Subiectele de la examenul scris de Limba si literatura romana sustinut astazi la Bacalaureat sunt realizate pe trei mari cerinte, fiecare cu mai multe sub-puncte, si au fost catalogate de absolventii de liceu ca fiind foarte simple. La examenul de astazi a fost extrasa varianta de subiecte numarul 5, iar elevii au avut la dispozitie 3 ore pentru a le rezolva. Candidatii de la Real au avut de raspuns mai multor intrebari pe baza unui fragment din "Trei generatii" de Lucia Demetrius, iar la subiectul al II-lea au avut de scris un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre "importanta practicarii unui sport la orice varsta".

BacalaureatFoto: Agerpres

Absolventii de liceu au sustinut astazi, 29 iunie, primul examen scris din cadrul Bacalaureatului: proba la Limba si literatura romana. Examenul a inceput la ora 9:00 si a durat 3 ore. In mai multe licee, comisiile de examen nu le-au dat voie elevilor sa iasa din examen cu foile cu subiectele. Elevii au declarat, insa, ca subiectele li s-au parut foarte usoare, cu un nivel de dificultate mai redus decat anul trecut.

Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana sustinut astazi la BAC 2015 - Real:

“Examenul de bacalaureat national 2015

Proba E. a)

Limba si literatura romana

Varianta 5

Filiera teoretica - Profil real; Filiera tehnologica;

Filiera vocationala - Toate profilurile (cu exceptia profilului pedagogic)

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

SCENA IV

RUXANDRA, SERBAN

RUXANDRA (stingherita, cu ochii in jos): Te rog sa ma ierti pentru Ilie. (Pauza scurta: amandoi asteapta sa se indeparteze zgomotul pasilor.)

SERBAN (se apropie repede, emotionat): Ruxandra! (Ii saruta mainile.)

RUXANDRA: Serban! Serban! Serban!

SERBAN: Mi-a fost atat de dor de tine in aste trei zile…

RUXANDRA: Au fost prea lungi!

SERBAN: De ce ai fost rea adineaori si ai spus ca socoteai ca am plecat?

RUXANDRA: N-am stiut ce sa spun in fata lui Ilie. M-am zapacit. Si adevarul e ca n-ai venit trei zile intregi! Asta e a patra. […]

SERBAN: Nu te incrunta! Nu te incrunta! Fruntea ta limpede nu trebuie sa se incrunte.

RUXANDRA (spontan, vesela): Te-am visat toata noaptea.

SERBAN: Cum?

RUXANDRA: Cantai. Era parca acolo, la Paris, cantai. Eu eram in sala, tu pe o scena, asa cum mi-ai povestit ca a fost la examenul tau. Cantai frumos, si pe urma ai coborat de pe scena in sala, drept la mine, printre oameni. Si…

SERBAN: Spune!

RUXANDRA: Nu mai spun.

SERBAN: Haide! De ce?

RUXANDRA: Mi-e rusine!

SERBAN: Dragostea mea!

RUXANDRA (viu): Asa ai spus! Asa ai spus in vis! (Rade.)

SERBAN: Am spus: “Dragostea mea”! Si pe urma te-am luat in brate si am iesit cu tine din sala.

RUXANDRA: Nu, m-ai luat de mana, am iesit amandoi din sala, si toata lumea soptea: “Pe ea o iubeste! Pe ea o iubeste!”

SERBAN: Ce oameni destepti! (Ingenunche langa ea.) Pe ea o iubeste! Pe ea o iubeste! (Ii saruta mainile, rochia […].)

RUXANDRA: Serban! Sa nu vina cineva! (Il saruta repede pe ochi, pe par, pe gura.)

SERBAN (se ridica odata cu ea, stau imbratisati langa pian): Ai putea sa traiesti langa mine cativa ani crunti de lipsuri, de saracie?

RUXANDRA: Toata viata!

SERBAN: Nu, nu toata viata. Si cei de acolo, stii, muzicantii mari, cred in mine, spun ca voi face cariera. Mi-e rusine sa-ti repet cuvintele lor. Nu pot… Ei spun… Lasa, ca au sa-ti spuna tie.

(Lucia Demetrius, Trei generatii)

Scrie pe foaia de examen raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor socoteai si destepti. 2 puncte

2. Explica rolul cratimei in secventa n-ai venit. 2 puncte

3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care contine substantivul viata. 2 puncte

4. Precizeaza o tema a discutiei dintre personajele din textul dat. 4 puncte

5. Transcrie, din textul dat, doua cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt marci ale adresarii directe. 4 puncte

6. Mentioneaza o modalitate de caracterizare a personajului Ruxandra, exemplificand-o cu o secventa semnificativa din textul dat. 4 puncte

7. Prezinta rolul notatiilor autorului in textul dat. 4 puncte

8. Ilustreaza, cu cate un exemplu din textul dat, doua trasaturi ale genului dramatic. 4 puncte

9. Comenteaza, in 60-100 de cuvinte, urmatoarea secventa din text:

SERBAN (se ridica odata cu ea, stau imbratisati langa pian): Ai putea sa traiesti langa mine cativa ani crunti de lipsuri, de saracie?

RUXANDRA: Toata viata!

SERBAN: Nu, nu toata viata. Si cei de acolo, stii, muzicantii mari, cred in mine, spun ca voi face cariera. Mi-e rusine sa-ti repet cuvintele lor. Nu pot… Ei spun… Lasa, ca au sa-ti spuna tie.4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanta practicarii unui sport la orice varsta.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte

- sa ai un continut adecvat argumentarii pe tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si precizarea privind numarul de cuvinte. 6 puncte

Nota! In vederea acordarii punctajului, textul trebuie sa fie in concordanta cu problematica pusa in discutie.

Nu sunt obligatorii exemplele din opere literare.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de 600 - 900 de cuvinte despre particularitatile de constructie a unui personaj intr-un text narativ studiat apartinand lui Ion Creanga, G. Calinescu sau Marin Preda.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

- prezentarea statutului social, psihologic, moral, etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele din textul narativ studiat;

- evidentierea unei trasaturi a personajului ales, ilustrate prin doua episoade/citate/secvente comentate;

- ilustrarea a patru componente de structura, de compozitie si de limbal ale textului narativ studiat, semnificative pentru constructia personajului ales (de exemplu: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, constructia subiectului, perspectiva narativa, modalitati de caracterizare, registre stilistice etc.);

- sustinerea unei opinii despre modul in care o idee sau tema textului narativ studiat se reflecta in constructia personajului.

Nota!

Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris - 3 puncte; abilitati de analiza si argumentare - 3 puncte; utilizarea limbii literare - 2 puncte; ortografia - 2 puncte; punctuatia - 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea - 1 punct; respectarea precizarii privind numarul de cuvinte - 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus."

Calendarul modificat al examenului de Bacalaureat 2015 - Sesiunea iunie-iulie 2015

Lucrarile de la examenele scrise care incep astazi vor fi corectate in alte judete decat cel in care elevii sustin probele. Aceasta regula a dus si la modificarea calendarului de Bacalaureat. Concret, primele rezultate obtinute de elevi vor fi afisate pe 7 iulie, si nu pe 6 iulie, asa cum prevedea initial calendarul de BAC.

29 iunie 2015Limba si literatura romana - proba E)a) - proba scrisa

30 iunie 2015Limba si literatura materna proba E)b) - proba scrisa

1 iulie 2015Proba obligatorie a profilului - proba E)c) - proba scrisa

3 iulie 2015Proba la alegere a profilului si specializarii - proba E)d) - proba scrisa

7 iulie 2015Afisarea rezultatelor (pana la ora 16:00)

7 iulie 2015Depunerea contestatiilor (orele 16:00 - 20:00)

8 - 9 iulie 2015 Rezolvarea contestatiilor

10 iulie 2015Afisarea rezultatelor finale

Corectarea lucrarilor de la Bacalaureat se realizeaza de catre doi profesori evaluatori. Metodologia prevede ca cei doi profesori lucreaza, in mod obligatoriu, in sali separate in care trebuie sa se afle cel putin trei profesori evaluatori. Schimbarea lucrarilor de la primul evaluator la al doilea si invers se face in prezenta presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei, a mai stabilit Ministerul Educatiei.

Nota finala este calculata ca medie aritmetica cu doua zecimale a notelor acordate de cei doi evaluatori, fara rotunjire. Daca presedintele comisiei constata o diferenta mai mare de 1 punct intre notele date de cei doi evaluatori, atunci repartizeaza lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate, care, in prezenta profesorilor evaluatori initiali, stabileste nota finala a lucrarii.

Promoveaza bacalaureatul elevii care au obtinut cel putin media 6 la examenele scrise si care nu au note sub 5 la un examen.

Citeste si: