​​Partidele din dreapta esichierului politic au incercat, in cel putin 3 randuri, sa introduca votul prin corespondenta pentru romanii din strainatate, pentru a inlesni procesul electoral, a creste particparea la vot si a implica mai mult "stranierii". Prima incercare a ost trantita in Parlament, a doua treneaza fara sprijin, din aprilie 2014, iar a treia are doar sustinerea insuficienta a opozitiei.

  • In anul 2011, 55 de senatori si deputati ai PDL au lansat o propunere legislativa de introducere a votului prin corespondenta pentru romanii din strainatate. In mai 2011, propunerea a fost aprobata fara probleme de Senat, PDL aflandu-se la Putere, dar, in martie 2013, noua Putere USL (PSD-PNL-PC-UNPR) a trantit propunerea in Camera Deputatilor, decizionala.

"Votul prin corespondenta al cetatenilor aflati in strainatate asigura in mod efectiv acces ega; la prpocesul electoral, tocmai fiindca exercitarea dreptului de vot in conditiile noii legi nu depinde de timpul disponibil si nici de resursele financiare personale. Votul prin corespondenta are cost zero pentru cetatenii romani din strainatate (la fel ca in cazul cetatenilor romani din Romania), iar timpul care trebuie dedicat procesului electoral e comparabil cu cel din tara (parcurgerea distantei pana la oficialul postal din localitatea de domiciliu a cetateanului roman din strainatate)", isi justificau initiatorii propunerea, care avea sa fie trantita in Camera Deputatilor.

Comisiile juridica si de administratie din Camera au dat raport de respingere pe motiv ca procedura propusa implica gestionarea unor date cu caracter personal, care ar fi incalcat drepturile omului.

"Potrivit mențiunilor din propunerea legislativă referitoare la activitățile desfășurate în contextul votului prin corespondență, rezultă că acestea presupun și operațiuni de colectare și prelucrare a unor categorii diferite de date cu caracter personal, activitate ce va avea loc prin implicarea a numeroși actori. Acest fapt are implicații directe asupra drepturilor fundamentale ale persoanelor fizice și poate conduce la atingeri aduse dreptului la viață privată a cetățenilor, în ceea ce privește protecția datelor lor cu caracter personal", sustineau comisiile care au respins votul prin corespondenta.

  • In aprilie 2014, patru parlamentari PMP au facut a doua incercare de introducere a votului prin corepondenta pentru romanii cu dominicliul sau resedinta in strainatate. Sistemul propus are ca element central un Registru al alegatorilor romani cu domiciliul sua resedinta in strainatate, tinut in format electronic de Autoritatea Electorala Permanenta si actualizat de Ministerul Afacerilor Externe.

Si de aceasta data, Comisiile juridica si de administratie din Camera Deputatilor au dat raport de respingere pentru votul prin coresponenta, pe motiv ca ar incalca secretul votului. "Absența unui cadru precum cel al secțiilor de votare poate afecta secretul votului, poate favoriza influențele exterioare asupra alegătorului la momentul votării sau chiar substituirea de persoane în scopul vicierii rezultatelor scrutinelor electorale. Reglementarea propusă nu oferă garanții suficiente că voturile prin corespondență au fost într-adevăr exprimate de persoanele înscrise în registrul aferent, ale căror nume figurează ca expeditori ai buletinelor de vot", se arata in raportul de respingere. Si Guvernul Ponta a dat punct de vedere negativ.

Propunerea de vot prin corespondenta urmeaza sa fie supusa votului plenului Camerei, insa sansele sale sunt extrem de reduse, avand in vedere pozitia comisiilor.

  • In fine, a treia varianta de vot prin corespondenta a fost propusa de PNL si PDL, cu sanse reduse de izbanda, avand in vedere ponderea scazuta in Parlament. Varianta PNL-PDL de vot prin corespondenta pentru romanii din strainatate propune un sistem in care alegatorul trebuie sa faca dovada că are reşedinţă sau domiciliu în străinătate, dupa care este înscris în registrul electoral permanent de catre Autoritatea Electorala Permanenta.