​​​Centura Sucevei - un drum de 12 km cu cate o banda pe sens, inceput de mai bine de sase ani, tergiversat si intarziat deja de mai multe ori, dar foarte necesar si cerut de locuitorii din zona - are toate sansele sa nu fie gata nici macar peste doi ani, in 2016. Asta in conditiile in care finantarea pentru 2015, in bugetul propus in Parlament, aproape ca a fost taiata, iar pe 2016 a fost estimata doar jumatate din finantarea necesara pentru finalizare.

Interzis pe Centura SuceavaFoto: Obiectiv de Suceava

Informatiile vin de la ziarul Obiectiv de Suceava, care a analizat bugetul proiectului asa cum reiese in proiectul depus si dezbatut in aceste zile in Parlament si care trage un semnal de alarma: "Nu doar ca se rateaza si 2015 ca an in care municipiul Suceava sa aiba o centura cu o banda pe fiecare sens - in conditiile in care alte orase din tara au primit finantare si pentru centura cu doua benzi, chiar si cu profil de autostrada - dar nici macar in anul 2016 - unul cu incarcatura electorala ridicata fiind alegeri locale in vara si parlamentare in noiembrie - nu sunt sanse sa fie finalizata lucrarea".

"In cel mai fericit caz, lucrarile vor fi finalizate si platite in decembrie 2017, pentru 2015 fiind prevazute in proiectul de buget propus de Guvern doar 5 milioane de lei din necesarul de 88,5 milioane. Planurile actuale spun ca in 2016 ar urma sa fie alocate 48,4 milioane de lei, ramanand ca peste 35 de milioane de lei sa mai fie alocate in anii urmatori, poate 2017. Lucrarile la centura au inceput in 2008, cu termen de finalizare in 36 de luni, iar pana acum s-au cheltuit peste 250 de milioane de lei", scrie Obiectiv de Suceava.

Lucrarile la Centura Sucevei, oras situat la intersectia a doua drumuri nationale/ europene importante - DN2/E85 si DN17/E58 - au inceput, in acte cel putin, in 2007. Pe teren, insa, lucrarile au inceput in 2008.

Centura Sucevei - tronsonul ce se inaugureaza in 2013

Centura Sucevei - tronsonul ce urma sa se inaugureze in 2013

Foto: Hotnews

Soseaua de Centura este de fapt un drum 1X1 care ar urma sa ocoleasca municipiul resedinta de judet pe la vest, incepand de la intrarea DN2 dinspre Falticeni/Bucuresti, intersectand DN17 la iesirea spre C-lung Moldovenesc/Vatra Dornei/Cluj si terminand in DN2 spre Siret.

In timp, lungimea rutei ocolitoare de cate o banda pe sens a coborat la 12,4 kilometri fata de 13,2 cat era in proiectul initial si s-au mai operat unele modificari in legatura cu intersectii si poduri, dar si cu consolidari ale terenului. Au ramas incluse in proiect lucrari complexe: doua pasaje de cale ferata, 12 poduri, patru viaducte. In ianuarie 2011, potrivit datelor SGG, se estima o durata maxima a lucrarilor de 36 de luni - cu toate ca, oficial, la acea vreme se discuta de finalizarea lucrarilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013, scrie sursa citata.

Totusi, jumatate din centura, de la Dn17 spre DN (iesirea spre Siret), lucrarile sunt aproape finalziate, ramanand de terminat o parte din finisaje si asteptand decizia autoritatilor pentru inaugurare.

Nu la fel se poate spune de cealalta jumatate, de la intrarea DN dinspre Bucuresti spre DN 17, portiune inca departe de finalizare si care mai necesita lucrari serioase.

"In conditiile in care pentru 2015 sunt prevazute doar cinci milioane de lei, adica 5,64% din necesarul pentru finalizarea lucrarilor, se poate concluziona ca si in anul care vine Suceava va fi sub asediul continuu al TIR-urilor si camioanelor de tot felul, nelasandu-se nicio sansa orasului sa aiba un trafic tutier cat de cat mai degajat", scrie Obiectiv de Suceava.

Ponta (in august 2013): In toamna se inaugureaza segmentul principal al centurii Sucevei, in 2014 terminam ce mai ramane

Centura Sucevei a fost in mijlocul unei promisiuni electorale in august 2013, premierul Ponta facand o vizita personala in Suceava si asigurand autoritatile din zona de sprijinul executivului pentru proiect. De atunci si pana in prezent au trecut peste un an, iar proiectul Soselei de Centura a Sucevei inca nu e finalizat, nici macar inaugurat pe jumatate asa cum promitea premierul.