Dupa ce Comisia Europeana a avertizat ca desfiintarea UEFISCDI "ar contribui la o dispersie mai mare, in sistemul de cercetare si inovare, a resurselor publice limitate", potrivit surselor HotNews.ro, senatorii au aruncat decizia la Ministerul Educatiei. Iar ministerul le propune acum cercetatorilor "infiintarea a doua agentii de management si administrare a programelor CDI in urmatoarea configuratie: o agentie profilata pe domeniul cercetarii fundamentale si al dezvoltarii resurselor umane pentru cercetare (actualul UEFISCDI), respectiv o agentie profilata pe domeniul cercetarii aplicative". Vezi in articol cum a impachetat Ministerul Educatiei dorinta senatorilor de a scapa de institutia care supervizeaza competitiile de proiecte in cercetare.

Cercetarea in RomaniaFoto: Agerpres
  • Secretarul de stat in cercetare Tudor Prisecaru: Nu aveti proprietatea termenilor limbii romane, daca spuneti ca reorganizarea in doua institutii inseamna desfiintare
  • De ce graba de a scapa de aplicarea unor criterii unitare in directionarea banilor de cercetare? Banii pentru planul de cercetare-dezvoltare 2014-2020 sunt miza, spune Virgil Iordache de la Facultatea de Biologie a Universitatii din Bucuresti, care explica faptul ca "e deja in intarziere ca lansare de noi competitii". Detalii aici

HotNews.ro a prezentat joi in exclusivitate documentul pe care Ministerul Educatiei l-a trimis unei institutii din subordinea sa, cu scopul declarat anterior de Minister de a-si contura un punct de vedere in privinta tentativei Senatului de a desfiinta UEFISCDI. Documentul arata, insa, ca Ministerul Educatiei sare de fapt in sprijinul comisiei pentru invatamant din Senat condusa de Ecaterina Andronescu si aduna sustinatori pentru spargerea institutiei, prin reorganizarea ei in doua institutii.

La 3 zile dupa ce le-a propus cercetatorilor direct "organizarea a doua agentii distincte" care sa distribuie banii cercetarii, Ministerul Educatiei anunta si pentru public, printr-un comunicat de presa, acest lucru. Descarca de aici Lista membrilor CCCDI care au participat la sedinta de vineri, potrivit Ministerului Educatiei.

Citeste comunicatul integral remis duminica, 5 aprilie, de Ministerul Educatiei:

"Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice si Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica si Inovare au demarat consultarile privind implementarea Planului National Cercetare-Dezvoltare-Inovare III (2015-2020)

Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice (MECS) si Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica si Inovare (ANCSI) au demarat consultarile publice pentru identificarea masurilor optime de implementare a Planului National Cercetare-Dezvoltare-Inovare III (CDI III). Finantat din fonduri de la bugetul de stat, Planul National CDI III reprezinta, alaturi de Axa Prioritara Cercetare, Dezvoltare Tehnologica si Inovare din Programul Operational Competitivitate (POC/ Axa 1), finantata din fonduri structurale, principalele instrumente de implementare a Strategiei Nationale de Cercetare, Dezvoltare si Inovare 2014-2020 (SN CDI 2020). Strategia, aprobata prin HG 929/2014, este documentul de referinta pe baza caruia Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice, prin intermediul Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica si Inovare, formuleaza si pune in aplicare politica in domeniul cercetarii, dezvoltarii tehnologice si inovarii (CDI) pentru perioada 2015-2020.

Parte a acestei serii de dezbateri, vineri, 3 aprilie, s-a desfasurat la Bucuresti sedinta Colegiului Consultativ pentru Cercetare - Dezvoltare si Inovare (CCCDI), in cadrul careia a fost pusa in discutie si analizata solicitarea transmisa de conducerea ANCSI pe acest subiect, inclusiv organizarea agentiilor de implementare a programelor nationale Cercetare-Dezvoltare-Inovare (CDI). In urma dezbaterilor, membrii Colegiului Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare au decis prin vot sa sustina propunerea ANCSI de infiintare a doua agentii de management si administrare a programelor CDI in urmatoarea configuratie: o agentie profilata pe domeniul cercetarii fundamentale si al dezvoltarii resurselor umane pentru cercetare (actualul UEFISCDI), respectiv o agentie profilata pe domeniul cercetarii aplicative, dezvoltarii experimentale si inovarii (viitoarea Agentie de Dezvoltare Tehnologica si Inovare).

In prezent, MECS - ANCSI deruleaza programele din actualul Plan National CDI II in regim descentralizat, prin intermediul a trei institutii cu rol de agentii de implementare: UEFISCDI (pentru programele Resurse umane, Idei, Capacitati, Parteneriate si Inovare), Agentia Spatiala Romana - ROSA (pentru programul de cercetare in domeniul spatiului - STAR/sustinerea participarii Romaniei la ESA) si Institutul de Fizica Atomica - IFA (pentru programele din domeniul nuclear si de sustinere a participarii Romaniei la CERN, Euratom, ITER, colaborarea cu CEA - Franta).

Principala ratiune pe care se fundamenteaza demersul MECS-ANCSI este volumul mare de munca si exigentele de natura organizatorica, logistica si administrativa intampinate de cele trei agentii de implementare, in perioada de derulare a PN CDI II (2007-2014). Experienta de pana acum a relevat in mod clar existenta a doua zone critice, de maxima dificultate, in care depasirea masiva a limitelor rezonabile ale volumului de activitate accentueaza riscul deprecierii rapide a calitatii si eficientei activitatii: organizarea competitiilor si monitorizarea/evaluarea proiectelor contractate/post-monitorizarea proiectelor in raport cu perioada de finantare. Acest risc, precum si scaderea eficientei activitatii sunt generate in principal de volumul supradimensionat al activitatilor, consecintele directe fiind supraincarcarea personalului sau/si atragerea de personal suplimentar insuficient pregatit si carentele inevitabile de organizare (cum este cazul organizarii si functionarii panel-urilor de evaluare in cadrul competitiilor, chiar in conditiile existentei unor sisteme informatice suport foarte performante).

In viziunea MECS-ANCSI organizarea celor trei agentii tine seama de corespondenta dintre structura si obiectivele programelor din Planul National CDI III, respectiv aria distincta de responsabilitate a organismelor consultative cu care agentiile colaboreaza in implementarea programelor, mediul de natura concurentiala care sa permita o supraveghere si o monitorizare reciproca a agentiilor in derularea proceselor de conducere a programelor, respectiv pozitionarea echidistanta fata de mediul politic.

Infiintat in conformitate cu prevederile ordinului de ministru nr. 5.527/2011, cu modificarile ulterioare, Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare (CCCDI) este, alaturi de Consiliul National pentru Cercetare Stiintifica (CNCS), unul dintre cele doua organisme consultative asociate ale MECS-ANCSI. Atributia sa esentiala este formularea de recomandari si propuneri privind cercetarea aplicativa, dezvoltarea experimentala, transferul tehnologic si inovarea (programele Parteneriate si Inovare din actualul PN II), precum si cooperarea internationala (programul Capacitati, din actualul PN II) si evaluarea performantelor realizate in cercetare de institutele nationale de profil.

Procesul de consultare lansat in vederea stabilirii celei mai eficiente forme de organizare a cercetarii din Romania va continua cu dezbateri la nivelul Consiliului National pentru Cercetare Stiintifica, Academiei Romane, universitatilor si institutelor de cercetare".

Miza spargerii UEFISCDI: Diluarea criteriilor aplicate atunci cand se stabilesc care sunt proiectele de cercetare care castiga competitiile si catre care se duc banii

Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI) este institutia din subordinea Ministerului Educatiei care se asigura ca criteriile stabilite de consiliile consultative ale Ministerului sunt indeplinite de echipele de cercetatori care participa la concursurile de proiecte de cercetare finantate din bani de la buget.

Mircea Miclea, profesor universitar si fost ministru al Educatiei, a declarat pentru HotNews.ro ca cercetatorii sunt nemultumiti ca nu sunt suficient de multi bani acordati de guvern, dar UEFISCDI nu decide cati bani acorda guvernul cercetarii, ci distribuie sumele decise de Guvern prin competitii corecte si transparente.

Miza pentru diluarea UEFISCDI? "Cred ca vor aparea diferente de criterii dupa care va opera fiecare dintre aceste organisme si, dintr-o data, procesul de selectie si de desemnare a granturilor in cercetare nu va mai fi la fel de corect ca inainte. Consecinta ar fi ca s-ar reduce corectitudinea cu care sunt gestionate acum granturile, precum si transparenta", a explicat Mircea Miclea, in urma cu doua saptamani.

"Tare mi-e teama sa nu existe tentatia directionarii banilor catre anumite institutii", a avertizat si Alexandru Babes, cercetator, profesor de Neurobiologie la Universitatea din Bucuresti si fost presedinte al Consiliului National al Cercetarii Stiintifice. Acesta a precizat ca "UEFISCDI clar si-a dovedit competenta, a mers in directia europenizarii cercetarii, a folosirii evaluatorilor straini si nu vad ce i s-ar putea imputa. Nu vreau sa caut intentii ascunse, dar in mod cert e o greseala".

Fostul ministru al Educatiei Anton Anton a explicat pentru HotNews.ro ca "astazi, cineva doreste distrugerea acestei unitati, pentru ca proiectele sa nu mai fi evaluate, pentru ca cercetarea stiintifica sa fie finantata dupa bunul plac al unuia sau altuia, asa cum a mai fost facuta finantarea".

Dar cel mai dur mesaj apartine Comisiei Europene (CE). Surse din cadrul executivului comunitar au declarat pentru HotNews.ro ca CE "este ingrijorata, deoarece infiintarea si dezvoltarea UEFISCDI au contribuit la imbunatatirea calitatii cheltuielilor publice romanesti pentru cercetare si inovare". Din punctul de vedere al Comisiei Europene, "UEFISCDI a jucat un rol-cheie in implementarea, in cadrul sistemului romanesc de cercetare si inovare, a unui numar de principii promovate de Comisie. Desfiintarea sa ar contribui la o dispersie mai mare, in sistemul de cercetare si inovare, a resurselor publice limitate. Aceasta contravine elementelor esentiale pentru un sistem de cercetare si inovare solid si eficient, care, la randul sau, este indispensabil pentru crestere economica si pentru crearea de locuri de munca", au precizat surse din cadrul executivului comunitar.

Vezi mai jos care este istoria incercarii de desfiintare a UEFISCDI, cati bani gestioneaza institutia si care sunt reactiile: