Politia germana a prins in luna august peste 12.000 de refugiati, doar in Bavaria de Sud. Cifra s-a dublat fata de luna anterioara. Luni au aparut in presa germana si cifrele legate de numarul traficantilor de persoane prinsi la frontiera germano-austriaca: 1.785 - de la inceputul anului pana la finele lunii iulie. Romanii se afla pe locul doi, depasiti doar de maghiari. Procesele sunt, in general, in regim de urgenta si condamnarile pot sa fie chiar si de cativa ani dupa gratii. La Laufen, localitate de frontiera germano-austriaca, opt cazuri au fost solutionate in doar o zi, relateaza BGLand24.de.

In plus, masinile confiscate de la traficanti nu mai incap in parcarile politiei de frontiera austriece.

Circa 100 de masini confiscate de la traficanti intra lunar in parcul rutier pazit de politia din Traunstein, cu sediul la Piding. "La distante de centimetri" stau autovehiculele "cu numare de inmatriculare din Franta, Bosnia-Hertegovina, Ungaria, Italia, Bulgaria, Irlanda, Romania...", relateaza publicatia citata, insotind reportajul cu o galerie foto a masinilor din "cimitirul de masini ale traficantilor", din localitatea Bischofswiesen.

Cei 1.785 de presupusi traficanti prinsi in prima jumatate de an a lui 2015 reprezinta 83% din cifra totala pe 2014, cand au fost depistate 2.149 de persoane care faceau trafic de persoane peste granita. In mod evident, numarul traficantilor creste, iar controalele politiei federale s-au intarit, mai ales in zonele de frontiera estica ale Germaniei.

Cei mai multi traficanti de anul acesta provin din Ungaria (227), urmati de cei din Romania (147), Serbia (110), Siria (108) si Bulgaria (101). Bulgarii par a fi implicati si in dramaticul caz de trafic care s-a soldat, joia trecuta, cu asfixierea si moartea a 71 de refugiati, intr-un camion refrigerant gasit pe banda de rezerva a unei autostrazi austriece, nu departe de granita cu Ungaria.

Politia apreciaza ca din reteaua implicata in acest caz fac parte trei bulgari si un afgan.

Chiar daca, in cazul care a scandalizat intreaga lume, pana acum nu sunt implicati cetateni romani, acestia se remarca in alte cazuri, in care soferii ii transporta pe refugiati ca pe animale. Sergiu R. a fost prezentat judecatorului de la Tribunalul din Laufen luni, 31 august. Corespondentul BGLand24.de relateaza despre proces, din sala de judecata.

In 7 iulie, romanul ar fi transportat 17 sirieni peste granita, "striviti unul de altul" intr-un Mercedes Sprinter, dupa cum a relatat procurorul. In autovehicul podeaua era neacoperita, nu erau locuri de sezut. Printre calatorii urcati la Budapesta in directia Germania erau si doi copii. "Asa nu se transporta nici macar animalele. Daca ar fi fost vite, asociatiile de protectia animalelor ar fi tipat tare", ar fi spus judecatorul Thomas Hippler.

Inculpatul ar fi comis fapta pentru 400 de euro. Ca zidar, el zice ca acasa castiga 250 de euro pe luna. "Sapte membri ai familiei au gasit loc in sala de judecata. Mereu curgeau lacrimi", mentioneaza reporterul german. Cu toate acestea, judecatorul a fost neinduplecat, condamnandu-l pe faptas la doi ani de inchisoare cu executare. Anterior, acesta daduse pedepse mai usoare, cu suspendare, unor cetateni sirieni care, veniti din Suedia, trecusera ilegal peste granita fie gratis, fie pentru cate 100 de euro, conationali ai lor, unii chiar rude.

Tot pedeapsa cu executare a primit luni alt roman judecat la tribunalul din Laufen. Tiberiu L., in varsta de 21 de ani, a transportat ilegal peste granita, intr-un microbuz VW-T4, 19 sirieni, intre care sase adolescenti si trei copii. I s-ar fi oferit 500 de euro. In Romania, el si-ar fi pierdut munca de mecanic auto si a inceput sa faca pe taximetristul, asa ca a acceptat sa faca pe traficantul doar pentru bani, si acestia putini.

In lacrimi, romanul ar fi implorat instanta de judecata sa nu-l trimita dupa gratii. "Nu mai suport sa stau in inchisoare, am avut deja ganduri de sinucidere", ar fi spus el. Cu toate acestea, judecatorul i-a dat un an si sase luni de inchioare cu executare, considerand ca "a exploatat starea de necesitate a refugiatilor de razboi".

Cu sase luni mai mult, adica doi ani cu executare a luat inca un roman, Traian L. Somerul de 38 de ani a transportat in luna iulie 16 afgani fara vize, peste granita. Si el urma, teoretic, sa primeasca pentru transport 500 de euro. Si n-ar fi stiut nimic despre continutul Ford Transit-ului, care "mi-a fost dat asa, gata incarcat".

Traian L. si-a marturisit fapta si nu are antecedente penale. Cu toate acestea, judecatorul a considerat ca "refugiatii au fost transportati ca si animalele", iar aceasta este "inuman", asa ca pedeapsa a fost pe masura. "Oamenii nu ar avea intelegere daca acesti traficanti cu vehicule utilitare [n.r. in care sunt inghesuiti si striviti oameni ca marfa] ar scapa cu pedepse cu suspendare", a precizat judecatorul din Laufen.

Iar severitatea s-a aplicat si in ultimul caz din instanta de luni, al unui maghiar, care cu un mic Opel Transporter a transportat ilegal, peste frontiera de la Freilassing, 13 sirieni. Istvan B., care traieste intr-un camin pentru oamenii strazii din Budapesta din anul 2011 si primeste o pensie de handicapat de 85 de euro pe luna, a fost condamnat la un an si trei luni de inchisoare cu executare.

In cazurile in care traficul persoanelor nu s-a facut nici din motive de rudenie si nici de solidaritate nationala, cum a fost cazul sirienilor veniti din Suedia, ci pentru bani, intervine aspectul marimii sumei pe care o incaseaza sau o declara acesti curieri. Unii dintre ei actioneaza pe cont propriu si mint, altii sunt veriga cea mai de jos a unor retele de traficanti si iau, pentru curierat, simplul comision de sofer. Ca este asa sau nu, e greu de spus la modul general.

Se pare insa ca intre traficanti s-a raspandit "magicul opt" - la numarul de refugiati transportat-, si un magic 500 de euro, ca maximum de comision luat de sofer pentru transport. Daca numarul de persoane transportate e mic, in general sub opt, iar banii luati de sofer sunt "comision de transport adecvat", instantele de judecata germane si austriece par sa nu condamne cu maxima asprime fapta, care in functie de circumstantele acesteia, atenuante sau nu, poate fi pedepsita cu inchisoare cu suspendare sau cu executare, pana la zece ani.

Aici, legea admite interpretari. In Austria, ministrul Justitiei Wolfgang Brandstetter (OVP) a anuntat intentia de modificare a maximului de pedeapsa, ca si de arest preventiv, pentru traficantii de persoane. In urma intensificarii aparitiei in instanta a tot felul de cazuri de trafic de refugiati, s-a constatat ca in legea austriaca ar exista "o lacuna". Conform unei hotarari a Curtii Supreme de Justitie (Oberstes Gerichtshof - OGH), soferul nu se face vinovat daca transporta refugiati doar contra unui comision de transport modic, prin acesti bani nefiind create premisele "imbogatirii acestuia".

Propunerea ministrului austriac de justitie nu se afla inca pe ordinea de zi a apropiatei intalniri a ministrilor europeni. In 14 septembrie, ministrii de justitie si de interne ai tarilor UE se vor reuni in cadrul unei intalniri extraordinare, pentru a lua unele masuri in consens, in problema crizei refugiatilor din nordul Africii si din Orientul Apropiat.

Pana atunci, fiecare tara actioneaza cum poate, pentru a gestiona situatia refugiatilor, care pare iesita de sub control, mai ales pe traiectoria si la granitele inspre mult laudata Germanie. Intr-adevar, in afara unor incidente nationaliste si violente ale extremei drepte germane, multi cetateni germani si-au manifestat empatia fata de suferintele acestor refugiati. Guvernul si statul german s-au pregatit sa primeasca pana la 800.000 de oameni. Vor fi primiti cum au mai fost primiti si acum mai bine de doua decenii, refugiati de razboi din fosta Iugoslavie, sau solicianti de azil politic din Blocul de Est, printre care sute de mii de romani.