Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, spune ca Moldova trebuie legata cu prioritate de Transilvania, prin autostrazi, pentru ca in caz contrar vor fi probleme sociale mari, deoarece judetele din estul tarii se vor mentine la un nivel scazut de dezvoltare, potrivit Mediafax. Ioan Rus a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa la Cluj, ca legatura din Transilvania si Moldova poate fi facuta prin doua autostrazi, prima fiind Brasov - Bacau, iar cea ce-a doua care sa porneasca de la Iasi si sa ajunga la Autostrada Transilvania.

"Pe autostrada noi avem de rezolvat toata tara, cand vom prioritiza in Programul Operational. Avem o problema grava cu tot ce inseamna Moldova. Dinamica de dezvoltare a judetelor din vestul tarii este mai mare decat a celor din est, iar daca nu facem nimic si nu prioritizam o legatura intre Moldova si Transilvania, judetele de acolo se mentin la un nivel de dezvoltare scazut si cu probleme sociale mari. Este inadmisibil pentru un stat national. Aceasta legatura se poate face prin autostrada Brasov - Bacau si una pe deasupra care merge de la Iasi si se opreste pe Autostrada Transilvania. De indata ce se termina dezbaterea publica a Master Planului pe transport si vom avea Programul Operational, la finele lunii noiembrie, atunci prin acest program vor aparea si prioritizarile", a spus Rus.

Potrivit acestuia, odata cu Programul Operational autoritatile vor sti pe ce sume pot conta pentru autostrazi de la UE, de la bugetul statului, daca se va recurge la concesiuni sau la parteneriate public-privat si ce proiecte vor putea fi incepute.

La inceputul lunii, Ioan Rus a prezentat Master Planul general de transport al Romaniei in fata comisiilor parlamentare de transporturi, care cuprinde toate interventiile in infrastructura pentru 2014-2030.

Proiectele de autostrazi incluse in Master Plan sunt Sibiu - Brasov (103 km), Ploiesti - Comarnic (49 km), Craiova - Pitesti (115 km), Comarnic - Brasov (54 km), Brasov - Bacau (158 km) si Gilau - Bors (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fara TVA, potrivit unui document de sinteza furnizat de Ministerul Transporturilor.

In plus, Master Planul cuprinde constructia de drumuri expres insumand aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizand circa 17,5 miliarde euro fara TVA.

"O sa avem dezbateri, discutii pro, contra, in urmatoarele trei saptamani, sa zicem 20 de zile, dupa care vom incepe sa punctam, sa transformam acest Master Plan in Programul Pperational. Il vom prezenta Guvernului, iar Guvernul va decide si atunci, in Guvern, vom si etapiza: cu asta incepem, cu ailalta in 2019, cu ailalta in 2021, etcetera", declara Rus.

Romania avea, la finele anului trecut, 644 km de autostrada, 16.466 km de drumuri nationale, 35.587 km de drumuri judetene si 32.190 de drumuri comunale. Potrivit documentului, in Romania nu exista drumuri expres.