O echipa de experti ai Comisiei Europene incepe, luni, o noua misiune de evaluare a progreselor din justitie in cadrul Mecanismului de Verificare si Cooperare (MCV). Potrivit agendei expertilor, asazi vor avea loc intalniri la ministerul justitiei, urmand ca pana miercuri sa se discute cu reprezentanti ai Parchetului General, ANI, DNA, Avocatului Poporului, Parlamentului, Curtii Constitutionale, Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Inspectiei Judiciare si ai CSM.

  • UPDATE Ministrul Justitiei, Robert Cazanciuc, dupa discutiile cu expertii europeni: "Credem ca Romania si-a internalizat filosofia MCV. Speram ca raportul ce va fi dat publicitatii la inceputul anului 2015 sa evidentieze progresele inregistrate de Romania si continuarea trend-ului ascendent din justitie. Din dialogul cu omologi din alte state membre UE am constatat ca problemele specifice sistemului judiciar din Romania sunt comune si altor state. Ne dorim ca experienta acumulata in cadrul MCV sa fie valorificata de noua Comisie Europeana in mecanismele orizontale initiate la nivelul Uniunii".

Expertii ar urma sa verifice, intre altele, stadiul progreselor ce priveste punerea in executare a hotararilor judecatoresti si a recuperarii creantelor, cadrul legal ANI si consecintele modificarilor legislative din 2014 etc. Misiunea MCV va discuta, intre altele, cu reprezentantii Parlamentului despre punerea in executare a hotararilor privind incompatibilitatea care se refera la membrii Parlamentului. In ce priveste cererile de urmarire penala referitoare la senatori si deputati se va discuta daca nu ar fi justificata o motivatie scrisa a refuzului cererii parchetului.

Alte teme pe agenda echipei de evaluare in cadrul MCV:

  • Ministerul Justitiei - implementarea Codurilor Civil si Penal; initiative curente cu privire la reforma in sistemul judiciar; strategia privind sistemul judiciar; cadrul legal cu privire la incompatibilitati: care este situatia actuala, etapa viitoare; progrese cu privire la imbunatatirea eficientei punerii in executare a hotararilor judecatoresti si a recuperarii creantelor; prevenirea si combaterea coruptiei si Strategia nationala anticoruptie
  • Parchetul General - Codul Penal si Codul de procedura penala: experienta in  primul an de intrare in vigoare, evaluare, probleme care trebuie rezolvate, principiul oportunitatii; obstacole cu privire la urmarirea penala, ridicarea imunitatii; provocari cu privire la urmarirea penela in cauze complexe de coruptie (tehnici, experti, masuri de confiscare); combaterea coruptiei lanivel local si regional, identificarea unor modele si a riscurilor; reforma urmaririi penale: unificarea practicii, incarcatura de dosare; prevenirea si identificarea faptelor de coruptie in cadrul urmaririi penale; strategia de dezvoltare a sistemului judiciar 2015 - 2020: marsurile principale si actiuni ale Ministerului Public 
  • Agentia Nationala de Integritate - starea actuala a anchetelor si practicii instantelor cu privire la incompatibilitati, conflicte de interese, hotarari cu privire la investigarea averilor; respectarea hotararilor instantelor si executarea deciziilor ANI cu privire la incompatibilitati; progrese cu privire la constientizarea si prevenirea incompatilibilitatilor, acceptarea de catre public a legislatiei cu privire la incompatibilitati; cadrul legal ANI si consecintele practice ale modificarilor legislative din 2014; conflictele de interese in achizitiile publice: verificarile exante. 
  • Directia Nationala Anticoruptie - Provocari/ obstacole in urmarirea penala si judecarea cauzelor de coruptie; practica instantelor/ parchetelor - tehnici, probe, experti, masuri de confiscare, practica in instante, ridicarea  imunitatilor; cadrul legal - codurile, termenele de prescriptie; rezultate si provocari in urmarirea penala si judecarea acestor cauze la instantele de nivel inferior; coruptia in cadrul sistemului judiciar; identificarea si confiscarea bunurilor provenite din infractiuni
  • Parlament - Propuneri legislative, Codul Penal: starea actuala a proiectelor de modificare a Codului Penal initiate de Parlment, cum este asigurata consultarea celor interesanti, inclusiv CSM; proiectul de lege pentru modificarea legilor 135/ 2010 si 187/2012 initiate de Guvern in februarie 2014? Cum va lua in calcul proiectul de lege decizia CCR din 6 mai cu privire la aplicarea principiului legii celei mai favorabile?; propuneri privind functionarea sistemului judiciar: legea privind grefierii, desfiintarea instantelor mici, extinderea competentelor DGA la alte ministere; Cadrul legal privind integritatea: punerea in executare a hotararilor privind incompatibilitatea care se refera la membrii Parlamentului - situatia din Senat si Camera Deputatilor; politica cu privire la punerea in executare a deciziilor ANI privind incompatibilitatea - Parlamentul trebuie sa astepte hotararea finala a instantei?; sunt planificate modificari viitoare cu privire la cadrul legal privind integritatea?; Cererile de incepere a urmaririi penale, desfasurarea anchetelor si arestul preventiv al membrilor Parlamentului: cate cereri au fost refuzate/ acceptate anul acesta? Au fost respectate termenele din statutul senatorilor si deputatilor? Nu ar fi justificata o motivatie scrisa a refuzului cererii Parchetului?; Codul de conduita: care este stadiul actual? Care este stadiul legal?

Aceasta este ultima misiune de evaluare inainte de elaborarea raportului MCV care va fi dat publicitatii la inceputul anului 2015. Presedintele Traian Basescu a declarat saptamana trecuta ca "s-au creat premise ca raportul MCV din ianuarie sa fie bun" dar a criticat Parlamentul pentru votul dat in cazul deputatului Catalin Teodorescu, cererea de incuviintare a arestarii preventive fiind refuzata.

"Sper ca incidentul cu Catalin Teodorescu sa fie rezolvat. S-au creat premise ca raportul MCV din ianuarie sa fie bun. Avem toate sansele. Stiu foarte bine care sunt evaluarile.Parlamentul era problema si au rezolvat-o in cea mai mare parte. Ieri a facut un pas in spate. Sa gaseasca sa corecteze¬, a mai declarat Traian Basescu la Cotroceni.