Guvernul a stabilit, printr-un Memorandum, prelungirea perioadei de aplicare a Strategiei Nationale Anticoruptie 2012-2015 cu inca doi ani, respectiv pana la 31 decembrie 2017. In acest sens, Ministerul Justitiei va elabora, pana in decembrie 2015, un proiect de Hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea HG 215/2012, act normativ prin care a fost aprobata Strategia Nationala Anticoruptie pentru perioada 2012-2015. In noul proiect vor fi introduse recomandarile cu caracter general desprinse din misiunile de evaluare realizate in administratia publica. De asemenea va fi instituita obligatia institutiilor publice de a actualiza planurile sectoriale anticoruptie.

Prin Memorandumul aprobat miercuri s-a stabilit, de asemenea, realizarea evaluarii ex-post a impactului Strategiei Nationale Anticoruptie, pana la sfarsitul anului 2016, prin contractarea unui audit extern independent.

Pentru asigurarea finantarii aplicarii Strategiei in perioada 2016-2017, vor fi finalizate demersurile pentru atragerea de finantare europeana si vor fi incheiate parteneriate cu alte institutii publice. Programul Operational Capacitate Administrativa 2014-2020 (POCA), cu un buget de 658,29 milioane de euro, este o oportunitate de accesare a fondurilor europene in scopul consolidarii mecanismelor de prevenire a coruptiei. Ministerul Justitiei pregateste un proiect care sa asigure aplicabilitatea Strategiei Nationale Anticoruptie pentru perioada 2016-2020 avand in vedere ca in luna septembrie este asteptata lansarea unui apel de proiecte in cadrul POCA.

Tot prin Memorandumul aprobat astazi, Guvernul a stabilit continuarea misiunilor de evaluare tematica a gradului de implementare a masurilor anticoruptie in cadrul institutiilor publice (in cei trei ani si jumatate de aplicare a strategiei au fost evaluate 17 institutii centrale si 66 din administratia publica locala), precum si elaborarea proiectului viitoarei strategii anticoruptie 2018-2020.

Pana in prezent, beneficiul major al aplicarii Strategiei Nationale Anticoruptie a fost accentul pus pe implementarea standardelor de integritate. Aproximativ 2500 de institutii publice, respectiv ministere, primarii, autoritati independente, companii cu capital de stat, au lucrat impreuna cu Ministerul Justitiei pentru a gasi cele mai eficiente mecanisme de aplicare a masurilor preventive.

Un alt beneficiu al aplicarii Strategiei este stabilitatea cadrului legislativ si institutional anticoruptie. Aceasta stabilitate, inclusiv sub forma alocarii resurselor bugetare pentru autoritatile specializate- DNA, ANI si Directia Generala Anticoruptie- contribuie la eficienta acestor autoritati. Introducerea legislatiei privind confiscarea extinsa este un alt progres inregistrat in cadrul acestei strategii, dublat de o crestere a indicatorilor inregistrati de procurori si instante in materia recuperarii prejudiciului.

O evolutie relevanta s-a inregistrat in implementarea la nivel local a Strategiei, urmare a unui parteneriat incheiat intre Ministerul Justitiei si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. Incepand cu 2013, 2273 de unitati administrativ-teritoriale, adica circa 70% din totalul de 3228, au desemnat persoane care sa coordoneze implementarea masurilor preventive din Strategia Nationala Anticoruptie, iar 620 de unitati administrativ-teritoriale au elaborat si transmis planuri sectoriale privind implementarea Strategiei.

Un alt aspect important vizeaza mecanismul deja institutionalizat prin Strategia Nationala Anticoruptie de evaluare reciproca intre institutiile publice. Acest mecanism replicat la nivel national a relevat importanta parghiilor administrative manageriale in prevenirea coruptiei.

In urma evaluarilor a rezultat o serie de concluzii privind prioritatile strategice pe termen scurt si mediu:

  • Exista structuri consolidate de control intern si de audit, precum si de specializare a analizei de risc institutionale si promovarea integritatii: Directia Generala Anticoruptie, Directia de Integritate de la ANAF sau structuri similare din Ministerele Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice,  Sanatatii, Educatiei. Este nevoie, in continuare, de consolidarea structurilor de control si audit, precum si a celor cu rol de prevenire a coruptiei;
  • Continuarea actiunilor privind educatia anticoruptie;
  • Recuperarea prejudiciilor, in special in faza de gestiune a bunurilor sechestrate si de valorificare a celor confiscate. Proiectul de lege pentru infiintarea unei agentii specializate in administrarea bunurilor indisponibilizate se afla in procedura parlamentara.
  • Este in curs de reglementare operationalizarea, la nivelul ANI, a sistemului PREVENT, al carui scop este sa preintampine situatiile de conflict de interese in procedurile de achizitii publice.

Implementarea Strategiei Nationale Anticoruptie beneficiaza de implicarea tuturor entitatilor relevante pentru obiectul de reglementare al strategiei: administratia publica centrala, administratia publica locala, agentii independente si autoritati anticoruptie, mediul de afaceri si organizatiile non-guvernamentale.