Curtea Constitutionala a declarat joi neconstitutionala "in ansamblul sau" Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.82/2013 pentru modificarea Legii nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici.

Decizia a fost adoptata cu unanimitate de voturi.

"Curtea a constatat ca prin modificarile operate asupra Legii nr.188/1999 este afectat dreptul fundamental la munca al functionarilor publici, prevazut de art.41 din Constitutie, astfel incat se aduce atingere dispozitiilor constitutionale cuprinse in art.115 alin.(6) referitoare la interdictia de a adopta ordonante de urgenta prin care sunt afectate drepturi sau libertati fundamentale", potrivit unui comunicat al Curtii.

In august 2013, Guvernul a adoptat Ordonanta de urgenta nr. 82/2013, care modifica statutul functionarilor publici. Potrivit prevederilor acesteia, functionarii publici ale caror contracte inceteaza din motive neimputabile lor nu vor mai primi loc de munca intr-o alta institutie publica decat cu aprobarea speciala a sefului acelei institutii, Guvernul motivand regula prin faptul ca pana acum a primat interesul acestora.

Prin aceasta ordonanta de urgenta, Guvernul a decis ca redistribuirea functionarilor publici carora le-au incetat raporturile de serviciu din motive neimputabile lor sa fie efectuata tot de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP), ca si pana in prezent, dar nu pe baza unei simple evidente statistice care sa reflecte doar posturile vacante din diverse institutii, ci pe baza "nevoilor reale" ale acestora, manifestate prin acordul conducatorilor in a-i primi prin redistribuire pe acei functionari publici concediati.

Potrivit actului normativ, aceeasi procedura va fi aplicata si in cazul inaltilor functionari publici ale caror posturi vor fi desfiintate prin masuri de reorganizare, acestia putand fi redistribuiti in ministere si alte autoritati centrale doar la "solicitarea expresa" a sefilor de autoritati si institutii publice.

In conditiile in care sefii de autoritati nu sunt de acord cu redistribuirea, ANFP va comunica autoritatilor desemnarea unui "responsabil de procedura".

"Desi a fost creata ca o institutie menita sa asigure stabilitatea in functia publica, redistribuirea functionarilor publici realizata fara o minima consultare a institutiilor si a autoritatilor publice unde se stabileste noul loc de munca a generat o incarcare inutila, nejustificata a structurilor de personal ale acestor institutii, fara nicio legatura cu nevoile reale de personal ale acestora. Cu alte cuvinte, interesul individual al functionarului public a primat in fata interesului general, ceea ce, in final, a provocat consecinte negative generale la nivelul intregii societati", a fost argumentul Guvernului.

Executivul a mai aratat ca procesul de restructurare a administratiei centrale si locale din ultimii ani a luat in calcul, prin restrangeri de personal, atat nevoile reale ale statului, dar si "posibilitatile concrete de a plati salariile functionarilor publici".

"Mai mult decat atat, studiile efectuate atat la nivel national, cat si la nivelul organismelor internationale financiare au evidentiat necesitatea continuarii acestui proces si al asigurarii unei distributii a functionarilor publici mai ales spre domeniile deficitare, cu diminuarea corespunzatoare a surplusului de personal din anumite domenii. Acest complex de factori care contureaza o problema majora pentru Romania vine in contradictie flagranta cu reglementari care fac practic imposibila flexibilizarea pietei muncii, generand mentinerea unui numar excedentar de personal in unele institutii din sectorul bugetar si un nivel redus al salarizarii", a mai aratat Guvernul.

Executivul sustine ca ordonanta nu afecteaza drepturile functionarilor publici, ci pleaca de la ideea "flexibilizarii" fortei de munca, a asigurarii personalului necesar "in functie de nevoile efective" ale diferitelor componente ale sectorului bugetar.

In luna iulie 2013, premierul Victor Ponta declara ca noua lege a salarizarii va determina si modificarea Legii functionarului public, astfel incat sefii de institutii sa aiba o mai mare "flexibilitate" in aranjarea grilei de salarii. El arata ca este nevoie de "flexibilitate" in aranjarea schemei de personal deoarece, in prezent, mai usor poate fi schimbat un presedinte decat un functionar.