Oficialii Comisiei Europene vor discuta miercuri doua cazuri de incalcare a Tratatului comunitar, au declarat pentru EurActiv.ro & HotNews.ro surse comunitare. Una este problema taxei auto, pentru care se va trece la ultima etapa inainte de actionarea Romaniei la Curtea Europeana de Justitie.

A doua chestiune pe care oficialii de la Bruxelles o vor anunta miercuri este o noua procedura de "infringement" pe piata telecom, din cauza utilizarii defectuoase a numarului de urgenta 112.

In privinta taxei auto, au declarat surse comunitare pentru EurActiv.ro si HotNews.ro, executivul de la Bruxelles "s-a saturat" de amanarile oficialilor romani si se va trece la faza premergatoare inaintea trimiterii Romaniei in judecata la Curtea Europeana de Justitie.

De asemenea, conform acelorasi surse, un numar important de cetateni romani s-au adresat in scris Comisiei Europene, cerand modificarea taxei.

In ce priveste piata telecom, potrivit surselor citate, se va lansa o procedura de "infringement pentru Romania si inca aproape jumatate din statele membre ale Uniunii, din cauza numarului de urgenta 112, care nu functioneaza corespunzator". Acest lucru se va hotari tot miercuri.

Este vorba despre functionarea defectuoasa a acestui serviciu, principala problema fiind aceea ca autoritatile nu pot stabili locul exact de unde numarul este apelat. Aceasta problema duce la intarzieri in interventia echipelor de interventie.

In problema platilor directe in agricultura, aceleasi surse comunitare au declarat ca Bruxelles-ul nu a luat inca nicio decizie si asteapta evolutiile din tara, pana in data de 9 decembrie. "Procedurile pentru activarea clauzei de salvgardare sunt deja declansate. Daca se constata ca sistemele informatice sunt deplin functionale, ele vor fi oprite", au spus sursele citate.

Ce este 112 si cine se ocupa de functionarea sistemului

112 este numarul unic de urgenta, este gratuit si poate fi apelat de pe orice telefon, fix sau mobil, in Romania si in intreaga Uniune Europeana in situatiile care necesita interventia imediata a Ambulantei, Politiei, Pompierilor si Jandarmeriei. Implementarea acestui sistem, numit “Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU)”, reprezinta o componenta importanta a obligatiilor serviciului universal, fiind prevazut si in una din Directivele pentru politicile sectorului de telecomunicatii din acquis-ul Uniunii Europene.

Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) este autoritatea competenta sa instaleze, sa opereze, sa întretina si sa mentina, la nivelul cerintelor, sistemul 112. Activitatea STS este coordonata si supravegheata de catre Ministerul Comunicatiilor si Tehnologia Informatiei (MCTI).

Potrivit informatiilor STS, toate convorbirile facute prin sistemul de urgenta 112 sunt inregistrate si se pastreaza in baza de date timp de 10 ani. Identificarea numarului si localizarea celui care suna la 112 se face automat. Sistemul permite decodificarea numerelor ascunse.

Peste 90% dintre apelurile la 112 sunt false

Conform statisticilor Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS) mai mult de 90% dintre apelurile la numarul unic de urgenta 112 sunt false. Un comunicat al STS din luna octombrie a acestui an arata ca “de la inceputul acestui an si pana in prezent la Numarul Unic de Urgenta au fost primite peste 17.000.000 de apeluri false, ceea ce face ca Romania sa fie pe primul loc in Uniunea Europeana la acest capitol. Suprasolicitarea liniilor telefonice cu apeluri false sau care nu sunt urgente are efecte negative asupra operativitatii in preluarea cazurilor reale de urgenta si asupra interventiei rapide a echipajelor Ambulantei, Politiei, Pompierilor sau a Jandarmeriei. Procentul de apeluri reale este foarte redus de circa 7%”.

Conform informatiilor STS, apelarea falsa sau abuziva constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei. Amenintarile cu dispozitive explozive intra sub incidenta legii penale, sunt incadrate la terorism si se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 10 ani.