Uniunea Europeana isi propune sa contracareze propaganda rusa prin stimularea sprijinului pentru mass-media independenta din tarile din "vecinatatea estica" si prin cresterea gradului de constientizare a "activitatii de dezinformare de catre actorii externi", reiese dintr-un plan strategic de actiuni de comunicare vazut de RFE/RL.

Documentul, elaborat de corpul diplomatic al UE - European External Action Service, cere si actiuni mai intense pentru a-i convinge pe oamenii din tari precum Ucraina, Georgia si Moldova ca reformele sprijinite de UE le pot schimba in timp calitatea vietii.

Planul a fost pregatit inaintea summitul UE din 25-26 iunie, intr-un efort de a gasi o strategie unificata de contracarare a propagandei din tarile de la est de UE dar si din state membre UE, prin intermediul unor canale precum RT, televiziune finantata de Moscova, in timp ce tensiunile dintre Rusia si Occident s-au acutizat pe fondul crizei din Ucraina.

Principalul instrument al strategiei UE este o unitate de comunicatii numita East StratCom Team, lansata in aprilie dar care va deveni permanenta in toamna si care va sprijini delegatiile UE din sase tari din "vecinatatea estica" - printre care se numara Armenia, Azerbaijan si Belarus - precum si in Rusia.

Planul de actiune al UE are 3 mari obiective:

  • "comunicarea efectiva si promovarea politicilor si valorilor UE catre vecinatatea estica";
  • "consolidarea spatiului general mass-media, inclusiv sprijin catre media independenta";
  • cresterea gradului de constientizare publica a activitatilor de dezinformare de catre actorii externi;
  • o capacitate imbunatatita a UE de a anticipa si de a raspunde la astfel de activitati.

Documentul mai prevede ca comunicarea catre est ar trebui "sa se concentreze in primul rand pe dezvoltarea de mesaje pozitive si eficiente cu privire la politicile UE fata de regiune."

Bruxelles trebuie sa raspandeasca mesajul ca reformele promovate de Uniunea Europeana "pot, in timp, sa aiba un impact pozitiv asupra vietii lor de zi cu zi", mai arata planul de actiune. Documentul subliniaza ca strategia ar trebui sa evidentieze beneficiile, nu birocratia, concentrandu-sepe explicatii clare ale efectelor pozitive ale programelor si politicilor UE, mai degraba decat sa intre in detalii despre politicile uniunii.

Totodata, planul de actiune face apel la cele 28 de natiuni UE sa promoveze mai activ libertatea mass-media in regiunea "invecinata estica", in special in acord cu Organizatia pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE) si cu Consiliul Europei. Propunerile includ cursuri specifice de formare si de "consolidare a capacitatilor" pentru jurnalisti si mass-media din regiune.

Autoritatile de la Bruxelles vor, de asemenea, "sa ia in considerare modul cel mai bun prin care pot sprijini formarea jurnalistilor care se confrunta cu situatii de conflict, pentru a ii ajuta sa informeze cu privire la aspectele relevante pentru populatiile locale".