuie incurajat, a spus presedintele, subliniind "rolul invatamantului profesional si tehnic".

"Prin prezenta mea aici vreau sa transmit un mesaj de sustinere si incurajare acestui tip de invatamant", in conditiile in care "conectarea la acest tip de invatamant poate face diferenta intre o diploma formala si un viitor profesional de succes", a afirmat Klaus Iohannis, adaugand ca asteapta "de la decidentii politici sa se aplece cu mai multa atentie asupra unor asemenea teme majore".

"Daca ne dorim oameni calificati consider ca scoala si mediul economic trebuie sa-si gaseasca parteneriatul firesc si increderea reciproca", a mai spus seful statului.

Iata mai jos discursul sustinut de Klaus Iohannis (sursa - Administratia Prezidentiala)

"Domnule Ministru,

Inaltpreasfintia Voastra,

Onorate autoritati,

Stimati parinti si dragi elevi,

Doamnelor si domnilor,

Este pentru mine o onoare si o bucurie sa ma aflu alaturi de dumneavoastra la deschiderea anului scolar. Faptul ca sunt aici in calitate de Presedinte al Romaniei nu schimba cu nimic emotia primei zile a unui nou an scolar, care a fost intotdeauna pentru mine un moment special.

Ca profesor, am privit generatii de elevi de la intrarea in liceu pana la absolvire. Ca Presedinte, aceasta ocazie capata o semnificatie in plus, legata de convingerea mea ca educatia este calea catre o Romanie puternica si prospera. De aceea vreau sa relansez educatia ca tema de dezbatere nationala.

Am tinut sa marchez acest moment alaturi de elevii si profesorii de la Colegiul Economic ¬Ion Ghica¬ pentru ca il consider unul dintre exemplele de performanta, conectare cu realitatea si initiativa. Tin sa va felicit in acest sens.

Nu ma refer doar la faptul ca 94% dintre elevii de aici au promovat sesiunea trecuta examenul de bacalaureat, ca 85% continua in invatamantul universitar si 90% dintre absolventii de scoala profesionala se integreaza pe piata muncii. Am in vedere si un alt aspect: modul in care a fost gandit si organizat invatamantul aici poate fi o sursa de inspiratie pentru o viziune asupra intregului sistem.

Cred ca o asemenea viziune trebuie sa raspunda la cateva intrebari simple.

Prima dintre ele este ce vrem sa invete elevii la scoala. In acest sens, nu cred ca ceea ce conteaza este cantitatea informatiilor, ci capacitatea lor de a asigura un fundament de cunostinte si valori, de a pregati drumul in viata al celor care ies de pe bancile scolilor.

A doua intrebare la care trebuie sa raspunda o viziune articulata asupra sistemului de invatamant este ce optiuni au elevii si cum promovam performanta si meritocratia. Aceasta nu se masoara doar prin note si nivelul lor, ci prin faptul ca fiecare elev este incurajat sa-si descopere propriile aptitudini, interese si domenii in care poate performa si apoi sa aiba sansa reala de a o face. Cu alte cuvinte, orice elev trebuie sa aiba optiuni de parcurs. Ideea ca toti trebuie sa stim de toate si trebuie sa fim buni la toate este depasita si neproductiva in lumea de azi.

O societate este pana la urma la fel ca o echipa, care castiga daca fiecare isi gaseste zona de expertiza si excelenta, daca fiecare este incurajat sa creasca si motivat sa fie cat mai bun in ceea ce face. Asta inseamna pentru mine sustinerea performantei si meritocratiei.

Centrarea educatiei pe elev nu este un slogan care suna bine si pe care din cand in cand politicienii isi aduc aminte sa il foloseasca. El trebuie sa fie un principiu care conduce la decizii si se reflecta in practica. Aici la dumneavoastra, vedem ca acest lucru este posibil.

Al treilea element pe care il vad esential in materie de educatie este corelarea ei cu piata muncii, cu realitatile si nevoile din societate. Mai simplu spus, o educatie performanta nu produce someri, ci absolventi care au perspective de cariera, care sunt competitivi si asteptati pe piata muncii. Aici parteneriatul cu mediul privat este esential si trebuie incurajat.

Nu este rolul meu ca presedinte sa intru in zona politicilor publice foarte concrete. Dar este, cred eu, responsabilitatea mea sa vorbesc raspicat despre aceste lucruri, mai ales ca am asumat educatia ca proiect personal si am inclus-o ca element cheie in Strategia Nationala de Aparare.

Astept de la decidentii politici sa se aplece cu mai multa atentie asupra unor asemenea teme majore si sa raspunda la ele. Iar eu, in contextul prerogativelor mele constitutionale, pot oferi cadrul pentru o dezbatere foarte serioasa asupra lor.

Dragi elevi si profesori,

Doamnelor si domnilor,

As dori in acelasi timp sa folosesc aceasta ocazie pentru a sublinia rolul invatamantului profesional si tehnic in interiorul acestei viziuni. Prin prezenta mea aici vreau sa transmit un mesaj de sustinere si incurajare a acestui tip de invatamant. Contributia sa la societatea viitorului implica tocmai acel parteneriat cu mediul privat despre care am vorbit, dar si colaborare comunitara. Conectarea la acest tip de invatamant poate face diferenta intre o diploma formala si un viitor profesional de succes. Parintii au in acest context un rol esential, ei contribuind decisiv la creionarea viitorului copiilor.

In ultimii ani, capacitatea si disponibilitatea sectorului economic de a colabora cu scoala romaneasca a crescut. Un model de succes s-a dovedit a fi invatamantul dual, care dovedeste importanta implicarii mediului de afaceri in invatamantul profesional si rezultatele care se pot obtine atunci cand exista incredere si colaborare pentru a adapta educatia la cerintele societatii si economiei cunoasterii.

Daca ne dorim oameni calificati, consider ca scoala si mediul economic trebuie sa isi regaseasca parteneriatul firesc si increderea reciproca.

In acest parteneriat, si universitatile pot colabora indeaproape cu liceele pentru a oferi tinerilor absolventi posibilitatea unei tranzitii adecvate, bazate pe certificarea rezultatelor invatarii, conform modelelor europene de recunoastere. Pentru ca noile generatii de elevi sa beneficieze de sprijinul unor cadre didactice bine pregatite, care tin pasul cu dinamica schimbarilor tehnologice, este necesara redobandirea statutului social meritat al dascalilor, in calitatea lor de creatori de viitor.

Dragi elevi,

Doamnelor si domnilor,

O societate integra si prospera are nevoie de excelenta. Excelenta trebuie sustinuta in toate domeniile, mai ales in educatie ¬ indiferent de forma de invatamant, iar metodele care au dus la aparitia ei merita a fi promovate si utilizate de comunitatea scolara.

Valoarea scolii este data de capacitatea de a educa tinerii in spiritul societatii in care dorim sa traim, o societate care promoveaza munca si performanta, in care conteaza valoarea fiecarei persoane si care are grija ca niciun copil sa nu piarda sansele pe care propriul talent i le confera.

Vreau sa inchei subliniind inca o data nevoia unei dezbateri nationale serioase asupra viitorul educatiei si scolii romanesti, cu toti actorii interesati. Aceasta implica si o abordare diferita fata de cadrul normativ. Va spun limpede ca nu voi gira modificari ale legislatiei privind educatia fara ca ele sa treaca prin filtrul unei atente si consistente dezbateri publice, in care cei implicati sa ajunga la un numitor comun intr-o abordare pe termen lung.

Dragi elevi,

Va urez un an plin de realizari si va incurajez pe toti sa va urmati chemarea si inclinatiile!

Dragi profesori si parinti,

Va doresc succes si multa putere de munca! Va multumesc!

Tuturor va doresc un an scolar foarte bun, cu reusite si multumiri."