Centrul de Resurse Juridice (CRJ) a sesizat, astazi, Avocatul Poporului cu privire la neconstitutionalitatea OUG nr.7/15.04.2015, privind stabilierea destinatiei unor bunuri imobile confiscate, se arata intr-un comunicat de presa remis catre Hotnews.ro. CRJ il acuza pe Victor Ponta ca vrea sa ascunda de ochii publicului bunurile confiscate de la infractori, printr-o ordonanta de urgenta neconstitutionala.

CRJ sustine ca guvernul a stabilit "in mod netransparent si neconstitutional" ca bunurile imobile confiscate pot fi atribuite insitututiilor publice printr-o Ordonanta de urgenta, ce poate servi ca exemplu de proasta legiferare deoarece nu sunt stabilite: criteriile pentru atribuirea imobilelor, scopurile in care pot fi folosite acestea si regulile de monitorizare a folosiri si intretinerii.

Organizatia mai spune ca guvernul a golit de continut dreptul de participare a cetatenilor la luare deciziilor prin ignorarea amendamentelor trimise de catre 35 de ONG si 600 de cetateni, care au solicitat reutilizarea sociala a imobilelor confiscate.

"Ordonanta de urgenta a fost adoptata fara consultare publica, desi in cuprinsul notei de fundamentare Ministerul Finantelor Publice sustine, in contradictie cu realitatea, ca proiectul de act normativ a fost supus consularii publice, conform Legii nr. 52/2003." , sustine CRJ, potrivit comunicatului emis.

Potrivit CRJ, Ordonanta incalca urmatoarele articole de lege:

  • art. 155 alin. (4) din Constitutie pentru ca nu contine nicio masura de natura sa rezolve o situatie exceptionala si nici nu reiese motivul pentru care reglementarea propusa nu poate fi amanata si trebuie adoptata prin ordonanta de urgenta.

"Motivarea nu inseamna doar justificarea pe fond a masurilor propuse, ci mai ales justificarea caracterului urgent al acestora, adica nu trebuie sa se refere doar la necesitatea adoptarii lor, ci la necesitatea adoptarii lor prin ordonanta de urgenta", se arata in sesizarea trimisa Avocatului Poporului de catre Fundatie.

  • art. 31 din Constitutie si art. 7 alin. (4) din Legea nr. 52/2003 deoarece exista un alt proiect de lege, aflat in dezbatere publica din 31 martie 2015, ce contine prevederi similare. Proiectul de lege pentru infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Sechestrate si pentru modificarea unor acte normative prevede in art. 30 un mecanism smiliar pentru trecere bunurilor confiscate in propietatea statului si folosirea lor drept sedii ale institutiilor publice

"[...] este cel putin bizar modul in care functioneaza colaborarea interministeriala in cadrul Guvernului, din moment ce Ministerul Finantelor initiaza proiecte de acte normative care dubleaza prevederi din alte proiecte initiate de Ministerul Justitiei, iar Guvernul adopta unul dintre acestea mergand totusi in paralel cu dezbaterea publica in cazul celuilalt.", sustine organizatia in sesizare.

Centrul de Resurse Juridice atrage atentia, in finalul comunicatului, asupra riscului ca bunurile confiscate sa se intoarca in mainile infractorilor si acuza guvernul ca "prin atitudinea de desconsiderare a cetatenilor", Romania pierde sansa de a transmite un mesaj puternic impotriva criminalitatii.

In data de 16 aprilie 2015 in Monitorul Oficial al Romaniei a fost publicata Ordonanta de Urgenta Nr.7 din 15 aprilie 2015, privind stabilirea destinatiei unor bunuri imobile confiscate, in care se arata ca bunurile imobile intrate, prin confiscare, in propietatea privata statului pot fi transmise in domeniul public al statului si in administrarea autoritatilor administratiei publice centrale, altor insitutii publice de interes national sau a regiilor autonome la solicitarea acestora. Valoarea bunurilor este stabilita potrivit art. 6 alin. (3) din OUG nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate in propietatea privata a statului.