Persoanele care adopta ar putea beneficia de un concediu de trei luni de acomodare cu copilul si de o indemnizatie lunara, iar angajatorii ar putea fi obligati sa le acorde o dispensa pentru a face evaluarile impuse de obtinerea atestatului, in limita a 40 de ore pe an, fara diminuarea salariului, scrie Mediafax.

Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (MMFPSPV) a pus marti in dezbatere publica proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii 273/2004 privind procedura adoptiei.

Proiectul de act normativ, elaborat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie (ANPDCA), urmareste sa simplifice procedura de adoptie si sa ofere solutii legislative care sa asigure o mai buna functionare a actualului sistem de adoptii.

Documentul propune revizuirea cadrului normativ in materia adoptiei, introducand dispozitii menite sa asigure celeritate in dobandirea statutului de copil adoptabil, dispozitii destinate flexibilizarii procedurii de evaluare a adoptatorilor si sustinerii demersurilor de adoptie ale acestora, masuri referitoare la realizarea potrivirii copilului cu o familie adoptatoare, dispozitii procedurale speciale care sa permita solutionarea mai rapida de catre instanta judecatoreasca a cauzelor pe care le presupune finalizarea unei adoptii, dar si noi masuri in adoptia internationala.

Astfel, proiectul reglementeaza situatia in care parintii biologici legal citati de catre instanta judecatoreasca refuza sa se prezinte pentru exprimarea consimtamantului la adoptie, la doua termene fixate de catre instanta.

"In aceasta situatie, instanta are posibilitatea de a aprecia neprezentarea ca fiind un refuz abuziv al parintilor biologici de a consimti la adoptie si poate declara copilul adoptabil fara consimtamantul lor", se arata in nota de fundamentare care insoteste documentul.

Proiectul de lege prevede si posibilitatea luarii consimtamantului prin comisie rogatorie sau la domiciliul parintelui, in cazul in care acesta, din motive temeinice, nu se poate deplasa la instanta. De asemenea, proiectul reglementeaza o noua situatie, respectiv aceea in care dupa instituirea masurii de protectie speciala au trecut sase luni, iar parintii si rudele copilului pana la gradul al patrulea nu au putut fi gasite. In acest caz, pot fi demarate procedurile de adoptie, respectiv planul individualizat de protectie poate avea ca finalitate adoptia.

Proiectul de act normativ propune si reducerea de la 60 la 30 zile a termenului in care pot fi retrase declaratiile parintilor sau rudelor copilului care atesta ca acestia nu doresc sa se ingrijeasca de copil si introduce posibilitatea de a se stabili adoptia ca finalitate a planului individualizat de protectie si in situatia in care, desi parintii sau rudele care au putut fi gasite declara ca nu doresc sa se ocupe de copil, in fapt refuza sa semneze documentele care ar permite declararea copilului ca fiind adoptabil.

"In cazul copiilor plasati la rude, declararea adoptabilitatii acestora nu mai este conditionata de trecerea unui termen de un an de la stabilirea masurii de plasament. Managerul de caz din cadrul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului este specialistul care va stabili, in functie de interesul fiecarui copil, momentul la care este necesara declansarea procedurilor de adoptie", explica initiatorii proiectului de act normativ in nota de fundamentare.

ANPDCA propune si eliminarea termenului de doi ani stabilit pentru valabilitatea statutului de copil adoptabil.

"Odata obtinut acest statut, ca urmare a pronuntarii unei hotarari de catre instanta judecatoreasca, va fi valabil pana la incuviintarea adoptiei copilului respectiv sau pana la implinirea de catre acesta a varstei de 14 ani. In acest sens, nu mai este necesara reluarea demersurilor la instanta si, pe cale de consecinta, nici reluarea cautarilor parintilor si rudelor", arata initiatorii proiectului.

In vederea flexibilizarii procedurii de evaluare a adoptatorilor si sustinerii demersurilor de adoptie ale acestora, ANPDCA propune prelungirea valabilitatii atestatului de familie adoptatoare de la un an la doi ani, pentru a nu se mai parcurge etapa de pregatire in cazul persoanelor carora le-a expirat atestatul si solicita obtinerea unuia nou.

O alta prevedere nou introdusa vizeaza acordarea unui concediu de acomodare cu o durata de maximum 90 de zile si a unei indemnizatii lunare pe intreaga perioada in care au copilul incredintat in vederea adoptiei, egala cu media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni anterioare pronuntarii hotararii prin care s-a dispus incredintarea.

"Concediul se acorda pentru copilul adoptat cu varsta mai mare de doi ani, intrucat in cazul copiilor cu varsta sub doi ani sunt incidente dispozitiile OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului, aprobata prin Legea 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare", se arata in nota de fundamentare a proiectului.

Totodata, proiectul de lege prevede reglementarea obligativitatii pentru angajatori de a acorda celor care doresc sa adopte o dispensa pentru efectuarea evaluarilor impuse de obtinerea atestatului si de participarea la potrivirea practica cu copilul - in limita a 40 de ore pe an, fara afectarea drepturilor salariale.

In ce priveste modificarile propuse pentru etapa de potrivire a copilului cu o familie adoptatoare, proiectul pus in dezbatere publica prevede ca initierea potrivirii teoretice (in cazul adoptiei interne), ca etapa obligatorie a procesului de adoptie, se realizeaza la nivel local, de catre fiecare directie generala de asistenta sociala si protectia copilului in a carei raza administrativ-teritoriala se afla domiciliul copilului.

Initierea acestei etape ar urma sa se faca prin accesarea de catre responsabilul de caz al copilului a unei liste care va include toti adoptatorii inregistrati cu atestate valabile identificati ca fiind corespunzatori pentru nevoile fiecarui copil.

"Criteriile de potrivire precum si descrierea procedurii efective de potrivire teoretica urmeaza a fi detaliate in cuprinsul normelor metodologice revizuite. Se urmareste simplificarea acestei etape, reducerea termenelor de realizare si a formularisticii utilizate in prezent", se arata in nota de fundamentare.

Proiectul de lege reglementeaza si unele dispozitii procedurale speciale (pentru toate cele trei etape: declararea adoptabilitatii, incredintarea in vederea adoptiei si incuviintarea adoptiei), care sa permita solutionarea mai rapida de catre instanta judecatoreasca a cauzelor pe care le presupune finalizarea unei adoptii.

Astfel, documentul prevede reducerea termenului de apel de la 30 la cinci zile, stabilirea primului termen de judecata in sapte zile de la inregistrarea cererii, judecarea cererilor de incredintare in vederea adoptiei fara a mai fi necesara citarea partilor, precum si alte termene si dispozitii derogatorii celor prevazute de Codul de procedura civila care sa permita evitarea unei durate mari de timp a solutionarii dosarelor.

In cazul adoptiei internationale, se propune reducerea termenului in care un copil poate deveni eligibil pentru adoptia internationala de la doi ani la un an, iar termenul se calculeaza de la data ramanerii definitive a hotararii prin care copilului i s-a deschis procedura adoptiei si in care se incearca identificarea pentru copilul adoptabil a unei familii sau persoane adoptatoare din Romania.

Proiectul de lege a fost elaborat impreuna cu reprezentantii directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului si cu organizatiile neguvernamentale din domeniu. Documentul va fi in dezbatere publica pana in 20 mai.