Noua parlamentari de la PSD, UNPR, UDMR si PP-DD, intre care si ministrul pentru relatia cu Parlamentul, Eugen Nicolicea, au depus un proiect de lege prin care modifica legea ANI astfel incat o persoana declarata in conflict de interese sau incompatibilitate sa nu mai poata ocupa o functie in cadrul institutiei timp de trei ani. Este a doua incercare de a modifica legea in sensul ca nu mai poate ocupa "aceeasi functie", dupa ce o decizie a Curtii Constitutionale care stabileste ca sintagma "aceeasi functie" se refera la toate functiile eligibile nu doar la o anumita categorie de functii. Din cei noua initiatori, sase sunt in proceduri de verificare sau sunt deja in proces cu Agentia Nationala de Integritate.

initiativa celor 9, de modificare a Legii ANIFoto: Hotnews
  • Ministrul Nicolicea sustine ca initiativa celor noua nu-i putea exclude pentru 3 ani de la orice functie eligibila pe alesii gasiti incompatibili, pentru ca s-ar fi opus Curtea Constitutionala. O propunere similara se afla pe traseul parlamentar, fiind depusa in iunie de invatatoarea grevista, Iuliana Anghel (PC).

documente

Initiativa de modificare a Legii ANI

(2 Dec 2014) PDF, 94KB

Proiectul de lege b554 a fost inregistrat la Senat in data de 2 octombrie iar pe 19 noiembrie a fost trimis la Consiliul Legislativ si Guvern pentru punct de vedere. Ministrul pentru relatia cu Parlamentul, Eugen Nicolicea, a solicitat pe 24 noiembrie un punct de vedere de la ANI, cu precizarea FF URGENT. Potrivit surselor HotNews.ro, ANI a raspuns intr-o adresa ca propunerea legislativa "urmareste diminuarea pana la eliminare a sanctiunilor ce decurg din incalcarea regimului conflictelor de interese si incompatibilitatilor in asa fel incat persoana in cauza sa nu mai poate ocupa aceeasi functie eligibila care a generat starea de incompatibilitate ori conflictul de interese, dar sa poata ocupa orice alta functie".

In opinia ANI, propunerea legislativa "afecteaza grav capabilitatea Agentiei Nationale de Integritate de a duce la indeplinire angajamentele asumate de Romania in cadrul MCV". ANI sustine ca in decizia 418/ 2014, Curtea Constitutionala a stabilit ca "plecand de la premisa ca intentia legiuitorului a fost aceea de a sanctiona persoanele cu privire la care s-a constatat incalcarea regimului juridic privind incompatibilitatile sau conflictul de interese, fara a face vreo diferenta intre tipul functiilor elective detinute, Curtea Constata ca atribuirea pentru sintagma <>" a intelesului unic de functia care a generat starea de incompatibilitate sau conflict de interese este de natura sa lipseasca de eficacitate norma juridica respectiva, contrar spirituluil legii 176/ 2010".

Cine sunt initiatorii

  • Adam Luminita Pachel - deputat PP-DD - potrivit surselor HotNews.ro, Agentia Nationala de Integritate verifica o eventuala incompatibilitate.
  • Florea Daniel - deputat PSD
  • Kerekes Karoly - deputat UDMR - Acuzat de conflict de interese administrativ si penal in 2011. In 2014, Inalta Curte de Casatie si Justitie il condamna la doi ani cu suspendare in dosarul in care este acuzat de conflict de interese. 
  • Marton Arpad Francisc - deputat UDMR
  • Mircovici Niculae - deputat minoritati - Acuzat de ANI la sfarsitul anului 2013 de conflict de interese administrativ si penal. Este trimis in judecata de Parchetul de pe langa Inalta Curte sub acuzatia de conflict de interese. 
  • Necula Cosmin - deputat PSD 
  • Nica Nicolae Ciprian - deputat PSD - potrivit surselor HotNews.ro, Agentia Nationala de Integritate ii verifica averea. 
  • Nicolicea Eugen - deputat UNPR - potrivit surselor HotNews.ro, Agentia Nationala de Integritate ii verifica averea. 
  • Roman Victor - deputat PSD - In proces cu Agentia Nationala de Integritate, care l-a declarat incompatibil.

Ce modificari propune proiectul de lege

Art 25 alin 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Persoana eliberata sau destituita din functie protrivit prevederilor alin (1) sau fata de care s-a constatat existenta conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decazuta din dreptul de a mai exercita o functie sau o demnitate publica ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu exceptia celor ocupate in urma unor alegeri, pe o perioada de trei ani de la data eliberarii, destituirii din functia ori demnitatea publica respectiva sau a incetarii de drept a mandatului, fiind incompatibila pe o perioada de 3 ani cu functiile susmentionate"

La art 25, dupa alin (2) se introduc trei noi alineat, alin. (2.1), alin (2.2) si alin (2.3) cu urmatorul cuprins:

2.1 Daca persoana a ocupat functia de primar, viceprimar sau consilier local nu mai poate ocupa niciuna dintre aceste functii pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului, fiind incompatibil cu aceste functii.

2.2 Daca persoana a ocupat functia de presedinte al consiliului judetean, vicepresedinte al consiliului judetean sau consilier judetean nu mai poate ocupa niciuna dintre aceste functii pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului, fiind incompatibil cu aceste functii.

2.3. Daca persoana a ocupat functia de deputat, senator sau parlamentar european nu mai poate ocupa niciuna dintre aceste functii pe o perioada de 3 ani de la incetarea mandatului, fiind incompatibil cu aceste functii.

Ce spun initiatorii

documente

expunerea de motive- modificarea legii ANI

(2 Dec 2014) PDF, 163KB

Unul dintre initiatori, deputatul Eugen Nicolicea, ministru pentru Relatia cu Parlamentul, a sustinut ca el nu putea sa introduca in noua initiativa legislativa interdictia de a mai ocupa orice functie publica eligibila – indiferent de institutie- in cazul alesilor gasiti in incompatibilitate. El a sustinut ca aceste restrictii generale ar fi atras o alta decizie de neconstitutionalitate a legii, pentru ca ar fi eliminat prevederile din teza I a legii ANI, care introduc exceptarea functiilor eligibile de la interdictii.

"Daca propunerea mea era restrictiva la maximum, devenea neconstitutional articolul, pentru ca se contrazicea cu teza I, cel care prevede exceptia . Aceasta exceptie a fost introdusa de Monica Macovei", a declarat, pentru HotNews.ro, Eugen Nicolicea.

In context, el sustine ca initiativa legislativa la care participa nu restrange, ci, dimpotriva ar largi aplicarea legii privind incompatibilitatile, in sensul in care un demnitar gasit in incompatibilitate va fi timp de 3 ani incompatibil cu orice alta functie aleasa la acelasi nivel institutional. Astfel, un consilier local gasit incompatibil nu va mai putea fi nici primar timp de 3 ani, insa el va putea fi ales parlamentar sau consilier judetean.

"E parerea dumitale ca restrange aplicarea. Eu as putea sa spun ca a extins-o. In aliniatul 1 al articolului 25 se spune despre abateri disciplinare corespunzatoare respectivei functii. Or, respectiva functie e una singura, iar in interpretarea pe care noi am dat-o sunt mai multe functii", sustine Nicolicea.

Potrivit acestuia, prin succesiunea de legi si decizii ale Curtii Constitutionale privind ANI, toti parlamentarii ar fi scapat de incompatibilitati, iar initiativa legislativa la care el participa ar preveni acest lucru.

“Monica Macovei a venit cu proiectul ANI care excepta toate functiile eligibile – scapau toti alesii. Apoi Curtea Constitutioanla a declarat neconstitutionala toata legea ANI – deci scapau toti. Parlamentul a intodus restrictia de ocupare a aceleiasi functii (in care s-a constatat incompatibilitatea – n.r.), deci legea era mai asupra decat cea a lui Macovei sau decat decizia Curtii Constitutionale. Ulterior Curtea a cerut modificarea articolului 25 din legea 176/2010, in cazul deputatului Akos Mora. Curtea Constitutionala a dat posibilitatea ca articolul 25 sa fie neconstitutional, in decizia legata de parlamentarul Steluta Cataniciu (decizia CCR a fost in iunie 2014 – n.r.)”, a explicat Nicolicea.

El a argumentat astfel faptul ca initiativa sa legislativa aduce totusi o serie de incompatibilitati timp de 3 ani dupa ce alesii au fost gasiti in incompatibilitate, fie si numai pentru functiile de la acelasi nivel institutional.

Intrebat daca are cunostinta ca in aceasta perioada el insusi face obiectul unor verificari ale ANI, el a spus ca nu a fost anuntat in acest sens.

"Nu m-au anuntat. Eu nu am avut afaceri", a mai spus ministrul.

La randul sau, deputatul UDMR Kerekes Karoly, un initiator cu decizie de incompatibilitate de la ANI, sustine ca nu are nimic personal impotriva Agentiei Nationale de Integritate.

"Nu numai eu sunt initiator, sunt mai multe persoane. Eu mi-am exprimat punctul de vedere in expunerea de motive, ce sa mai expun in plus? Eu nu am nimic personal cu ANI", declarat Kerekes, pe care ANI l-a gasit in conflict de interese, decizie confirmata de Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Deputatul Niculae Mircovici, din grupul minoritatilor nationale altele decat cea maghiara, este un alt initiator al legii de modificare a legii ANI care are, in acelasi timp, un proces in curs, in urma unei sesizari facute de catre ANI.

Contactat de HotNews.ro, Mircovici a dat asigurari ca, in timpul dezbaterilor din Parlament, initiativa legislativa de modifucare a legii ANI va fi adaptata la cea mai recenta decizie a Curtii Constitutionale.

"Ulterior, a venit decizia Curtii, de care se va tine cont in dezbaterea initiativei legislative", a asigurat Mircovici.

Niculae Mircovici a fost trimis in judecata de Parchetul General, pentru conflict de interese de natura penala, dupa ce ANI a sesizat ca deputatul si-a angajat sotia la biroul sau parlamentar. Deputatul a explicat, pentru HotNews.ro, ca propunerea legislativa la care participa nu se refera la acest caz, pentru ca oricum sotia lui a plecat de la biroul sau parlamentar inainte de adoptarea legii 176/2010, care statueaza conflictul de interese administrativ.

"Dar sub aspectul conflictului de inetrese, ANI nu a constatat conflict de interse, ci doar a facut sesizare penala. Pentru ca legea 176 /2010 a aparut pe 5 septembrie, iar eu , cand am observat ca era in procedura legislativa, in aprilie-mai 2010, am intrebat daca nu cumva putea fi un conflict de interese si, pentru orice eventualitate, sotia a desfacut contractul de munca in 15 iunie. Deci nu ma afecteaza treaba asta, pe conflict de interese in administrativ", se justifica Mircovici.

Parlamentarul sustine, insa, mai departe ca legea 176/2010 privind conflictul de interese este ambigua si trebuie clarificata prin initiativa legislativa la care contribuie si el, pentru a se elimina riscul ca parlamentarii sa fie constransi sa sustina un anumit guvern prin intermediul ANI.

"Ca initiator, am vrut sa lamurim aceasta problema, pentru ca nu e normal ca legea sa fie ambigua si in functie de interesul politic la un moment dat, daca votezi sau nu un guvern, sa te considere sau nu ANI in conflict de interese", a afirmat Niculae Mircovici.