Prabusirea celui de-al 5-lea elicopter SMURD este o tragedie cu repetitie. Speculatiile publice abunda, dar faptele nude sunt cele ce urmeaza.

In ultimii 12 ani, in Romania au murit 14 oameni in accidente aviatice medicale. Mai mult de o victima pe an.

Acesti oameni sunt niste eroi. Iar eroii nu sunt tratati cu speculatii grabite si scuze pripite, ci cu intrebari cugetate. Intrebari la care guvernul Romaniei trebuie sa raspunda urgent.

MOMENTUL PRABUSIRII?

Comunicatele si declaratiile oficiale nu se pun de acord asupra momentului exact al prabusirii. Avem trei variante oficiale diferite:

  • Ora 16:11 - momentul in care s-a efectuat primul apel de urgenta la 112 de catre unul dintre martorii de la fata locului, conform declaratiei lui Raed Arafat;

In cazul unui accident atat de grav, institutiile statului comunica oficial trei ore diferite ale prabusirii elicopterului SMURD.

DE CE S-A PRABUSIT?

Elicopterul a cazut in lacul Siutghiol, o zona foarte populata din Mamaia Nord. Punctul de reper pe mal, la 500 de metri de locul scufundarii aparatului in apa, este asa numita zona “la Butoaie”. Martorii oculari sustin ca elicopterul s-a apropiat incet de suprafata lacului, ca si cand ar fi vrut sa aterizeze, si s-a dat peste cap la contactul cu apa.

Aparatul s-a prabusit cu aproximativ 18 minute inainte de apusul soarelui, zburand in directia vest sau sud-vest, conform traseului mentionat intr-un comunicat oficial Romatsa. Fiind o zi cu vreme buna este foarte probabil ca pilotii sa fi zburat cu soarele in fata.

Elicopterul dispunea doar de un sistem simplu de navigatie vizuala, fara asistenta instrumentelor specifice dotarii IFR care permite zborul in conditii de noapte sau vizibilitate redusa (conform documentelor publicate initial de jurnalistul Ovidiu Vanghele si confirmate dintr-o sursa independenta de HotNews).

La momentul publicarii, nu exista niciun comunicat oficial despre posibila cauza a prabusirii.

CAT DE BUN ERA ELICOPTERUL?

Aparatul, de tip EC-135, este unul nou, printre cele mai sigure din aceasta clasa. A fost achizitionat de Consiliul Judetean Constanta, condus de urmaritul penal Nicusor Constantinescu, in 2013. Desi aparatul putea beneficia gratuit de un upgrade la dotarea IFR, Consiliul Judetean Constanta l-a refuzat (sursa: documentele oficiale publicate de investigatiimedia.ro). La momentul ultimului zbor nu era dotat cu flotoare care sa-i permita aterizarea pe apa.

Aparatul a fost preluat de SMURD Constanta in urma cu o luna, avand doar 153 ore de zbor. A intrat in revizie la producatorul Eurocopter in noiembrie 2014, beneficiind de o inspectie vizuala si de o vopsire.

Responsabilitatea functionarii si intretinerii corecte a aparatului revine Detasamentului Aeromedical din cadrul Inspectoratului General de Aviatie de la Ministerul de Interne, condus de ministrul Gabriel Oprea.

Este neclar cine verifica respectarea cu strictete a corectitudinii reviziei elicopterelor SMURD. Surse medicale au declarat pentru HotNews ca, uneori, elicopterele SMURD se intorc de la revizie cu aceleasi probleme cu care au intrat in revizie.

Raed Arafat, coordonatorul SMURD, a anuntat ca toate celelalte 8 elicoptere SMURD existente in tara vor fi oprite de la zbor pana ce se va constata ca sunt sigure.

Acesta este cel de-a 5-lea elicopter SMURD prabusit in ultimii 12 ani. Numarul total al victimelor SMURD in accidente aeriene a ajuns la 12.

CAT DE REPEDE AU SOSIT AJUTOARELE?

Primele trei masini de ambulanta au sosit in intervalul 16:17 – 16:20, la doar 7 minute dupa momentul prabusirii. Degeaba. Niciuna dintre ele nu era dotata cu barca necesara interventiei.

Cele trei masini SMURD, apartinand Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Constanta, au sosit la 14 minute sau 19 minute de la anuntarea accidentului. In privinta orei avem din nou informatii contradictorii emise de oficiali:

  • 16:25 este ora sosirii primei masini SMURD, conform lui Raed Arafat;
  • 16:30 este ora sosirii echipajelor SMURD, conform purtatorului de cuvant al ISU Constanta.

Barca aflata in dotarea uneia dintre masinile SMURD nu a functionat corespunzator. Celelalte doua da. Din declaratiile martorilor, se pare ca prima masina SMURD sosita la fata locului a fost cea care detinea o barca defecta.

  • 16:45 este ora la care prima victima este recuperata din apa, adica la aproximativ 35 de minute de la momentul prabusirii. Ieri, temperatura apei Marii Negre a fost de aproximativ 5 grade Celsius (conform site-urilor de specialitate). In aceste conditii, durata medie pana la pierderea cunostintei este de 15-30 minute.

Toti cei patru pasageri ai elicopterului SMURD, un medic, o asistenta si doi piloti, au murit.

Prabusirea celui de-al 5-lea elicopter SMURD in ultimii 12 ani este o tragedie cu repetitie. Solicitam asadar autoritatilor romane sa raspunda urgent urmatoarelor intrebari:

  • De ce elicopterele SMURD aflate in functiune nu sunt dotate corespunzator pentru a oferi siguranta maxima medicilor, asistentilor si pacientilor transportati? Cine este responsabil de dotarea improprie a elicopterului EC-135?
  • De ce ambulantele si masinile SMURD active in zona Marii Negre nu sunt dotate corespunzator pentru interventii pe apa? Cine sunt cei direct responsabili?
  • Cine este responsabil de verificarea corectitudinii reviziei elicopterelor medicale? Daca aceste revizii sunt conforme, de ce s-a considerat ieri necesara oprirea la sol a tuturor aparatelor aflate in uz?
  • Cine sunt responsabilii politici directi pentru stagnarea finantarii bugetului pentru Sanatate (in termeni reali, o scadere de 15% in 2015 fata de acest an)?

Numarul total al membrilor SMURD morti in accidente aviatice a ajuns la 12. Daca ii includem si cele doua victime ale accidentului aviatic din Apuseni de la inceputul anului, atingem numarul 14.

Mai mult de o victima pe an. E mult prea mult. Acesti oameni sunt niste eroi. Eroi sunt si cei care, in contextul prezent, vor continua sa se urce in elicopterele SMURD pentru a salva vieti.

Iar eroii nu sunt tratati cu scuze pripite si cateva declaratii rasuflate.