Directorul STS, Marcel Opris, a prezentat marti in Comisia de cod electoral un cadru general cu privire la un sistem informatic de prevenire si combatere a votului multiplu, care se bazeaza pe scanarea cartii de identitate, identificarea CNP-ului si introducerea acestuia intr-un sistem care impiedica un alegator sa voteze de mai multe ori, scrie Agerpres.

Marcel Opris, seful STSFoto: Agerpres
  • HotNews.ro a atras atentia in cursul alegerilor prezidentiale de anul trecut ca statisticile privind numarul mare de voturi pe listele suplimentare au alimentat suspiciunile cu privire la votul multiplu, mentionand totodata ca inca din 2010 Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) a elaborat un Cod Electoral, pe care l-a transmis in 2011 in Parlament, dar care a ramas acolo. Tot de atunci, din 2010, AEP a derulat patru proiecte-pilot de informatizare a alegerilor in cazul unor scrutinuri parlamentare partiale, care au functionat "ireprosabil". Mai era nevoie doar de o decizie politica pentru implementarea sistemului la scara larga.

"Astazi ne gasim in situatia in care inteleg ca exista o vointa unanima din partea tuturor pentru implementarea unui asemenea sistem. (...) Modalitatea de lucru folosita este cea care a fost dezvoltata in 2010 si, in eventualitatea introducerii unui asemenea sistem de vot, se vor cauta solutiile tehnologice si solutiile procedurale care sa fie valabile pentru un exercitiu electoral desfasurat in anul 2016 si dupa aceea. De asemenea, prin intermediul specialistilor STS am facut o ampla actiune de investigare in ultimii ani sa vedem cat de mare ar fi efortul pentru a introduce un asemenea sistem", a declarat Marcel Opris in sedinta comisiei.

El a precizat ca nu se va cunoaste identitatea alegatorului.

"Exclus. Dar numarul de alegatori si unde au votat, asta este o informatie pe care toata lumea trebuie sa o stie. (...) Ne gandim la o panoplie de masuri astfel incat sa intarim acest exercitiu de democratie fara a face risipa de resurse si parada de mijloace tehnice", a adaugat Opris, care a insistat ca nu este vorba de vot electronic, ci despre instrumente prin care sa se inlature orice posibile fraude care au fost inventariate pana acum cu privire la participarea la vot.

Potrivit acestuia, in Romania, lucrurile au evoluat fata de 2009 si 2010.

"In principiu, pentru un numar semnificativ de sectii de vot din Romania exista conditiile necesare pentru a se instala asemenea echipamente, pentru celelalte sectii de vot se pot face. Va comunic, de exemplu, ca la alegerile prezidentiale din 2014 a trebuit sa distribuim terminale de satelit pentru a tine legatura cu sectiile de vot doar in 48 de sectii de vot din Romania din totalul de peste 18.300 de sectii de vot. Va confirm ca utilizand inteligenta si o varietate de proceduri se poate construi un asemenea sistem in care orice alegator care se prezinta intr-o sectie de vot sa poata fi inscris intr-o baza de date si sa poata fi monitorizata exercitarea corecta a dreptului de vot", a argumentat seful STS.

Marcel Opris a mentionat ca mijloacele sistemului pot fi instalate cu mare usurinta in sectiile de vot din strainatate.

"Ca urmare, dupa parerea noastra, nu va mai exista niciun dubiu nici acolo cu privire la modul de exercitare si cine participa la sectia de vot... Credem ca sub autoritatea institutiei, cu sprijinul AEP, cu resursele tehnice pe care le avem raspandite in toata Romania si cu sprijinul dvs., in sensul de a adauga resurse operationale umane, profesionale, care sa poata fi pregatite din timp, credem ca un asemenea exercitiu este posibil si nu este costisitor pentru democratie", a adaugat el.

Conform arhitecturii sistemului, detaliata de Manuela Sarateanu, sef sector si coordonator de proiect, fiecarei sectii de votare ii este asociat un singur utilizator care identifica acea sectie. Astfel, in momentul in care cetateanul se prezinta in sectia de vot, prin intermediul unui scaner, care citeste doar cele doua randuri de pe cartea de identitate, se preia CNP-ul acestuia si se introduce intr-o baza de date centrala, nationala, baza de date care initial este goala.

"Introducerea CNP-ului in acea baza de date are semnificatia faptului ca alegatorul s-a prezentat la vot. In momentul in care aceasi CNP apare intr-o alta sectie de votare, sistemul semnaleaza o posibila tentativa de vot multiplu, de frauda. La alegerile anterioare, la care s-a pilotat acest sistem, alegatorul a fost indrumat sa completeze o declaratie pe propria raspundere. Deci, daca intr-adevar el nu s-a prezentat la vot in doua sectii, i s-a permis sa voteze pe baza declaratiei pe proprie raspundere", a precizat reprezentantul STS, care adus ca principal argument fluidizarea sistemului de vot.

Manuela Sarateanu a adaugat ca intr-o sectie in care se prezinta un numar mai mare de alegatori CNP-ul se poate prelua automat de pe cartea de identitate prin intermediul scanerului.

"Din aceste informatii nu se preia decat CNP-ul si data expirarii cartii de identitate, in felul acesta sistemul semnaland o posibila tentativa de vot cu o carte de identitate expirata", a adaugat aceasta.

Sistemul, la care se lucreaza de sapte ani, mai cuprinde o sectiune separata alegatorilor care au optat sa voteze cu urna mobila. Aplicatiile sale sunt protejate, nefiind accesibile pe internet.

Presedintele Comisiei de cod electoral, deputatul PNL Mihai Voicu, a declarat ca prevederile legale pentru acest sistem au fost prinse in legea alegerilor locale.

"Speram ca si din punct de vedere tehnic acest lucru va putea fi implementat, pentru ca ne dorim cu totii ca votul multiplu sa devina istorie in Romania si sa scapam de aceasta problema care altereaza rezultatul alegerilor si creeaza si probleme juridice persoanelor care fac acest lucru", a afirmat Voicu.

Intrebat care vor fi costurile, acesta a aratat ca nu exista o cifra in acest sens.

"O lege care descrie organizarea unor alegeri, la alegeri locale in cazul nostru, nu are prevederi de costuri nici pe buletine de vot, nici pe stampile, in consecinta nici pe acest sistem. Depinde de numarul sectiilor de votare, magnitudinea acestora, numarul de alegatori si asa mai departe. Nu avem o evaluare cu privire la acest lucru, dar costurile in general nu fac parte din corpul legii, ci se stabilesc prin HG in aplicarea legii. De aceea nu avem o cifra cu privire la costuri", a aratat Mihai Voicu.