Guvernul a aprobat miercuri un proiect de Ordonanta de Urgenta a Guvernului prin care modificata si completata Legea administratiei publice locale, instituindu-se un mecanism temporar care sa asigure gestionarea intereselor comunitatilor locale in situatiile de "vid de putere". In situatia exceptionala in care primarul se afla in imposibilitatea exercitatii atributiilor, iar functia de secretar al unitatii administrativ-teritoriale este vacanta, prefectul numeste, prin ordin, o persoana, prin detasare, in conditiile Legii functionarilor publici, care sa exercite atributiile de secretar al localitatii respective. La fel se va face si in cazul consiliilor judetene. Reamintim ca o situatie de acest fel e in Municipiul Radauti, unde primarul este suspendat, Consiliul Local dizolvat, iar funcia de secretar al municipiului este vacanta.

In Municipiul Radauti, unde mandatul de primar a fost suspendat pana la incetarea arestarii preventive (si, ulterior, a arestarii la domiciliu), Consiliul Local a fost dizolvat prin hotarare judecatoreasca (nemaiavand, astfel, nici viceprimar), iar functia publica de secretar al municipiului este vacanta. Prefectul judetului Suceava a semnalat la nivelul Guvernului aceasta situatie, precum si dificultatile de functionare ce deriva din "vidul de putere"; concret, la nivelul municipiului, nu pot fi platite salariile din invatamant, sanatate, administratie publica locala, siguranta publica, nu pot fi onorate unele angajamente ale municipalitatii.

In acest context, Guvernul a stabilit, printr-o Ordonanta de Urgenta, ca, in situatia exceptionala in care primarul se afla in imposibilitatea exercitatii atributiilor, iar functia de secretar al unitatii administrativ-teritoriale este vacanta, prefectul numeste, prin ordin, o persoana, prin detasare, in conditiile Legii functionarilor publici, care sa exercite atributiile de secretar al localitatii respective. Prefectul face aceasta numire la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici. Persoana astfel numita va rezolva problemele curente ale comunei, orasului sau municipiului si va indeplini functia de ordonator principal de credite pentru activitati curente pana la ocuparea functiei publice de conducere de secretar, conform legislatiei privind functia publica si functionarii publici. Persoana desemnata temporar trebuie sa indeplineasca conditiile de studii si vechime in specialitatea studiilor. Totodata, prefectul trebuie sa solicite cu celeritate Agentiei Nationale a Functionarilor Publici organizarea concursului pentru ocuparea functiei de conducere de secretar al comunei, orasului sau municipiului.

Un mecanism temporar similar este instituit de actul normativ si in situatiile in care presedintele consiliului judetean se afla in imposibilitatea exercitarii functiei, iar functia de secretar al judetului este vacanta. Si in aceste situatii, prefectul numeste, prin ordin, o persoana care sa exercite temporar, prin detasare, atributiile de secretar al judetului, pentru a rezolva problemele curente, pana la ocuparea functiei publice, in conditiile legii. Numirea se face potrivit acelorasi proceduri urmate si in cazul numirii temporare a secretarului comunei, orasului, municipiului.

Cele doua numiri temporare, in situatiile exceptionale prevazute, vor fi facute de prefect din doua considerente:

prefectul este cel informat oficial in legatura cu situatia juridica a primarului si a Consiliului Local si el stie cand acestia nu-si mai pot exercita atributiile;

pana in anul 2005, prefectul numea in functie, prin ordin, secretarul unitatilor administrativ-teritoriale, in urma promovarii concursului.

O alta prevedere a Ordonantei de Urgenta aduce unele completari articolului 39 din Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006. Astfel, in cazul in care consiliile locale sau judetene sunt dizolvate sau in curs de dizolvare, primarii si presedintii consiliilor judetene pot aplica, in anul financiar in curs, ultimul buget aprobat, actualizat cu sumele repartizate, in anul curent, de la bugetul de stat sau alte bugete, cu incadrarea cheltuielilor in limita lunara de 1/12 din totalul acestui buget. Aceasta completare a legii a fost facuta in conditiile in care o serie de unitati administrativ-teritoriale se confrunta cu situatia in care bugetul local pe anul 2015 nu a fost aprobat de catre autoritatile deliberative (consilii locale, judetene) din cauza faptului ca acestea au fost dizolvate, iar autoritatile executive nu pot finanta cheltuielile.