Sondajele la iesirea de la urne din seara alegerilor prezidentiale, din turul al doilea, au avut rateuri peste marja de eroare si l-au "facut" presedinte pe Victor Pota pentru cateva minute, la doua institute de sondare a opiniei publice si televiziuni.

La postul Romania TV, al deputatului PSD Sebastian Ghita, institutul acestuia, CSCI, l-a "scos" presedinte pe Victor Ponta , cu 50,72%, in timp ce pe Klaus Iohannis l-a cotat cu 49,28%. Rezultatul real al alegerilor: circa 54% - Iohannis, 46% - Ponta.

La CSCI, sef este Dan Sultanescu, consilier al premierului PSD-ist. El spune ca, de fapt, sondajul lui a fost 50%-50%, nu cat a dat postul TV al lui Sebastian Ghita. Insa, oricum, distanta de realitate este substantiala.

Sultanescu crede ca rateul cercetarii sale a fost cauzat de faptul ca respondentii nu au comunicat optiunile reale de la urne.

"Da, exit poll-urile au gresit (as indrazni sa spun toate - noi n-am facut exit, ci sondaj, care s-a terminat 50-50, dar nu mai conteaza). Principala cauza - aceasta spirala a tacerii generata de furia celor care nu voteaza de obicei", a spus Sultanescu pe Facebook.

In context, el arunca sageti catre profesorul Vasile Dancu, seful altui institu de sondaje, IRES, de la Cluj. "Daca vor recunoaste cinstit si ceilalti, inseamna ca avem onestitate profesionala. Daca auzim iar lectii de la Cluj, inseamna ca avem onestitate profesionala doar unii dintre noi", adauga condilierul premierului Ponta.

Numai ca institutul lui Dancu, fost ministru si senator PSD, macar a anuntat castigatorul real al alegerilor.

Exit-poll-ul IRES prezentat de Digi 24 a estimat astfel: Klaus Iohannis - 50,9%, Victor Ponta - 49,1%.

Contactat de HotNews, Vasile Dancu a aratat ca scorul estimat de IRES a fost corect pentru situatia de la urnele din Romania, insa diferenta majora, peste marja de eroare, a fost determinata de votul masiv din strainatate, care nu a fost masurat.

"M-am uitat si la sondajele colegilor. E greu de estimat o asemea miscare de amplitudine emotionala, o revolta la urne care a crescut prezenta intr-un fel pe care nu si-l inchipuia nimeni", a mai comentat sociologul clujean.

El a aratat ca un exitpoll performant ajunge la costuri de 200.000 de euro, iar pregatirea sa, cu simulari si teste, incepe cu 3 luni inainte de alegeri.

Un rateu major l-a dat, insa, institutul Sociopol, in exitpoll-ul prezentat de Antena 3, televiziunea familiei Voiculescu, sustinatoare a lui Victor Ponta. Rezultatul estimat de Sociopol: Victor Ponta - 50,9%, Klaus Iohannis - 49,1% . Mirel Palada, actionar la Sociopol si consilier la primul-ministru Victor Ponta, a refuzat sa faca vreaun comentariu, contactat de HotNews.ro , inchizand, por si simplu, telefonul.

Cel mai exact exitpoll a fost cel realizat de CURS-Avangarde pentru TVR: Victor Ponta - 48,5%, Klaus Iohannis - 51,5%. Institutul este consus de Dorel Abraham si Nica Augustin Stoica, potrivit site-ului Romania Curata.