Asociatia cercetatorilor Ad Astra ii cere Ministerului Educatiei sa revoce Ordinul prin care a relaxat conditiile pe care un profesor trebuie sa le indeplineasca pentru a putea coordona studenti la doctorat. HotNews.ro a scris pe larg la inceputul lunii februarie ca Ministerul Educatiei a scos din noua metodologie conflictul de interese, precum si obligatia ca teza de abilitare sa fie sustinuta in engleza, ca teza nu mai este document public, iar examenul se poate sustine in orice universitate. Astazi, 30 martie, Ad Astra anunta ca a depus o plangere prealabila la Minister, in care a explicat punct cu punct ce prevederi legale incalca ordinul Ministerului privind organizarea si desfasurarea procesului de obtinere a atestatului de abilitare.

Fragment din plangerea prealabila depusa de Ad Astra la Ministerul EducatieiFoto: Ad Astra
  • Pentru ca un cadru universitar sa coordoneze studenti la doctorat, el trebuie sa obtina "atestatul de abilitare" in urma sustinerii unui examen
  • Pana in februarie anul acesta, procedura de obtinere a atestatului de abilitare prevedea ca abilitarea reprezinta nu doar capacitatea unei persoane de a conduce lucrari de doctorat, dar si "de a ocupa functia didactica si de cercetare de profesor universitar". Sursa si detalii
  • In regulamentul in functiune pana la inceputul anului era stipulat ca: "teza de abilitare se bazeaza pe rezultatele stiintifice publicate/brevetate sau pe realizarile profesionale facute publice anterior depunerii dosarului de abilitare, facand trimitere la respectivele publicatii, brevete sau realizari"; ca teza de abilitare este un document public; ca examenul acesta este organizat si sustinut doar in universitatile clasificate ca fiind de cercetare avansata si educatie sau in institutele de cercetare de nivelurile A+, A sau A-; ca este obligatoriu ca teza de abilitare sa fie redactata si sustinuta in limba engleza (cu anumite exceptii); ca persoanele aflate in anumite situatii de conflict de interese clar exemplificate nu se pot evalua intre ele.
  • Niciuna dintre aceste prevederi nu a fost pastrata in noul ordin care stabileste noi reguli pe care un cadru universitar trebuie sa le indeplineasca pentru a obtine acest atestat de abilitare si a deveni, in consecinta, conducator de doctorate
  • Razvan Florian, fost consilier al lui Daniel Funeriu si membru Ad Astra, a explicat intr-un articol publicat pe blogul sau cum ajungea cineva profesor universitar inainte de 2011, de ce a fost introdusa procedura abilitarii si cum arata ea acum. "Scopul abilitarii era de a imbunatati modul de selectie al resurselor umane din sistemul universitar", precizeaza Florian, care scrie despre traseul acestei proceduri si cum s-a ajuns la "anularea rolului abilitarii si pervertirea ei". Citeste pe larg Abilitarea - ce putea fi si ce-a ajuns

Asociatia cercetatorilor Ad Astra ii cere Ministerului Educatiei sa revoce Ordinul 3121/27.01.2015 privind organizarea si desfasurarea procesului de obtinere a atestatului de abilitare. Intr-un comunicat remis HotNews.ro, Ad Astra anunta ca a depus o plangere in acest sens la registratura Ministerului Educatiei, astazi 30 martie.

Motivele pentru care cercetatorii cer Ministerului Educatiei sa revoce acest ordin:

"A. Ordinul a fost emis cu incalcarea Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, fiind emis fara a supune dezbaterii publice proiectul acestui act normativ, deci fara respectarea procedurii privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative.

B. Ordinul a fost emis cu nerespectarea prevederilor Legii nr. 1/2011 a educatiei nationale.

Ordinul este in contradictie cu dispozitiile art. 118 alin. (1) lit. g) din Legea 1/2011 coroborat cu art. 124 alin. (1) lit. e) din Legea 1/2011, prin faptul ca elimina prevederi anterioare care asigurau transparenta procedurii de abilitare, si anume:

  • a)      faptul ca teza de abilitare, in integralitatea sa, este un document public; acest lucru este prevazut de art. 168 alin. (9) din Legea 1/2011 pentru teza de doctorat, o teza cu nivel de dificultate si importanta inferioare tezei de abilitare;
  • b)      obligativitatea ca publicul sa aiba posibilitatea de a pune intrebari candidatului si obligativitatea raspunsului candidatului la intrebarile publicului; acestea sunt prevazute de art. 168 alin. (3) din Legea 1/2011 pentru teza de doctorat, o teza cu nivel de dificultate si importanta inferioare tezei de abilitare;
  • c)      obligativitatea publicarii centralizate a datei, orei si locului sustinerii tezelor, ceea cea ingreuneaza participarea la sustinerea publica a persoanelor interesate;
  • d)      obligativitatea publicarii pe un site web care sa centralizeze informatia la nivel national a informatiilor referitoare la rezumatul tezei de abilitare, lista de lucrari ale candidatului, fisa de verificare a indeplinirii standardelor minimale de catre candidat, componenta comisiei de specialitate pentru sustinerea tezei de abilitare; in cazul publicarii informatiilor pe multiple site-uri ale IOSUD/IOD, lipsa centralizarii acestor informatii ingreuneaza posibilitatea gasirii lor de catre publicul interesat.

C. Ordinul contrazice prevederile art. 3 lit. a) din Regulamentul aprobat de Ordinul MECTS nr. 5644/2012, Anexa nr. 2, nerespectand prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative."

Cercetatorii precizeaza ca, potrivit prevederilor din preambulul Ordinului nr. 3121/2015, actul normativ a fost emis in baza Ordinului Ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului nr. 5.644/2012 privind unele masuri de organizare si functionare a Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare.

In cuprinsul art. 3 lit. a) din Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare din 05.09.2012 aprobat prin Ordinului MECTS nr. 5644/2012 (Anexa nr. 2 a acestui ordin), se precizeaza ca CNATDCU propune comisiile de specialitate care evalueaza tezele de abilitare.

"Or, Ordinul 3121/2015 stipuleaza contrar, prevazand la art. 8 alin. (3) ca IOSUD/IOD transmite CNATDCU propunerile cu privire la componenta comisiei de specialitate pentru evaluarea tezei de abilitare. Se incalca astfel prevederile art. 16 alin. (2), art. 17 si art. 78 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative", avertizeaza cercetatorii Ad Astra.

Plangerea depusa de AdAstra la Ministerul Educatiei prin care solicita Revocarea Ordinului privind Abilitarea:

Poti descarca si de aici plangerea depusa de AdAstra la Ministerul Educatiei prin care solicita Revocarea Ordinului privind Abilitarea

Citeste si: